Jump to content

Lithium batterier i båt.

jepp.

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har noen erfaring eller info om å bruke Lithium som start batteri til yanmar /Volvop 300hk +++[ bruker nå 120 amp)

Har land strøm/ lader til normal batterier . Må jeg bytte lader  om jeg bytter til lithium ?
positive og negative med å bytte til lithium batterier?

lithium er det best å bruke til start batteri eller forbruk eller begge deler.

takk for hjelpen 

Bly på 162ah til start å truster hos meg. 272ah lithium til forbruk om et par dager.

Har frem til nu hatt 3x100ah bly på forbruk. Men de går nu ut, å jeg har da ca dobbelt så mye strøm til rådighet på forbruk med et lite 25kg lithium. Men den strøm som starter trekker, hadde jeg aldri vurdert lithium til start.

Et start batteri blir jo i tillegg veldig lite brukt. så dette bør jo kunne holde i mange år med normalt bruk. Hadde heller kjøpt et Optima Red/Blue top batteri til start om jeg måtte fornye dette. Da får du et lite å handy start batteri, som yter maks.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

lassepelle skrev 7 minutter siden:

Hva med dette?  Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH) | shop.GWL.eu  Disse batteriene kan brukes til start.

Blir et dyrt start batteri. 6000kr plus frakt. Prisen på siden er uten mva. 

Så må du sørge for å adskille dette fra resten av installasjonen din, da det ikke må kobles i lag med andre batterier.

Ikke har det noen BMS heller. 

Nei hadde mye heller kjøpt en Optima batteri til start. Billigere blir det også, å de er bygget for nettopp dette. 

Du får ingen gevinst på noen måter med å kjøpe dette lithium til start. Det fyller like mye som et optima, det veier like mye. Det koster mye mer. Å du slipper å tenke på hvordan dynamo lader om du har et optima. Med lithium koblet direkte til dynamo kan du fort gå på en smell med ødelagt dynamo. så da må du bygge om å lade via dc-dc. Å da må du ha en dyr dc-dc lader som skiller forbruk å start, med flere utganger på dc-dc lader. Så alt i alt en dyr å unødvendig løsning.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Et startbatteri til en middels stor dieselmotor koster ikke mye, så vet ikke om det er spesielt lønnsomt å vurdere lithium til dette da.

Et batteri til rundt 1500 kroner varer vel minst 5-6 år, så 2-3 hundrelapper i året :-)

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

11 hours ago, Alfa 1 said:

Etter det jeg forstår så er det problemer og ladde Lithium batterier når det er minusgrader. Mitt spørsmål er da kan de belastes når det er minus 15/20 grader,

Dette er ikke et problem i de fleste fritidsbåter. Jeg har ikke opplevd minusgrader i motorrommet på tur før. Når båten ligger i båsen har jeg en liten frostvakt på.

Du får batterier med varmefolie, men vil tørre å påstå at dette er bortkastet for de fleste i en båt.

Om du har 20 minusgrader i motorrommet tror jeg det er flere ting enn batteriet som sliter!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

-Luna- skrev for 10 timer siden:

Dette er ikke et problem i de fleste fritidsbåter. Jeg har ikke opplevd minusgrader i motorrommet på tur før. Når båten ligger i båsen har jeg en liten frostvakt på.

Du får batterier med varmefolie, men vil tørre å påstå at dette er bortkastet for de fleste i en båt.

Om du har 20 minusgrader i motorrommet tror jeg det er flere ting enn batteriet som sliter!

Det spørs hvor i landet båten blir brukt, jeg har opplevd at at en morgen jeg skulle starte opp var lydpotta frosset bak i båten 

der jeg også har batteriene. 

BMS tar seg som regel av dette. Spec er som regel ikke lading under 0 grader og ikke utlading under -20 grader. I praksis ikke et veldig stort problem ville jeg tro men helårsbåter som ligger uten varme kan gjerne oppleve at bms kopler ut en sjelden gang? Høres dog veldig kaldt ut å drive fritidsbruk i disse båtene vinterstid uten varme..?

Fantino skrev for 5 timer siden:

BMS tar seg som regel av dette.

...noen, men langt ifra alle.

Dette er også et godt eksempel for all usikkerhet med Litium.
Hovedproblemet med Litium og BMSene er vel ikke det hva disse -ikke- kan,
men hva folk både synes, ønsker, har hørt, og forteller om Litiumbatterier allminelig.
Dette er en klumpe sand, som kan lagre energi, mens egenskapene ellers
er forskjellige fra produkt til produkt og BMSene er laget i forhold til dette.

Det gjelder særlig når det er drop-inn-batterier med innebygget BMS som vanligvis ikke kan mer 
enn å beskytte batteriet selv for skader av både over- og for lav spenning, ved for høy strømflyt
og så for for høy temperatur men fremdeles veldig sjelden for for lav temperatur (dvs. minustemperaturer).

En bør alltid peke på bare en ting:
nemlig databladet... til nøyaktig det batteriet det er snakk om,
men ikke noe annet. 
Det, og å forstå dette, mener jeg, kunne spare mange for veldig mange problemer og
unødvendig stress, tids- og pengeforbruk. 

...bare så min mening.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...