Vingen300 Startet 24.Februar.2021 Del på Facebook Startet 24.Februar.2021 Idag er det hardt (racing, fra jotun) bunnstoff på båten, farge hvit. Eller noe som skal tilsvare hvit. Ønsker å gå over til selvpolerende, så har bestemt meg å skrape ned å legge på nytt. Begynner å sprekke i den lagene som allerede er der, og med hardt så tenger man nytt stør hvert år. Kan vel være fare for at man da også trenger å legge på et par lag med epoxy primer først. Blir jotun selvpolerende da jeg har vært fornøyd med det tidligere. Men, så kommer det til å velge farge. Synes selv det passer best med hvit på båten, selv om den «hvite» kun er det i kort tid før den blir gul. Og har forstått at de mørke fargene fungere bedre enn de lyse. Nå påstår jotun at den hvite nonstop supreme er mere «hvit» enn den tidligere nonstop II, noen som kjenner til om dette stemmer? Og evt. hvor fornøyd er du med det bunnstoffet? Så hvilke farge skal en da velge? Om ikke hvit, Jotun har disse fargene: grå, blå, mørk blå, rød, sort Sidene på er mørk blå, men tenker at en likeså godt kan gå for sort. Hva tenker dere? Forrige båten hadde etter primer ett lag med hard bunnstoff, før 2 lag med selvpolerende, der hard og selvpolerende var forskjellig farge. Dette for å kunne se der det begynner å bli tynt med selvpolerende slik at man kan flekke disse stedene i kommende år. Synes dette fungerte bra, andre som gjør det slik? Eller holder det kanskje at primer og selvpolerende bunnstoff er forskjellige farger? Her ser man hvor "hvit" det harde bunnstoffet er sammenlignet med den hvite gelcoaten. Om jeg går for mørk farge så tenker jeg sort, antar den mørke blå uansett ikke matcher skroget. Noen som har erfaring med nonstop supreme hvit og kan skrive noen ord hvor hvit den er i forholdt til gelcoaten f.eks.? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 Vingen300 skrev 24 minutter siden: Og har forstått at de mørke fargene fungere bedre enn de lyse. Det er nok en myte. Det er like mye biocider som tar vekk vekst/groe uansett farge. Det kan du sjekke selv om du finner detaljer for innholdet i data ark. Om du ser på bildene så kanskje du ser at det hvite er fakitsk både pent og ganske hvitt mot båten. Selv om det sikkert er mindre pent om du er tettere på enn den det noen noensinne kommer til å være. Så om det er for å glede oss andre som ser båten. Behold det bunnstoffet du bruker allerede! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 ingen myte, svart gir minst groe. da det blir mye varmere i sola. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars Hansen Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 alfaalfa skrev for 10 timer siden: Det er nok en myte. Det er like mye biocider som tar vekk vekst/groe uansett farge. Det kan du sjekke selv om du finner detaljer for innholdet i data ark. Her tar du nok feil... For alle typer båter som ønsker et veldig godt resultat. Bare fargene hvit og grå kan brukes på aluminiumsskrog. https://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/antifouling/yachting-nonstop.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Det er vel ikke kobber i hvitt og grått bunnstoff, som også er dårlig kombo på alu båt. Jeg ville valgt hvitt da det er nydelig på den flotte båten😀 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Har brukt hvitt bunnstoff, Hempel, på flere båter og over mange år uten at jeg har hatt groeproblem. Min erfaring er at det IKKE gror mer, men misfarging synes bedre på hvitt enn på sort. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
"Mathilde" Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Hvitt er penest etter min smak, men et tips er kanskje å gå over til en annen farge ved første strøk av selvpolerende bunnstoff. Når du så legger på neste strøk, f.eks etter et år eller noe slikt, går du for hvitt. Da har du full kontroll på slitasjen og stoffer kun når du ser gjennomslag til laget med annen farge under. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Jeg har hvitt hardt underst og svart selvpolerende øverst. Funker bra, lett å følge med på slitasje. Jeg fatter ikke helt det at så mange sier at hvitt er pent, det er jo kun hvitt før sjøsetting. Etter noen uker på sjøen er det en blanding av diverse gusjefarger, ikke mye pent i mine øyne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Akkurat den båten på bilde ville vært finest med hvitt bunnstoff i mine øyne... Men som det sies, så blir selv den minste groing synlig på hvitt... Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 (redigert) Ja, det er nettopp det. Noen båter kler hvitt, andre sort eller kanskje blått. Jeg ser ofte blått bunnstoff som ikke matcher båtens øvrige blåfarge, da er det kanskje å foretrekke sort - det passer vel egentlig til alt. At hvitt bunnstoff bare er pent før sjøsetting, er jeg ikke helt enig i. Men det kommer kanskje an på båttypen. Hurtiggående med selvpolerende bunnstoff holder seg ganske greit, er min erfaring. Sort bunnstoff med alger og forurensning er nødvendigvis heller ikke lekkert gjennom hele sesongen dersom overflaten ikke slites av. Når det som befinner seg over vannlinjen tørker blir det lysebrunt, til stor kontrast mot det sorte. Redigert 25.Februar.2021 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 "Mathilde" skrev 9 minutter siden: Sort bunnstoff med alger og forurensning er nødvendigvis heller ikke lekkert gjennom hele sesongen dersom overflaten ikke slites av. Når det som befinner seg over vannlinjen tørker blir det lysebrunt, til stor kontrast mot det sorte. Enig der...jeg bruker sort bunnstoff etter som flybridge trekk og kalesjevegger akterut er svart...men skit som setter seg i vannlinjen vil du stort sett se på alle farger... For mange forskjellige farger på en båt blir lett rotete etter min smak...derfor hvitt bunnstoff til båten på bilde.. event blått... Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Takker for alle tilbakemeldinger så langt. Hadde hvit nonstop II på forrige båten, og var ikke noe spesielt problem med groe på den, er mere issuet med at det fort blir gul aktig etter hvert. Synes selv også at hvit ser best ut, så blir antagelig at jeg fortsetter med hvit. Men slik det ligger an nå så blir det da NonStop Supreme White, så får vi se om jotun har rett i reklamen sin, om at denne holder seg: "kritthvitt farge - både før og etter sjøsetting. Forandrer ikke farge over tid og blir heller ikke missfarget i vannlinjen" Store ord, men er jo gjerne slikt i reklamen. Fortatt litt usikker på om jeg først legger på racing/hard i en mørk farge først, eller avhenging av farge på primer så trenger jeg kanskje ikke det for kunne se når det begynner å bli tynt med det ytterse laget. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Flott det. Da er det jo bare be de komme å vaske om det ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Swingswong skrev for 4 timer siden: Flott det. Da er det jo bare be de komme å vaske om det ikke stemmer. :-) Er vel ikke lovlig med misledende reklame.... Så det burde de jo gjøre.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Februar.2021 Del på Facebook Svart 25.Februar.2021 Swingswong skrev for 15 timer siden: Det er vel ikke kobber i hvitt og grått bunnstoff, som også er dårlig kombo på alu båt. Jeg ville valgt hvitt da det er nydelig på den flotte båten😀 Jeg vil anta det er kobber i de fleste hvite, syns i allefall de fleste hvite bunnstoff får ett grønnskjær etter en stund på land hvis ikke man spyler båten godt når den taes opp Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 (redigert) Jeg har mørkeblått skrog. Da jeg glassblåste båten for noen år siden, la jeg to lag med Jotun anti pest, to lag med Jotun Racing hardt mørkeblått bunnstoff, og til slutt to lag med non-stop supreme i hvitt. Den hvite fargen på supreme er virkelig hvit, og har holdt forbausende bra. Ved opptak i fjor, etter to sesonger, var det bare å spyle av. Ser helt nytt ut fortsatt. Redigert 27.Februar.2021 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Vingen300 Svart 27.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Napoli skrev for 5 timer siden: Jeg har mørkeblått skrog. Da jeg glassblåste båten for noen år siden, la jeg to lag med Jotun anti pest, to lag med Jotun Racing hardt mørkeblått bunnstoff, og til slutt to lag med non-stop supreme i hvitt. Den hvite fargen på supreme er virkelig hvit, og har holdt forbausende bra. Ved opptak i fjor, etter to sesonger, var det bare å spyle av. Ser helt nytt ut fortsatt. 👍 Høres veldig bra ut, tenker jeg kanskje gjør det samme, muligens kun ett lag med racing. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Du vil ha katakombesvart bunnstoff. Jo mindre lys som reflekteres, jo mindre gror det, enkelt og greit. Hvitt kan se fancy ut, min ble opprinnelig levert med det, men det er fullstendig upraktisk. Etter gikk over til sort er der ingen groe under båten når jeg tar den opp ved endt sesong. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Swingswong skrev On 25.2.2021 at 16.13: Flott det. Da er det jo bare be de komme å vaske om det ikke stemmer. 🤣🤣👍 amerelium skrev for 3 timer siden: Du vil ha katakombesvart bunnstoff. Jo mindre lys som reflekteres, jo mindre gror det, enkelt og greit. Hvitt kan se fancy ut, min ble opprinnelig levert med det, men det er fullstendig upraktisk. Etter gikk over til sort er der ingen groe under båten når jeg tar den opp ved endt sesong. Støttes. Penere med hvitt på enkelte båter helt klart - i 5 minutter, evt om du har hjemmehavn i nyvasket badekar. Katakombesvart er tingen 😁 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 larshans1 skrev On 25.2.2021 at 8.10: Her tar du nok feil... For alle typer båter som ønsker et veldig godt resultat. Bare fargene hvit og grå kan brukes på aluminiumsskrog. https://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/antifouling/yachting-nonstop.aspx For Jotuns harde bunnstoff (som er i bruk her) har disse samme mengde og type kjemi for alle farger (Jotun Racing) som også er den kjemien de bruker i Non Stop i de lyse farger. Mens Non stop i mørke farger bruker den eldreog billigere dikopperoksid. Også Hempel bruker samme kjemi i mengde og type i sitt harde bunnstoff til lyse og mørke farger. Så det er i stort en myte, men av og til kan generasjoner eller versjoner ha ulikt innhold i lyse farger - og det er oftest kobberblandingen som gir det grønne skinnet som man prøver å unngå. At lys er bra for å unngå tilvekst - vel - det er tull. Lys fremmer vekst av både rur og alger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.Mars.2021 Del på Facebook Svart 5.Mars.2021 Vingen300 skrev On 24.2.2021 at 20.41: Ønsker å gå over til selvpolerende, så har bestemt meg å skrape ned å legge på nytt. Blir jotun selvpolerende da jeg har vært fornøyd med det tidligere. alfaalfa skrev On 2.3.2021 at 20.38: For Jotuns harde bunnstoff (som er i bruk her) har disse samme mengde og type kjemi for alle farger (Jotun Racing) som også er den kjemien de bruker i Non Stop i de lyse farger. Mens Non stop i mørke farger bruker den eldreog billigere dikopperoksid. Det er ikke Racing vi snakker om her, Vingen 300 ønsker å stoffer med Jotun Nonstop... Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 (redigert) Napoli skrev On 27.2.2021 at 10.21: Den hvite fargen på supreme er virkelig hvit, og har holdt forbausende bra. Ved opptak i fjor, etter to sesonger, var det bare å spyle av. Ser helt nytt ut fortsatt. Bruker samme bunnstoff og har lik erfaring. Etter to sesonger skimtes nå det blå gjennom flere steder, og det er på tide med et nytt lag over hele til våren. Har som nevnt ikke problemer med groing i det hele tatt, det som kan feste seg litt er alger og forurensing i den lille stripen like over vannskorpen der dette får anledning til å tørke. Men det blir ikke penere på sort! Med hensyn til groing har jeg aldri hatt særlig problem med dette ved bruk av nonstop fra Jotun, verken på blått, sort eller hvitt. Og jeg har benyttet dette både på flere seilbåter og hurtigående båter jeg har hatt i mitt eie over tid. Men det er nok mulig dette også har sammenheng med vannkvaliteten og lysforholdene der båten ligger i havn(?) Redigert 6.Mars.2021 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 "Mathilde" skrev On 6.3.2021 at 8.11: Bruker samme bunnstoff og har lik erfaring. Etter to sesonger skimtes nå det blå gjennom flere steder, og det er på tide med et nytt lag over hele til våren. Har som nevnt ikke problemer med groing i det hele tatt, det som kan feste seg litt er alger og forurensing i den lille stripen like over vannskorpen der dette får anledning til å tørke. Men det blir ikke penere på sort! Da høres det ut som det er håp med bruk av hvit supreme. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.