nor star 290.. Startet 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2021 Vurderer disse båtene. Noen som har hatt begge eller har noen for og i mot vedr. Disse? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 (redigert) Etter at de nå har åpnet opp Skilsøen litt mer, med tanke på de nye større vinduene og den supesmarte dørløsningen bak, så har denne båten inntatt førsteplassen på lista mi som "neste båten". Litt stort vindfang har den, så må bruke erfaring ved fortøyning i vind, ser jeg med 34-foteren som jeg har i en av nabobåsene i hjemmehavn. Men du er jo heller ikke førstereis bak spakene.. 2 fantastiske båter er de begge 2, så jeg ser dilemmaet i valget. 1-0 til Skilsøen fra meg. Her bilde av åpningen ut bak når dørene er åpnet, supersmart, ser ikke ut som at den har skyvedør !: Redigert 19.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 (redigert) Som Vikneseier er jeg litt inhabil og ville nok valgt 1080 av disse to fordi: - ønsker (fortsatt) tre separate lugarer (Skilsø har vel bare en halv skillevegg mellom to av sengene og guttene er vant med hver sin lugar og da utgår Skilsø 35 - liker design på 1080 - praktisk med negativt vinklede ruter - større båt, synes Skilsø35 virker trang på akterdekket Det eneste jeg ikke liker med 1080 er vel at de kan være på grensen til undermotorisert i forhold til størrelse. Endel andre produsenter velger vel dobbelinstallasjon i såpass store/tunge båter. Synes 1080 virker å ligge litt tungt i sjøen i forhold til1030 og Skilsø 35 Lugarbehov er jo litt avhengig av familiens størrelse og det skriver du ikke noe om. Det er jo to veldig ulike båter rent estetisk så egentlig litt rart at begge vurderes. Men du er ikke alene om det, kjenner noen andre som også har hatt valgets kval mellom disse to? ..... men synes begge to er fantastisk flotte båter Men en ting er sikkert; hvis jeg skulle bestilt ny Skilsø 35 så skulle den hatt største tilgjengelige motor (440). Fatter ikke at folk vurderer å spare 100000 på motor når de skal kjøpe båt til 3,5 mill? Redigert 20.Februar.2021 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Det er jo ganske stor forskjell på disse båtene tidsmessig. Mens 1080 følger 1030 konseptet som ble utviklet for mer enn 20 år siden til kombinasjon av tur- og fiskeribruk så er Skilsø 35 en helt ny båt beregnet som ren turbåt og har nok dermed mer moderne løsninger som faller litt mer riktig inn tidsmessig. Jeg har hatt Viknes som absolutt er en allsidig og bra båt men i forhold til dagens bruk ville jeg heller valgt Skilsø 35. Har ikke bruk for tre kabiner, ville heller prioritert to romslige. Den ene blir kun bruk til å stable ting i når man er på ferietur uansett. Eller som backupløsning om man er uheldig med vinden og det blir mye klunking fra småbølger i forlugaren under overnattingsstopp. Her er det jo stor forskjell på hvordan skrogformen påvirker. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Jeg var ombord i Skilsø 34 en gang de hadde demonstrasjon av denne i Trondheim for et par år siden. 35 foteren er vel en videreføring av denne. Opplevde den som en flott båt. Den svære takluken hadde jeg sett nytten av om jeg skulle hatt båt uten fly. Motorrommet og tekniske installasjoner fremsto som meget ryddig. Og døren ved siden av førerplass vil være nyttig når man skal til og fra kai. Men, jeg har et inntrykk av at de ved design av båten har hatt større fokus på utseende enn funksjon. For eksempel var det ikke slingrekant på benkeplaten. Og sidevinduene skrår oppover i bakkant slik at det blir lite utsikt når man sitter bak i salongen. Generelt en rekke stilige løsninger som ikke nødvendigvis er særlig praktiske i bruk. Design kan man selvfølgelig ha ulike meninger om. Men for min del frister det ikke med en Skilsø 34 fremfor den kanskje litt trauste Viksund 340 vi har nå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 (redigert) Skilsø 35 skiller seg en hel del fra nevnte Skilsø 34, det er gjort en rekke store forandringer på dagens utgave slik at båtene er ikke direkte sammenlignbare. https://www.batmagasinet.no/batnyheter-kristian-sivertsen-skilso/forsinket-lansering-av-storsatsning/609577 Redigert 20.Februar.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Chiefengineer skrev 28 minutter siden: Skilsø 35 skiller seg en hel del fra nevnte Skilsø 34 Men ut fra bildene i Båtmagasinet ser det ut som om det fremdeles mangler slingrekant på benkeplaten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ingper Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 (redigert) Intressant tråd... För om allt går som planerat kommer jag få hem en ny Skilsø 35 om en vecka . Det är den första båten som vi riktigt kände skulle kunna matcha den NB870 vi haft länge. Så 870:n är såld.... Vi kommer göra några små modifieringar/förändringar, bl.a. kommer det monteras draperi/gardiner i mittlugaren för att skilja av de båda sovplatserna lite mer (sonen och dottern vill inte dela "rum"). Peke/baugspyd kommer också monteras. Kan hålla med om att design prioriterats framför funktion inom några områden, men Viknes kan ju leverera Skilsø 35 med lite olika modifieringar om man inte är nöjd med "standard". Några saker som bara är design har vi valt bort, och andra är lite annorlunda mot broschyrbilderna. En sak jag förvånas över i väldigt många båtar är att man inte har någon naturlig plats för 1) handdukar och 2) sop/skräppåsen i pentryt. Vår har vi därför beställt med skåp under salongsbordet istället för det elektriska bordsstativet, och i detta kommer vi ha handdukar (på dörren) och plats för skräp/soppåse m.m. Skilsø 35 har i alla fall dubbelvask, och det är inte alla som har ens i dessa prisklasser. Vår kommer dessutom ha mikrovågsugn istället för den vanliga gasugnen (för det är vad vi använder mest). Tror även det går att få slingrekant monterat redan från varvet om man vill. Vi har valt största motorn (440hk). Det är bara dumsnålt att inte välja den, tror jag. Akterdäcket är ganska stort, inte riktigt som 1080 men - som jag tycker - absolut tillräckligt. Redigert 21.Februar.2021 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
enslagsgjest Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Som vestlending hadde jeg glatt gått for 1080en. Hvis den er for fiskebåtpreget ville jeg heller sett på Saga. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
nor star 290.. Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 1080 er absolutt ikke fiskebåt preget. Syns både skilsøen og viknesen er flotte på hver sin måte. Etter viknes fikk på det nye panorama taket forran å bak ble det en flott båt. Fordelen med 1080 er at man har 3 kabiner. Men ikke dumt med gardin i mellom på skilsøen. Viknes har også utv styreposisjon. Dette hadde skilsø 34 men denne ble fjernet på den nye modellen. hvilket utstyr har du bestilt utover std ingper? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Inte mycket är beställt från varvet utöver standard. Egentligen bara ankarspel, vifte på toaletten och några småsaker. Samt att de har förberett med en del kablar och kabelslangar för att underlätta för mig. För jag kommer förse den med en hel del extrautrustning själv, bl.a. hekktruster, TV med hiss (22", inte 32" som i original), PC med pekskärm och all navigationselektronik (inkl radar), extrautblås från värmaren, backkamera, laddare, inverter till 230V, landströmscentral, dusch på badbryggan o.s.v. 870:n byggde jag ju det mesta på från "tett båt"-stadiet (se min hemsida), men denna kommer vara nästan färdig från varv. Men inte helt - något måste jag ju ha att göra ! Utestyrpositionen använde vi väldigt sällan på 870:n, så jag kommer nog inte sakna den på 35:an. Och barnen är ju i princip vuxna och jag vet inte om båda kommer följa med samtidigt så mycket längre. Vi hade ju 3 separata sovutrymmen i vår 870 (egen speciallösning ) och det är väl enda "minus" på 35:an. Men midkabinen på 35:an är fin och stor..... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 enslagsgjest skrev for 9 timer siden: Som vestlending hadde jeg glatt gått for 1080en. Hvis den er for fiskebåtpreget ville jeg heller sett på Saga. Hvilken Saga er det du mener trumfer Skilsø 35 Panorama og hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 (redigert) Ingper skrev for 9 timer siden: Intressant tråd... För om allt går som planerat kommer jag få hem en ny Skilsø 35 om en vecka . Det är den första båten som vi riktigt kände skulle kunna matcha den NB870 vi haft länge. Så 870:n är såld.... Må få gratulere, både med kjøp og salg. Håper du oppdaterer litt i denne tråden om hvordan skuta står til forventningene Tipper du er som en liten gutt på julaften, den neste uka Redigert 21.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Worry II skrev 17 minutter siden: Hvilken Saga er det du mener trumfer Skilsø 35 Panorama og hvorfor ? 365. Liker ikke den moderne designen til Skilsø, og føler Sagen er mer gjennomtenkt i hard sjø. Sagen har for eksempel den omdiskuterte slingrekanten. Synes helt ærlig Skilsø føles litt "Beneteau". Kall meg gjerne gammeldags. Skilsø / Viknes er nok mer profesjonelle å ha med å gjøre, og man slipper også den konstante konkursfrykten. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 (redigert) enslagsgjest skrev 26 minutter siden: ...Sagen har for eksempel den omdiskuterte slingrekanten... Hehe, nei den slingrekanten er jeg ikke enig i at er omdiskutert, det var bare en digresjon fra Brigg i en bisetning, slik jeg ser det. Den kanten har i alle fall jeg aldri hatt noe behov for. Mange andre viktige ting som kan nevnes før den. Eksempel skyvedør ut på styrbord side, kalesjeløsnig ute bak, komfyr/kokeplater helt akter i kabinen, skyvedør bak som kan "fjernes", bredt bollbord på styrbord side, lengre badeplattform og større vinduer for lys inn under dekk. Med V8 Yanmar, fristene nok for meg.. men den slingrekanten..., nei den gjør bare renholdet vanskeligere (er lov å kverulere ) Redigert 21.Februar.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 enslagsgjest skrev for 8 timer siden: 365. Liker ikke den moderne designen til Skilsø, og føler Sagen er mer gjennomtenkt i hard sjø. Sagen har for eksempel den omdiskuterte slingrekanten. Synes helt ærlig Skilsø føles litt "Beneteau". Kall meg gjerne gammeldags. Skilsø / Viknes er nok mer profesjonelle å ha med å gjøre, og man slipper også den konstante konkursfrykten. Saga er en av de båtprodusentene som har klart seg gjennom de vanskelige årene og iflg. regnskapstallene deres ser det absolutt ikke ut til å være grunn til noen "konstant konkursfrykt" om det er det du tenker på? Går vel for å være en av de absolutt mest seriøse bårprodusentene her til lands. Saga 385 som har avløst 365 er forøvrig en fantastisk flott båt. Mye volum og virkelig bra utført innredningsarbeid. Jo takk, tar gjerne denne ved et båtbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 (redigert) Vi övervägde även Saga 365. Men jämfört med Skilsø 35 är skrovet tungdrivet (som alla Saga) och betydligt långsammare än Skilsø 35 vid samma motorisering. Ser kanske också lite "gammal" ut inuti (dock en smaksak ) men framförallt gillade vi inte proportionerna och utseendet. Vi låg bredvid en i somras och studerade den på nära håll, och det är mycket/dominerande skrov med liten överbyggnad. Ser helt enkelt "klumpig" ut - tycker vi. Sedan är det trångt att komma till t ex motorn jämfört med både NB870, Viknes 1030/1080 och Skilsø 35. Ingen sidodörr heller. Och ett lite för högt pris.....för oss. Men allt är ju en smaksak.... Redigert 22.Februar.2021 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Chiefengineer Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Tror du får deg en utrolig flott båt i den 35'en. Den er et langt skritt fram fra avløser 34 og har mange veldig fine finesser. Moderne løsninger. Når tid får du båten levert? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Om allt går som planerat (stängda gränser, corona o.s.v.) så skall den komma nu i månadsskiftet feb/mars.... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Chiefengineer Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Ingper skrev 13 minutter siden: Om allt går som planerat (stängda gränser, corona o.s.v.) så skall den komma nu i månadsskiftet feb/mars.... Da blir det noen hektiske måneder med installasjonsarbeid slik at alt er klart til sommersesongen. Men en sånn type jobb går man jo løs på med langt større pågangsmot og entusiasme enn f.eks. husmaling så det går nok fint. Gratulerer så mye med en utrolig flott båt, du må lage en egen tråd med litt oppdateringer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Tack ! Eller så kommer jag skapa en Skilsø 35-sida på min hemsida. Vi får se. Hursomhelst så är det som du skriver - inte svårt att samla ihop entusiasm för detta "projekt". Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
KARILLA Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Har en 1080 så det er ikke sikkert jeg er helt uhilda, men jeg opplever at det er større plass i 1080 enn 35, noe som er naturlig da 1080 er en større båt. 1080 har større og mer funksjonelt kjøkken og romsligere sitteplasser inne. Akterdekket er også vesentlig romsligere. De ovennevnte fordelene gir vesentlig bedre bokomfort er min påstand. Det er også veldig behagelig med lugar akter da det da blir litt avstand og en får følelsen av privat liv i hovedlugaren. Skilsø 35 er nesten en meter kortere enn 1080 så for å sammenligne så ville Skilsø 39 vært riktigere tenker jeg. Lykke til med valg av båt Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Chiefengineer skrev for 12 timer siden: Gratulerer så mye med en utrolig flott båt, du må lage en egen tråd med litt oppdateringer etterhvert. Jeg henger meg på denne @Ingper. Vi gleder oss med deg, og det hadde vært veldig hyggelig om du startet en tråd om båten og de oppgraderinger og installasjoner du har tenkt å gjøre Husk, det forplikter å være medlem på baatplassen vet du Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingper Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Nu har vi haft vår S35:a sjösatt ett tag, och såpass "färdig" att vi även varit ute och övernattat i den. Tänkte först inte lägga upp något på Internet om de extrainstallationer m.m. vi gör, men efter önskemål och lite påtryckningar så har jag gjort (och kommer göra) det ändå. Kanske inspirerar det någon, se http://www.nbmarine.se (välj "till Skilsø 35-sidan" uppe i menyn). En fantastiskt rymlig och stabil båt ! Men som alla nya saker kommer det ta ett litet tag innan vi "bott in oss" och alla saker har fått sin plats. Och allt är som vi är vana vid. Men detta kommer bli riktigt bra, tror jag . Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
VegJoh Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Angående Viknes 1080. Så denne utstilt på båtmessa i 2019. Husker du @Komodo, at vi reagerte på at rekkene på båten stikker på utsiden av fenderlista i bredden ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.