Jump to content

Sprekker i lakk.


Tullegutt

Recommended Posts

Hallo.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva jeg må gjøre når lakken begynner å sprekke opp..

Hadde håpet det var andre alternativer til å male/lakke båten.

Tenkte kanskje at det fantes noe man kunne smøre på.. Ganske fersk på dette, så setter stor pris på noen råd.

 

Bilde

 

Hilsen

Leif.

Link to post
Share on other sites

Det dér er nok ikke bare "lakken som sprekker", Tullegutt - ser mer ut som krakelering av topp- / gelcoat'en. Antageligvis p.g.a. svikt i glassfiberen under.

Svært lite du kan gjøre der med enkle midler. Spesiellt siden dette går over både mønstret (da er det uråd å sparkle, serdu) og glatt flate.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hmm-har samme problemet på dekket, men dette er svært små krakeleringer hvor små biter av topplaget løsner. Det blir på en måte for smått til å sparkle i. Muligens kan jeg legge flerelag grunning i til det jevner seg ut, men det er ikke helt ønskelig for antisklimønstert i dekket forsvinner ---jeg tror jeg legger ut et bilde

i løpet av helgen.

Vi for håpe på gode råd Tullegutt

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at dette ofte skyldes at gelcoat laget er for tykt.

 

Leste faktisk i går på Viksund forumet at de anbefaler bruk av vaselinolje på skroget om vinteren for å unngå sprekker i gelcoaten ved store temperatursvingninger! Akkurat den varianten har jeg ikke sett før.

 

I slike tilfeller som dette så blir det nok for mye å slipe opp og sparkle. Tror heller jeg ville brukt en fyllende 2k grunning (filler) i flere lag til sprekkene ikke trekker mer for så å lakke over. Mulig antipest primer også kan brukes. Den binder i alle fall veldig godt til gelcoat!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er vel rimelig sikker på at dette er et symptom på knusninger i laminatet. Sannsynligvis for tynt i utgangspunktet. Hvordan ser det ut på undersiden?

Fikk sånne "stjerner" rundt alle rekkestøttefestene mine, og det var ingen bønn. Sliping og oppbygging av laminat fra undersiden. Som en følge av at det var alltfor svakt fra båtbyggerens side.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig at "Tullegutt" og jeg har forskjellige problem. Jeg er kjent med "stjerner" og sprekker som kan komme på hardt belastede områder som Krapyl beskriver. For meg er det kanksje noe i mer i rettning av det Inex skriver. Jeg skal prøve å legge ut noen bilder av fenomenet i løpet av helga.

Link to post
Share on other sites

Hva med iallefall tette de små sprekkene?

Joda, det kan du.

Eller rengjøre godt med høytrykkspyle, la det tørke godt, tynne ut topcoat med styren for så å pensle i sprekkene og tørke av.

Men man har fremdeles kun fjernet symptomene, ikke sykdommen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...