Jump to content

Hvor får jeg tak i spiler til kalesjetak? (Tresfjord 29)

Pequod

Recommended Posts

Jeg skal ha nytt kalesjetak til hardtopen på min Tresfjord 29 og får kjøpt den fra Agder Kalesje. Men for at den skal virke etter hensikten trenger jeg også bøyde spiler som skal inn i kalesjen og stramme den tilstrekkelig. De som ligger inne i den gamle er enten ødelagte/knekte eller rett og slett litt for korte, så vet noen hvor jeg kan få kjøpt/laget slike spiler?

Redigert av Pequod (see edit history)
Mix skrev for 1 time siden:

Hør med Carlanders Båtvarv.

De har også en løsning med skyveluker du kan sjekke ut.

http://www.carlandersbatvarv.se/tillbehor-reservdelar-westfjord/

Har sendt dem flere eposter før, men de svarer aldri. Har vurdert takluker, men denne sommeren blir det nytt kalesjetak, så får vi se etter hvert.

Lars H. skrev 44 minutter siden:

Er dette snakk om trespiler? I så fall, omtrent hvor lange, brede og tykke, og hvor mange?

Det er trespiler i den jeg har nå, ja. Må ned og sjekke antall og måle dem. Tror det er fem eller seks.

Agder Kalesje leverer kun kalesjen, ikke spilene.

Skal ned i båten i morgen uansett, så da kan jeg måle litt.

Dette er hva du kan få fra meg. Spensten i noen av dem er svak, men det kan fikses med vanndamp/kokende vann og så settes i spenn. Den ene er delt på langs, men den kan jeg lime om du ikke kan bruke den som en femte spile. Men at lengder osv. skulle passe, er vel tvilsomt. Men?

Ellers må jeg si at jeg er imponert over Sagaboats. Jeg kjøpte 4 slike spiler sist år fra dem som originaldeler til min 35 år gamle Saga 27!

spiler_brukte.jpg.84cdb867a332d43340ae16c635fcce86.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hadde samme utfordring selv på min Årø 28, som er nesten maken båt til din. Jeg kjøpte en lamellbunn (sengebunn) på Jysk og kappa dem til rett lengde. De har litt spenn i seg og passa perfekt i lommene som er sydd inn i kalesjen. Fikk selfølgelig en god del til overs, men da gjør det ingenting om de ikke holder i all evighet. Enkelt og, i båtsammenheng, veldig billig.

Saktefart skrev On 23.2.2021 at 21.59:

Hadde samme utfordring selv på min Årø 28, som er nesten maken båt til din. Jeg kjøpte en lamellbunn (sengebunn) på Jysk og kappa dem til rett lengde. De har litt spenn i seg og passa perfekt i lommene som er sydd inn i kalesjen. Fikk selfølgelig en god del til overs, men da gjør det ingenting om de ikke holder i all evighet. Enkelt og, i båtsammenheng, veldig billig.

Takk for tips, kanskje noe å tenke på.

Lars H. skrev On 23.2.2021 at 14.00:

Dette er hva du kan få fra meg. Spensten i noen av dem er svak, men det kan fikses med vanndamp/kokende vann og så settes i spenn. Den ene er delt på langs, men den kan jeg lime om du ikke kan bruke den som en femte spile. Men at lengder osv. skulle passe, er vel tvilsomt. Men?

Ellers må jeg si at jeg er imponert over Sagaboats. Jeg kjøpte 4 slike spiler sist år fra dem som originaldeler til min 35 år gamle Saga 27!

Tusen takk for tilbudet, @Lars H. ! Har ikke kommet meg ned i båten som planlagt, men skal ned nå straks, så da skal jeg måle og komme tilbake til deg!

Skal innom en kalesjemaker her på Nesodden på mandag. Han skal fikse en glidelås som har begynt å løsne og jeg skal ta med kalesjetaket og høre om han kan lage nytt også. 

Pequod skrev for 7 timer siden:

Tusen takk for tilbudet, @Lars H. ! Har ikke kommet meg ned i båten som planlagt, men skal ned nå straks, så da skal jeg måle og komme tilbake til deg!

Skal innom en kalesjemaker her på Nesodden på mandag. Han skal fikse en glidelås som har begynt å løsne og jeg skal ta med kalesjetaket og høre om han kan lage nytt også. 

Lars H. skrev On 23.2.2021 at 14.00:

Da har jeg vært nede i båten, fått meg årets første tur og målt litt! Glemte å måle tykkelsen, men tror 7 mm kan stemme ganske godt. Mine er 4,5 cm brede og 85 cm lange, men jeg lurer på om de burde være noen centimeter lengre?

Slik det er nå er flere av dem knekt, bare én som er hel, og kalesjetaket er i tillegg noen centimeter for kort slik at jeg ikke får festet og strammet det godt nok til slik at spilene får gjort jobben sin...

Får se hva kalesjemakeren sier mandag, om han kan ordne spiler også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...