Jump to content

Oljetype BMW D636.


xindak

Recommended Posts

Jeg har en BMW 530D som i prinsippet er mye samme motor, bare med en sylinder mindre.

Jeg kjøpte 10 liter mineralsk 15W-40 på Felleskjøpet, og regner med den gjør jobben helt utmerket. Vurderte om jeg skulle gå over til halv- eller helsyntetisk, men ettersom jeg skifter en gang i året i alle fall fant jeg det tryggest med god gammeldags dinosaurolje :)

 

Olje-, diesel- og luftfilter kjøpte jeg til fornuftige priser hos min lokale Hellanor forhandler. Olje- og luft filter var på lager, dieselfilteret fikk jeg dagen etterpå. Kan trygt si at enkelte båtforhandlere har litt å lære av bilgutta når det gjelder logistikk og kundevennlighet!

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Det er bare det at jeg har hørt så mange historier om denne motoren og dens problemer at jeg vil være på den sikre siden angående olje. Mener å ha lest en plass en uttalelse om en spesiell olje som hadde bedre smøre / kjøle egenskaper. Er det noen som kjenner til dette ??

 

mvh

Arne.

Link to post
Share on other sites

"Evig eies kun et dårlig rykte" heter det. Det gjelder i stor grad for "våre" motorer. Dersom motoren har vært varsomt behandlet av tidligere og nåværende eiere, er det imidlertid ingen grunn til at levetiden skal være kortere for BMW enn andre merker.

 

Problemene som har vært med disse motorene, er stort sett relatert til kjølesystemet. Her bruker jeg rød frostvæske som skal gi mindre tæring inni motoren. Du kan også bruke Mercruisers originale Quicksilver frostvæske, men ettersom jeg ikke er så glad i den lokale forhandleren unngår jeg dette alternativet.

 

Når det gjelder olje, står 15W-40 spesifisert i manualen. Hvilken kvalitetsgrad (SJ,SH etc) husker jeg ikke i farten, men du kan trygt anta at alle moderne oljer overgår de krav som ble stilt da moteren var ny.

 

Tror det viktigste du kan gjøre for motoren din, er å la den varme seg opp før du gir full gass. Dessuten må den få kjøle seg ned før du stopper den.

Jeg pleier å rusle avgårde på lavt turtall inntil kjølevannet er varmt og oljetemperaturen er på vei opp, deretter øker jeg jevnt og trutt. Når turen er over, er det motsatt prosedyre: ta ned turtallet trinnvis, for deretter å la motoren gå på tomgang i minst 5 minutter før jeg stanser.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Har hatt en særdeles hyggelig prat med TK Bil i dag (fantastisk service) . De har visst veldig lang erfaring med BMW motorer. Han sier problemet med disse når de kom var at kjølesystemet krevde en bedre kjølevæske enn den vanlige på den tiden (midten av 80-tallet). De hadde problemer med "skumming" i væsken. Dette resulterte i luftbobler i toppene og varmegang for deretter å sprekke. Han mener at kjølevæske i dag har en mye bedre kvalitet enn dengang, kan derfor bruke helt "standard" kjølevæske. Han mener det er en veldig driftsikker og god motor. Han har også alle slitedeler til disse motorene (det meste på lager), da skulle deletilgangen ikke være noe og frykte.. Når det gjelder olje så anbefaler han en semisyntestisk olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...