Jump to content

Suzuki DF140 - skader det powertilten å fortsette tilting nedover når den har nådd nederste nivå?


Mastiff

Recommended Posts

Mest for moro skyld skal jeg automatisere starten av båten, så jeg ved å trykke på en knapp i Home Assistant kan skru på hovedstrømmen fra begge batteriene, kjøre ned motoren og så starte den, så alt er klart når jeg kommer ned til brygga. Det samme for å slå av, men da er det ikke noe problem, for den har jo limit for tilt oppover. Men nedover går den til den stopper, og den fungerer optimalt i den nederste stillingen. Det ser for meg ut som om det går saktere å tilte den ned når det er kaldt (jeg bruker båten hele året til fiske), og da lurer jeg bare på om det skader powertilten hvis jeg setter den til å kjøre 5 sekunder mer enn den lengste tiden det kan ta. Det vil vel si at hydraulikkpumpa i så fall maksimalt går 15 sekunder etter at den har nådd endestoppen. Lyden forandrer seg jo når den kommer dit.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trimsylinderens ventilhus har overtrykksventiler slik at trykket slipper igjennom når sylinderen når øverste eller nederst punkt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ang. dette tiltenkte "automatstartsystemet" ditt:

 

Sjekker du ikke strålen som forteller at motorens kjøling er iorden umiddelbart etter oppstart? Oljetrykket?

Hva om tiltsystemet svikter, skal du starte motoren med propellen oppe og brenne opp impelleren?

 

Brukes båten til uttrykning siden det ikke er tid til helt grunnleggende førbrukskontroll ved oppstart?

Link to post
Share on other sites

Jeg hører lyden til hytta hvis ikke motoren er i vann, så det er i så fall bare noen sekunder. I tillegg er det lett å legge inn et voltmeter som merker forskjellen når den tiltes som sikring, hvis jeg syns det er nødvendig. Og feil kjøling og oljetrykk dukker ikke putselig opp i en godt vedlikeholdt motor uten noen problemer fra før av og skader den på tomgang i et par minutter, den rekker aldri å gå så varm, selv helt uten kjøling. Og utrykning? Enten leste du ikke den første posten om at dette er for moro skyld (jeg gjør faktisk ganske mye for moro skyld, selv om jeg er 54), eller så er det bare et retorisk spørsmål.

Link to post
Share on other sites

ET par sekunder uten vann er nok til å brenne impeller.

 

Og en ting til:

OM motor startes i opptiltet tilstand, hva da med smøring? Er du da sikker på at oljepumpen leverer olje/eller får sugd olje?

 

Her ville eg tenkt meg grundig om før eg satte et sånt prosjekt igang.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjer det, så skjer det. Sannsynligheten er liten (powertilten må ha sviktet), og skaden er ikke så stor (opp på hengeren, og så maks et par timers arbeid). Men hvis impellerne tåler så pass lite, får jeg som sagt bare bruke et voltmeter på som måler spenningsfallet. Det tar vel fem minutter å lage opp automasjonen som måler spenningen hvert femte sekund, og INA219 har jeg allerede på den hovedkabelen. Hvis spenningen før tiltingen ikke er endret fra målingen før tilting til målingen under tilting, stopper resten av utførelsen. Jeg har ikke målt spenningsfallet ved powertilting, men det må være merkbart. Det oppdaget jeg i sommer, da jeg nettopp hadde kjøpt båten. Det var dårlig kontakt i batterikabelskoen, så hver gang jeg tiltet motoren mens den var i gang, stoppet den. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du må ha hatt masse uflaks. Den forrige motoren (Mercury Optimax 75) startet en nabounge mens båten sto på hengeren, og den gikk nok i et par minutter før jeg kom meg ut og stoppet den (ungen ble vettskremt og løp hjem fordi motoren bråkte sånn). Ikke noe galt med impelleren der, jeg hadde den ute og sjekket. Men byttet selvsagt uansett, når jeg først hadde den oppe. Men da bruker jeg den metoden som jeg sa. Eventuelt går det kanskje an å tjuvkoble meg på endestoppen, men det må jeg se på.

 

Lurer forresten på om en firetakter som DF-en kan ha et system som hindrer det, siden oljetilførselen selvsagt blir ganske påvirket, som du sier. Jeg har jo aldri prøvd å starte denne når den er tiltet opp, og alle mine tidligere motorer har vært totaktere som ikke har det problemet.

Link to post
Share on other sites

@stig arve Vi har egentlig funnet ut av det i automasjonstråden på forumet, jegh ar bare glemt å legge det inn her. :smiley: Jeg regner med å kunne bruke den originale tiltmåleren og et voltmeter for å sjekke motstanden gjennom den.

 

@bellen Det var heller ikke noen dum idé, den er absolutt verd å se på! Men den lenka du har laget, går bare til denne tråden, kan du prøve å lage en ny?

Link to post
Share on other sites

Takk! Kan du forklare meg hvordan den virker? Hvis den kan brukes til å føle nivået på en garasjeport, vil jeg løse et annet problem jeg også har. Er det snakk om å lime på noe på motoren, sånn at når de er på linje, løser den ut? Og ikke minst, siden dette er en aluminiumsbåt, tror du at det er alu den er laget av? Jeg vil jo helst unngå iallfall at det brukes noe annet enn syrefast stål i kontakt med aluen.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 minutt siden:

Så jeg setter den altså på en brakett nede på skroget bak, så den ser motoren komme inn i "synsfeltet"?

Ja, det stemmer.

Den jeg linket til, ser jeg har potmeter i kroppen på sensoren for justering av følsomheten på sensor. Jeg er usikker på hvor godt egnet akkurat denne sensoren er til å være nedsenket i vann, finner ingen info i linken om det. Men det vil nok helt sikker selger svare på om den er helt vanntett. 

Link to post
Share on other sites

Bestilt. Jeg kan antakeligvis bruke den omvendt også. Jeg kan sette den i motorbrønnen, sånn at når motoren er kommet langt nok bak og ned til at den er godt nedi vannet, er motoren ute av "synsfeltet". Da er potmeteret og alt det der inni rommed ved siden av motorbrønnen, bare "øyet" stikker ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...