Jump to content

Refleksjon ved det å kjøpe brukt båt i 2021

Roger og Olina

Recommended Posts

Syntes det er en noe rar start på båt salget. Det er få lukkede båter på finn fra 30-40f opp mot 500t kr og de som popper opp, selges fortere enn fy.

Har lest noen tråder her vedr synsing av bruktbåt-salg i år. For meg virker det litt sånn at de som kjøpte båt 18-26 fot i fjor har fått smaken på båtlivet og har fått 3 og 6 fots syken, for deretter å støvsuge markedet. Flere som mener det samme leser jeg..

Eller sitte folk på gjerdet for å se hvordan denne sommeren blir? Uansett årsak, så er det uten tvil selgers marked. Merker jo det når jeg ringer på båter og det er nærmest bud krig på en 35foter fra 80 tallet som trenger oppgraderinger både her og der.

Det er en båt jeg og konemor skal se på til tirsdag. Dette er en Nord West 900 som er en båt jeg har liten erfaring med vedr pris og generelt. De som ligger nord i Norge er rimeligere, men når en kommer sørover-så stiger prisene på disse betraktelig.

Meldte meg derfor inn i en Nord West gruppe og spurte hva ca prisen er for det eksemplet jeg skal se på.  Svaret var at den jeg skal se på ligger 50-100t over i pris i ett normalt båtmarked, basert på tilbakemeldingene og erfaringene i gruppa. :rolleyes: Ja, mitt valg om jeg vil følge på og er villig til å betale det eier forlanger og så må jeg da ta tapet ved ett salg en gang i tiden. Tap blir det som regel uansett :worry:

Leser også at mange båter ikke en gang kommer så langt som til Finn. Det er en økning i de som henger opp lapper osv i båthavner der de ønsker å kjøpe båt. Eller ringer havnesjefen og hører om han eller hun kjenner til noen som skal selge.

Hva skjer så neste år, vil vi da få ett prisras av dimensjoner på båter? Vanskelig å si, men jeg frykter vel det.

Ja det er en rar tid på så mange måter. Så jeg har vel skjønt det at her må en bare smøre seg med tålmodighet å håpe at det dukker opp en båt med en "normal" pris....... Hva nå det er eller betale det som det koster i år :giggle:

Redigert av Roger og Olina (see edit history)

Jeg følger godt med på priser i bruktbåtmarkedet, og den situasjonen vi er i nå, er rimelig spesiell.

Et stort underskudd av bruktbåter, pandemien, og at den norske kronen er svak, noe som utelukker å handle utenlands.
Det er merkelig at en større båt som i 2013 ble solgt for 2,7 mill, i dag selges for i overkant, eller rett i underkant av 3 mill.

Jeg tror også at det i en tidsperiode ikke ble produsert så mye båter, at det er færre å velge i som folk faktisk har råd til.

Når det mellom 2008 og 2015 ikke ble produsert så mange båter, vil differansen i pris mellom det man har, og en 5-8 år nyere båt bli for stor.

Når folk heller ikke kan reise til utlandet, blir båtliv i gamlelandet mer attraktivt, og det presser også prisene på de som blir lagt ut for salg.

Tom er inne på noe her, båtproduksjonen gikk ned etter 08, så har etterspørselen vært moderat siden. Når nå etterspørselen har tatt seg opp, er det rett å slett ikke nok båter i familiesegmentet. De som har båt, vil jo bruke den selv også, da det ikke er så mye annet å ta seg til når varmen kommer nå snart. Etterspørselen har kommet alt for raskt, og kraftig på grunn av pandemien. Blir alt som før i 22, kan nok prisene roe seg ned.... Men om verden blir den samme vet vi ikke. 

Tom Rør skrev 1 time siden:

Jeg tror også at det i en tidsperiode ikke ble produsert så mye båter, at det er færre å velge i som folk faktisk har råd til.

Når det mellom 2008 og 2015 ikke ble produsert så mange båter, vil differansen i pris mellom det man har, og en 5-8 år nyere båt bli for stor.

Helt klart at det har betydning. Det tenkte jeg ikke på. Vet at det ble solgt veldig mange nye båter i 2020, men at produsentene sa at de ikke klarte å dekke etterspørselen. Så når vi får flere båtfolk, som igjen er veldig hyggelig - så blir jo markedet slik vi ser nå.

Pratet med en kar på brygga i går og han kunne fortelle at en kompis av han solgte båten i 2020 for en god del mer enn han ga for den for 5 år siden.

Tom Rør skrev 1 time siden:

Et stort underskudd av bruktbåter, pandemien, og at den norske kronen er svak, noe som utelukker å handle utenlands.

Jepp, ser også at det er veldig stille på blocket.se også. Ikke mange båtene til salgs der heller og de som er - er for dyre for meg:worry:

Så Svenskene opplever nok mye av det samme som vi gjør.

Et eksempel på at det for oss ihvertfall ikke er mulig å oppgradere til en ny modell av samme type som vi har, er at vi må legge 7 mill i mellom, og hvis vi hadde fått tak i en som er 5 år nyere enn vår, hadde vi måtte lagt til oppimot det dobbelte av hva vi får igjen.

Da må man beholde det man har, og heller oppgradere den ved behov.

Litt artig å se litt bakover i tid hva som var definert som familiebåt som folk tok avgårde for tre uker på båtferie.

Da jeg var barn var dette ofte alternativet . Min far tok avgårde med kjerring og to barn i sånn en farkost.

7813744634_dd39c9457a_b.jpg.28c8f6a910d6c0ffea0de273f317dd6e.jpg

Den som hadde en Solum 24 AC hadde virkelig utstyret i orden på 70 tallet

3201587.jpg.84c8ec3a0e3de2d29bced1b618c6106f.jpg

Polar 770 var ofte familie båt på 80 tallet.

73_1142503108_xl.jpg.48d3d83218cc78fc04faa35dd112a920.jpg

En av bestselgerne på 90 tallet og et lite stykke inn i vårt årtusen

207224513_lastned.jpeg.jpg.2dbc37d0aca9afa726228d0bd943771c.jpg

Hva som i dag er regnet som en familiebåt som bruktbåt kunne kanskje være Nor Star 350

Dette er 2011/12  modell 

nor_star_350.png.c1db9dbe74e6d0f8fa1b4b286bd4bc31.png

Eller så må det se sånn ut....

104569525-291x218.jpg.390855669898cc34fd56bb1bf3f38aa9.jpg

@Tom Rør  har helt rett i at det i Skandinavia ikke er bygget stort båter siden 2008 selv om Saga , Viknes og Marex har klart å holde en redusert produksjon av familie båter.

Vi som har jobbet innenfor bransjen satt også i 2010 og lurte på når etterspørselen ville ta seg opp igjen etter at markedene døde både i Skandinavia og Nederland / Tyskland.  Det ble jobbet sammen med Nav om å beholde kompetansen i bedriftene. Brangsjeforbundet jobbet aktivt siden bransjen hadde opplevd svingninger før men kommet tilbake. Desverre måtte produsentene pakket sammen den ene etter den andre.

Nå vet vi det.! !!!!!

Det er mye sannsynlig at prisene på nyere bruktbåt i segmentet( 30+ og litt fart ) vil bli mye høyere enn vi har har sett tidligere i dette tiåret.(2010 -20)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

I min ungdom steg båtprisene på brukt, i takt med nybåtprisene.

Da jeg bygde hus ,steg renten til 14-15 %

Boligene sank i verdi.

Så når folk sier at stigende boligpris, lav rente og billigere bruktbåter er normalen, forstår jeg rett og slett ikke hva de snakker om.

Ifølge Seilmagasinet blir det eksportert norske bruktbåter til EU land, grunnet lave priser på norske bruktbåter.

https://www.seilmagasinet.no/bruktmarked/historisk-lavt-utvalg-av-bruktbater/716491

Så har vi orkanene som rammer chartermarkedene.

https://www.batmagasinet.no/batliv-irma-orkan/orkan-dela-63000-bter/222531

Båtforhandlerene har allerede begynt å legge ut 2022 modeller for salg.

Så når folk klager på bruktbåtprisene i dag, er det vel på tide at de drar nisseluen opp fra øynene og se hva som skjer utenfor sitt eget hode.

dobsen62 skrev 1 time siden:

Så når folk klager på bruktbåtprisene i dag, er det vel på tide at de drar nisseluen opp fra øynene og se hva som skjer utenfor sitt eget hode.

Det var da svært 😳

Apropos nisselue, så finner du det ikke merkelig at en båt som ble kjøpt for 2,7 mill i 2013, nå selges for over 3 mill?

En båt som har blitt 8 år eldre, og mer slitt burde vel strengt tatt sunket i verdi.

Vi solgte båten vi hadde i fjor på grunn av trykket som var da. Planen var å være uten båt noen sesonger, og heller kjøpe igjen når markedet var roet seg. Skal og bygge hus, så budsjettet var ikke stort for oss.

Vi endte opp med å se på båter i fjor sommer for morro skyld, men endte da opp med å kjøpe igjen. Vi visste da at vi kjøpte 30-40k over normal pris, men sånn er jo markedet nå for tiden.

Det ble en NW900 på oss :smiley:

Min kommentar er - hvis du vil på båtmarkedet nå, så må du nok betale for det. Eller vente noen år til ting har roet seg :wink:

all pengetrykkingen i verden skaper en inflasjon som vi ser lett i båtmarkedet. Se nypriser før 2008 og etter hvor pengetrykkingen for alvor startet. Inflasjon og svak norsk krone som alltid svekkes i urolige økonomiske tider, vil fortsette å gjøre varer dyrere. Se hvor mye ting har steget siste år pga corona hysteriet. Så priser vil nok fortsette å stige som en hedge mot valutaer som mister sin kjøpekraft. Og dette ser vi i båt markedet også. Deres kjøpekraft i fremtidige pensjoner som er regulert i NOK vil være Zimbabwe penger fremover. Kjøp fiskebåt så dere kan få mat på bordet -) Hvem vil bytte verdier inn i valutaer som taper stor kjøpekraft vært år og som du omtrent må betale renter for å ha plassert i bank. Ikke så mange. Da vil folk heller ha lån og kjøpe ting, hence priser stiger. Og tilbud synker.

Tom Rør skrev 15 minutter siden:

En båt som har blitt 8 år eldre, og mer slitt burde vel strengt tatt sunket i verdi.

Blir bare litt oppgitt av alle som klager på bruktbåtprisene.

Det er tydeligvis mange som mener at andres båter, biler osv, ikke er verdt noe som helst.

Dette er personer jeg hverken ville kjøpt av eller solgt til.

Når det gjelder den spesifikke båten, kan det jo være at det er en spesielt attraktiv båt.

Gamle rønner kan jo stige med millioner på ett år.

Gamle eller spesielle biler, klokker osv kan jo også stige i verdi, uavhengig av hva jeg måtte mene.

Det kan jo være at båtlivet får sin renessanse i disse korona og miljøtider.

Det er vel også store muligheter for at det blir høye priser på sydenreiser i fellesferien de nærmeste årene og at folk derfor foretrekker å feriere hjemme.

Solgte båt forrige uke, og den gikk på 3 dager til prisantydning. 1 visning. 21 fot seilbåt fra 77i grei stand. hadde over 6000 visninger på de 3 dagene og 1400 hadde fått den på epost, så det er tydelig stor interesse i år. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Har hatt diverse båter & de siste 26 år har det blitt lukket båt med stort akterdekk. De er ikke spesielt pene å se på , men man har det tørt og varmt inne, stor tumleplass ute og båtsesongern er utvidet til 360+ dager i året. Like trivelig i kulde og pøsregn, du er ute når andre ligger i havn eller opplag.

De koster litt , men holder seg ok i pris. De er også populære da flere og flere oppdager at vi ikke bor i Florida og Fedrelandet er ofte både kaldt og bløtt, selv på Sørlandet i Juli..

Har et søk liggende på finn på en mindre båt/jolle, og de som kommer ut blir ofte solgt i løpet av noen timer fra jeg får varsel. Markedet er hva markedet er, gjelder egentlig alt, og enten finner man seg i at det er slik eller man finner på noe annet. Å diskutere at prisene er for høye og/eller at prisen ikke representerer realverdi blir helt meningsløst etter mitt syn. 

Kjøpte en nyere båt i fjor vinter  til rundt en halv mill og kan trolig selge den 20% høyere i år enn hva jeg betalte (hvilket jeg ikke kommer til å gjøre). 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

10 hours ago, marionette said:

all pengetrykkingen i verden skaper en inflasjon som vi ser lett i båtmarkedet. Se nypriser før 2008 og etter hvor pengetrykkingen for alvor startet. Inflasjon og svak norsk krone som alltid svekkes i urolige økonomiske tider, vil fortsette å gjøre varer dyrere. Se hvor mye ting har steget siste år pga corona hysteriet.

Inflasjon????

Dersom du mener at inflasjonen er høy idag, antar jeg at du er så ung at du ikke husker 1970-80 tallet.

Roger og Olina skrev On 28.2.2021 at 8.36:

Hva skjer så neste år, vil vi da få ett prisras av dimensjoner på båter?

Det har jeg ingen tro på. Det er vanskelig å spå hvor "normal" verden vil være etter corona, , men uansett hva som skjer så vil neppe alle disse som har kjøpt stor båt i fjor og i år selge båten så snart pakketurene til syden begynner å dukke opp igjen. Jeg tenker at de som har kjøpt båt beholder den nok i 5-6 år før de evt kommer på andre tanker. Og det produseres jo ikke akkurat flere eldre båter over 30 fot. Så spørsmålet er hvor lenge du kan tenke deg å vente før prisene kanskje blir slik du ønsker? Eller ikke? I mellomtiden mister du gode år på sjøen, evt mister lysten på sjøliv pga en båt som er for trang, for gammel, for upraktisk etc. Da er det bedre å betale litt for mye i år enn å gå og vente i det uvisse. Synes jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Uten sammenligning forøvrig, men som en refleksjon av tiden (pandemi), så følger jeg hyttemarkedet på fjellet i prisklasse to til tre millioner, og der selges attraktive hytter og leiligheter etter budrunder og til prisantydning eller opp mot femten prosent over prisantydning! Visning i helgen som var, budrunde i dag og tre av hyttene solgt før klokken var tolv i dag.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 40 minutter siden:

Uten sammenligning forøvrig, men som en refleksjon av tiden (pandemi), så følger jeg hyttemarkedet på fjellet i prisklasse to til tre millioner, og der selges attraktive hytter og leiligheter etter budrunder og til prisantydning eller opp mot femten prosent over prisantydning! Visning i helgen som var, budrunde i dag og tre av hyttene solgt før klokken var tolv i dag.

Hyttesalget har tatt helt av!

Blir spennende å se hvordan båtsalger blir 😊

Roger og Olina skrev On 28.2.2021 at 8.36:

Syntes det er en noe rar start på båt salget. Det er få lukkede båter på finn fra 30-40f opp mot 500t kr og de som popper opp, selges fortere enn fy.

Har lest noen tråder her vedr synsing av bruktbåt-salg i år. For meg virker det litt sånn at de som kjøpte båt 18-26 fot i fjor har fått smaken på båtlivet og har fått 3 og 6 fots syken, for deretter å støvsuge markedet. Flere som mener det samme leser jeg..

Eller sitte folk på gjerdet for å se hvordan denne sommeren blir? Uansett årsak, så er det uten tvil selgers marked. Merker jo det når jeg ringer på båter og det er nærmest bud krig på en 35foter fra 80 tallet som trenger oppgraderinger både her og der.

Det er en båt jeg og konemor skal se på til tirsdag. Dette er en Nord West 900 som er en båt jeg har liten erfaring med vedr pris og generelt. De som ligger nord i Norge er rimeligere, men når en kommer sørover-så stiger prisene på disse betraktelig.

Meldte meg derfor inn i en Nord West gruppe og spurte hva ca prisen er for det eksemplet jeg skal se på.  Svaret var at den jeg skal se på ligger 50-100t over i pris i ett normalt båtmarked, basert på tilbakemeldingene og erfaringene i gruppa. :rolleyes: Ja, mitt valg om jeg vil følge på og er villig til å betale det eier forlanger og så må jeg da ta tapet ved ett salg en gang i tiden. Tap blir det som regel uansett :worry:

Leser også at mange båter ikke en gang kommer så langt som til Finn. Det er en økning i de som henger opp lapper osv i båthavner der de ønsker å kjøpe båt. Eller ringer havnesjefen og hører om han eller hun kjenner til noen som skal selge.

Hva skjer så neste år, vil vi da få ett prisras av dimensjoner på båter? Vanskelig å si, men jeg frykter vel det.

Ja det er en rar tid på så mange måter. Så jeg har vel skjønt det at her må en bare smøre seg med tålmodighet å håpe at det dukker opp en båt med en "normal" pris....... Hva nå det er eller betale det som det koster i år :giggle:

Det var en Riviera 925ht som ikke ble solgt i fjor. Dog lå den litt høyere enn 500K

index skrev for 7 timer siden:

Så spørsmålet er hvor lenge du kan tenke deg å vente før prisene kanskje blir slik du ønsker? Eller ikke? I mellomtiden mister du gode år på sjøen, evt mister lysten på sjøliv pga en båt som er for trang, for gammel, for upraktisk etc. Da er det bedre å betale litt for mye i år enn å gå og vente i det uvisse. Synes jeg...

Ser den og har ingen planer om å sette meg på gjerdet og dingle med bena til det gror mose til knærne :wink:

Så når jeg skriver: Så jeg har vel skjønt det at her må en bare smøre seg med tålmodighet å håpe at det dukker opp en båt med en "normal" pris.

Så er det litt ironi og litt klønete skrevet for de som ikke kjenner meg.. For jeg har veldig liten tålmodighet :giggle:

Roger og Olina skrev for 1 time siden:

Så er det litt ironi og litt klønete skrevet for de som ikke kjenner meg.. For jeg har veldig liten tålmodighet :giggle:

Ja, men da kan vi bare glede oss til en snarlig hentetråd da😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Mouche skrev for 7 timer siden:

Det har du helt rett i. Vi driver med eiendomsutvikling i fjellet, og kjøpte blant annet en prosjekthytte til fastpris 3,3 mill som stod ferdig i forrige uke. I dag fikk jeg bud på 3,85 mill. Tror prisene har steget 10-12 prosent bare de siste tre månedene i attraktive områder. 

På en måte er det samme f... opp priser går opp eller ned. Har ingen planer om å gå ut av båtlivet, så jeg kjøper å selger i samme marked, så pris differansen blir vel sånn ca det samme?  ;) 

Du fikk vel god pris for den du solgte "roger og Olina"? 

Klart det er kjipt å evt sette seg i stor gjeld og båten blir etterhvert mindre verdt enn gjelda..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...