jepp. Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Hei. Er det noen som har noen erfaring eller info om å bruke Lithium som start batteri til yanmar /Volvop 300hk +++[ bruker nå 120 amp) Har land strøm/ lader til normal batterier . Må jeg bytte lader om jeg bytter til lithium ? positive og negative med å bytte til lithium batterier? lithium er det best å bruke til start batteri eller forbruk eller begge deler. takk for hjelpen Quote Link to post
bjorngb Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Tror lithium er best til forbruk. Startmotor trekker ekstremt mye strøm ved oppstart. Det er det få (ingen?) lithiumbatteri som kan levere. Mulig du kunne parallellkoblet 5 lithiumbatteri for å få det til. Men vil du det? Det koster mer enn det smake vil nok de fleste synes Quote Link to post
TerjeFjern Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 (edited) Har 2x 100 Ah bly og 4x100 Ah lithium l båten. Batteri til batteri lader fra Sterling mellom bly og lithium . Bly brukes til start og vinsjer. Lithium til forbruk . Originale Volvo dynamoer. Starter på 3dje sesongen med dette oppsettet og det fungerer utmerket. Edited February 27, 2021 by TerjeFjern (see edit history) Quote Link to post
Okkaby Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Bly på 162ah til start å truster hos meg. 272ah lithium til forbruk om et par dager. Har frem til nu hatt 3x100ah bly på forbruk. Men de går nu ut, å jeg har da ca dobbelt så mye strøm til rådighet på forbruk med et lite 25kg lithium. Men den strøm som starter trekker, hadde jeg aldri vurdert lithium til start. Et start batteri blir jo i tillegg veldig lite brukt. så dette bør jo kunne holde i mange år med normalt bruk. Hadde heller kjøpt et Optima Red/Blue top batteri til start om jeg måtte fornye dette. Da får du et lite å handy start batteri, som yter maks. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Seilerslask Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Lithium kan fint levere mer strøm enn bly, men da må man ha BMS som er tilpasset det, og det koster mer enn det smaker. Quote Link to post
lassepelle Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Hva med dette? Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH) | shop.GWL.eu Disse batteriene kan brukes til start. Quote Link to post
Okkaby Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 lassepelle skrev 7 minutter siden: Hva med dette? Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH) | shop.GWL.eu Disse batteriene kan brukes til start. Blir et dyrt start batteri. 6000kr plus frakt. Prisen på siden er uten mva. Så må du sørge for å adskille dette fra resten av installasjonen din, da det ikke må kobles i lag med andre batterier. Ikke har det noen BMS heller. Nei hadde mye heller kjøpt en Optima batteri til start. Billigere blir det også, å de er bygget for nettopp dette. Du får ingen gevinst på noen måter med å kjøpe dette lithium til start. Det fyller like mye som et optima, det veier like mye. Det koster mye mer. Å du slipper å tenke på hvordan dynamo lader om du har et optima. Med lithium koblet direkte til dynamo kan du fort gå på en smell med ødelagt dynamo. så da må du bygge om å lade via dc-dc. Å da må du ha en dyr dc-dc lader som skiller forbruk å start, med flere utganger på dc-dc lader. Så alt i alt en dyr å unødvendig løsning. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
jepp. Posted February 27, 2021 Author Share Posted February 27, 2021 takk for mange bra tips. Quote Link to post
Teerex Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 (edited) Et startbatteri til en middels stor dieselmotor koster ikke mye, så vet ikke om det er spesielt lønnsomt å vurdere lithium til dette da. Et batteri til rundt 1500 kroner varer vel minst 5-6 år, så 2-3 hundrelapper i året :-) Edited February 27, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Alfa 1 Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Etter det jeg forstår så er det problemer og ladde Lithium batterier når det er minusgrader. Mitt spørsmål er da kan de belastes når det er minus 15/20 grader, Quote Link to post
Swingswong Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Du kan ikke belaste de så mye når det er kaldt. Se på elbiler. Går fra 500kw ned til 100kw når de er -15. Quote Link to post
-Luna- Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 11 hours ago, Alfa 1 said: Etter det jeg forstår så er det problemer og ladde Lithium batterier når det er minusgrader. Mitt spørsmål er da kan de belastes når det er minus 15/20 grader, Dette er ikke et problem i de fleste fritidsbåter. Jeg har ikke opplevd minusgrader i motorrommet på tur før. Når båten ligger i båsen har jeg en liten frostvakt på. Du får batterier med varmefolie, men vil tørre å påstå at dette er bortkastet for de fleste i en båt. Om du har 20 minusgrader i motorrommet tror jeg det er flere ting enn batteriet som sliter! Quote Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Ida Marie III Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Alfa 1 skrev for 11 timer siden: Etter det jeg forstår så er det problemer og ladde Lithium batterier når det er minusgrader. Mitt spørsmål er da kan de belastes når det er minus 15/20 grader, Det er jo litium batterier i EL biler....kan de ikke lades i 15 minus... ? ? Quote Link to post
Swingswong Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 De må varmes først. Quote Link to post
Gudrun Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 (edited) Byttet ut to stykk blybatterier i sommer med to identiske. Et til start og et forbruk. De hadde begge passert 10 år. Siden de hadde fungert så lenge uten problem (borsett fra siste dagene)tenkte jeg det var greit å satse på det som hadde fungert. Men så feil kunne jeg altså ta.. Edited February 28, 2021 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
Alfa 1 Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 -Luna- skrev for 10 timer siden: Dette er ikke et problem i de fleste fritidsbåter. Jeg har ikke opplevd minusgrader i motorrommet på tur før. Når båten ligger i båsen har jeg en liten frostvakt på. Du får batterier med varmefolie, men vil tørre å påstå at dette er bortkastet for de fleste i en båt. Om du har 20 minusgrader i motorrommet tror jeg det er flere ting enn batteriet som sliter! Det spørs hvor i landet båten blir brukt, jeg har opplevd at at en morgen jeg skulle starte opp var lydpotta frosset bak i båten der jeg også har batteriene. Quote Link to post
-Luna- Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Da er vi inne på det jeg sa om at det er flere ting som sliter Quote Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Fantino Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 BMS tar seg som regel av dette. Spec er som regel ikke lading under 0 grader og ikke utlading under -20 grader. I praksis ikke et veldig stort problem ville jeg tro men helårsbåter som ligger uten varme kan gjerne oppleve at bms kopler ut en sjelden gang? Høres dog veldig kaldt ut å drive fritidsbruk i disse båtene vinterstid uten varme..? Quote Link to post
Joerg Becker Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Fantino skrev for 5 timer siden: BMS tar seg som regel av dette. ...noen, men langt ifra alle. Dette er også et godt eksempel for all usikkerhet med Litium. Hovedproblemet med Litium og BMSene er vel ikke det hva disse -ikke- kan, men hva folk både synes, ønsker, har hørt, og forteller om Litiumbatterier allminelig. Dette er en klumpe sand, som kan lagre energi, mens egenskapene ellers er forskjellige fra produkt til produkt og BMSene er laget i forhold til dette. Det gjelder særlig når det er drop-inn-batterier med innebygget BMS som vanligvis ikke kan mer enn å beskytte batteriet selv for skader av både over- og for lav spenning, ved for høy strømflyt og så for for høy temperatur men fremdeles veldig sjelden for for lav temperatur (dvs. minustemperaturer). En bør alltid peke på bare en ting: nemlig databladet... til nøyaktig det batteriet det er snakk om, men ikke noe annet. Det, og å forstå dette, mener jeg, kunne spare mange for veldig mange problemer og unødvendig stress, tids- og pengeforbruk. ...bare så min mening. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Okkaby Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Satt vel BMS til ikke å lade under +5 hos meg, å ikke forbruk kutter ved minus 10 mener jeg det var. Men så er jo dette et hjemme snekret batteri hehe Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.