Jump to content

Refleksjon ved det å kjøpe brukt båt i 2021


Roger og Olina

Recommended Posts

58 minutes ago, Førstefender said:

Har ingen planer om å gå ut av båtlivet, så jeg kjøper å selger i samme marked, så pris differansen blir vel sånn ca det samme?  ;) 

 

Så lenge du skal være i markedet – og skal holde deg i noenlunde samme prisklasse – burde det i utgangspunktet ikke ha allverden å si. Men gitt at dette er et litt midlertidig og pussig hopp kan det vel være at man gir seg i kast med noen i overkant friske bud.

 

Jeg er litt i grublemodus. Burde nok kanskje ha solgt båten når markedet er som det er og ventet et par år før vi kjøper større*, men ligger så mye følelser i den, og jeg er midt i en masse halvgjorte småprosjekter, så det blir nok til at vi beholder den. Så får vi heller ta sjansen på at det fremdeles er noen som kan ha lyst på den også når den siste vaksine er satt, selv om prisen sikkert kan bli en annen. Ikke så mange kronene uansett i vårt tilfelle.

*Tommelfingerregel 1: en seilbåt bør være ca like mange fot lang som eierens alder. Tommelfingerregel to: du bør ikke ha en hund som veier mer i kilo enn båtens lengde i fot.

Link to post

Jeg tror tiden etter vaksiner er satt, har forandret verden vi lever i for en ganske lang periode. Tenker reisebyråer, flyselskap, hoteller og næringsliv, ikke minst i sørlige deler av Europa, vil ta tid å få på bena igjen. Og hva skjer når etterspørselen er større enn tilbudet, jo prisene stiger. Man kan ikke sprette opp med brukket rygg, så jeg tror hjemmemarkedet på hytter og båter vil ligge stabilt høyt i ganske lang tid. Kanskje i et par år, tror jeg. Klart det er mere fristende å investere i eget land enn i utlandet etter hva vi nå opplever.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Førstefender skrev for 7 timer siden:

Du fikk vel god pris for den du solgte "roger og Olina"? 

 

Jeg fikk en del henvendelser osv. Men (får sikkert litt tyn for dette) men jeg avslo faktisk ett par salg. Jeg har holdt på å pusse opp og oppgradere denne båten i 5 år. Planen var ikke å selge den. Men så fikk kona leddgikt + + og vi bruker båten veldig mye nesten hele året. Da er ikke en kalesje båt innafor lenger dessverre. Så det var viktig for meg at jeg fikk en god følelse at de som kjøpte ville ta vare på den. Jepp, sånn er jeg. Så jeg kunne helt sikkert fått en god del mer og ett stort tap var ikke til å unngå. Men sånn er det noen ganger da... Har til og med feiret jul i båten, noe som var veldig koselig:smiley: Men selv om jeg monterte ennå en diesel varmer som kun blåste under kalesjen, så ble det for mye trekk. Forsøkte også å få tak i hardtopp osv osv. Uansett, nå er den solgt og skal snart overleveres til de nye eierne. 12333333.jpg.4d9148e7512aae73ce29e5e9752b2905.jpg21.jpg.f7bb834716d884f2533d3d623e89354a.jpg5.jpg.310d4b1cfa936669c43b0c9c413cfe21.jpg

Link to post
Førstefender skrev for 10 timer siden:

På en måte er det samme f... opp priser går opp eller ned. Har ingen planer om å gå ut av båtlivet, så jeg kjøper å selger i samme marked, så pris differansen blir vel sånn ca det samme?  ;) 

 

Vil tro at et flertall av båtfolket enten ser på en større båt og/eller en nyere båt og da blir prisforskjellen (i kroner) større. Et mindretall som enten skal ut av båtmarkedet (og kun putte pengene på en konto hvor man ikke får renter!) eller kjøpe mindre, billigere og/eller eldre båt så vil man komme bedre ut av det hele, ja, men hvor mange er disse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Euklid skrev for 9 timer siden:

*Tommelfingerregel 1: en seilbåt bør være ca like mange fot lang som eierens alder. Tommelfingerregel to: du bør ikke ha en hund som veier mer i kilo enn båtens lengde i fot.

 

Tommelfingerregel 3: Du bør ta høyde for at driftsutgiftene til besetning og passasjerer skal være større enn til båtens motorer.:wink:

Link to post

Mange mekanismer i det som skjer i båtmarkedet nå; 

For de av oss som eier godt brukte norskproduserte båter, begynner nå prisgapet mellom gamlebåten og fabrikkny norsk båt å bli såpas fristende at man kunne tenkes, i et svakt øyeblikk, å finne på å bestille en ny :-)

Da er det betryggende å vite at fabrikken allerede er begynt å selge på 22-produksjonen og så lenge gidder man heldigvis ikke å vente :smiley:

 

Link to post
Mouche skrev for 12 timer siden:

 

Vil tro at et flertall av båtfolket enten ser på en større båt og/eller en nyere båt og da blir prisforskjellen (i kroner) større. Et mindretall som enten skal ut av båtmarkedet (og kun putte pengene på en konto hvor man ikke får renter!) eller kjøpe mindre, billigere og/eller eldre båt så vil man komme bedre ut av det hele, ja, men hvor mange er disse?

Skal man regne prosentvis økning er lik, så stemmer det du skriver. Men Erfaringen min, er at pris gapet har vært ganske konstant når jeg har solgt for å kjøpe større båt de siste årene.  Har tjent noen kr på de to siste båtene jeg har eid, eid i henholdsvis 4 og 5 sesonger og gått opp i båt str ved hvert bytte.   Alt er ikke sort hvitt selvfølgelig, er ikke i nybåt markede eller i nærheten av nybåt jeg selger og kjøper. I tillegg har enkelt type båt vært ekstra populær i bruktbåtmarkede, Flybridge på rundt 40fot har feks økt ganske mye på 1.5år

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Flott eksemplar du solgte "Roger og Olina"! Tipper ny eier er ganske heldige :) 

Spennende å være på båt jakt! man må som regel grave litt dypere i lommene enn man har tenkt og planlagt:giggle:

Har vel sett båten i din i fjordene her et par ganger, har rundt 60 døgn i båten selv, så kan vel hende jeg støter på deg igjen :wink:

Link to post

Problemstillingen er vel relevant i «alle» markeder for tiden. Solgte selv en Fairline fra åttitallet rett før pandemien. Ny eier solgte den videre i fjor til mer enn 20 prosent opp. Hyttemarkedet er helt voldsomt med ingenting til salgs; en nesten-nabo hytte til oss ble solgt 30 prosent over en allerede høy prisantydning i forrige uke. Vår sist bygde hytte fra 2016 er vel opp 100 prosent i verdi siden vi bygde den. Det er ville tilstander.

 

Da jeg ikke fant «riktig» elbil som hovedbil fjor våres endte jeg med en nesten ny bensin bensinstasjonsvogn med 4x4. Selv den har steget nesten 10prosent i verdi siste året med den valutakursen som er nå på nye biler og importbiler.

 

Så det er ganske spesielle tider. 
 

Solgte selv en skjærgårdsjeep i februar. Tok fullstendig av og ble solgt umiddelbart. Jeg kjøpte også en båt - men det var en annonse jeg hadde lagret på og som ble lagt ut så sent i fjor at sommer-feberen hadde gått over. Kunne derfor føre en normal dialog med selger, og fikk en båt til en «normal» pris. Kan antagelig selge den for mer igjen nå - men den skal jeg bruke selv. 
 

Trengte en båthenger til den nye båten - og selv båthenger markedet er helt vilt. Kjøpte en ny henger i februar, og allerede da var det full fart i butikken. Uken etterpå er prisene satt opp over 10prosent....

 

Men penger er «ferskvare» (?) så det er bare å klinke til. Livet må nytes når man har det, og helsa fremdeles gjør det mulig.

Link to post

Jeg tror man skal være veldig heldig om man kommer over en båt til "normal" pris i år. Jeg har vært relativt aktiv i båtmarkedet og byttet båter ofte. Siste kjøp ble gjort januar i fjor, rett før utbruddet av Covid/starten på "galskapen". Har lagret mange annonser på forskjellige båter og syntes prisoppgangen er relativt høy. Om det er riktig eller galt legger jeg meg ikke opp i. Noen eksempler Bavaria 28Sport 2010modell gikk høsten 2019 for 760-800t (ringte selgerne og forhørte meg om oppnådd pris), samme type båt og årsmodell ble nå lagt ut for 929k og solgt på tre dager. 
Samme med Bavaria 34 fra 2010, i 2017-2018 gikk disse for rundt 1.3mn det får du ikke kjøpt for i år. 
Ligger en Skorgenes Monte Carlo til 1.295mn på Finn nå. Samme båttype og årsmodell lå ute for 990t i 2018. 
Båtplass: på Lakseberget (Bærum) gikk en 5m båtplass for 250k for 3 år siden (mulig for billig). Nå koster 4m 400tusen. 
Om prisene var for lave tidligere eller er for høye nå tar jeg ikke stilling til, men at det er blitt ca 20%-30% dyrere å entre bruktbåtmarkedet synes klart. 
Det var mange som spekulerte i at det ville komme et stort utbud av båter i fjor høst etter et vanvittig vårsalg og hva som viste seg å bli en våt og kald juli på Sørlandet. Det skjedde ikke. 
Håpet for dem som ønsker lavere båtpriser får være at meldingen fra FHI om at man kan begynne å reise utenlands fra mai slår til for fullt. 

Jeg er en av dem, da gamlebåten ble solgt i fjor høst...

 


  

Link to post
Førstefender skrev for 20 timer siden:

Flott eksemplar du solgte "Roger og Olina"! Tipper ny eier er ganske heldige :) 

Spennende å være på båt jakt! man må som regel grave litt dypere i lommene enn man har tenkt og planlagt:giggle:

Har vel sett båten i din i fjordene her et par ganger, har rundt 60 døgn i båten selv, så kan vel hende jeg støter på deg igjen :wink:

 

Takk for det. Ja-jo spennende er det jo. Men må si jeg blir en del skuffet også. Ofte så blåser selger opp båten. Når en kommer og skal se på båten og finner det ene etter det andre, så er ofte svaret: Ja, det hadde jeg tenkt å fikse... Eller, det har jeg ikke lagt merke til + +  Er det ikke bare si ting som de er før en kommer, i stede med å vente til en finner det ut? Ikke alle er sånn da, men en del.

Vel, håpet var å finne seg en båt til å kunne kose seg på sjøen til påske. Ser dårlig ut - men krysser fingrene og håper. Uansett, så ses vi nok utpå :smiley: Skal faktisk se på en Viking igjen, da men hardtopp. Har ett håp om at det kan løse seg med den :wink:

Link to post
marionette skrev On 28.2.2021 at 22.38:

all pengetrykkingen i verden skaper en inflasjon som vi ser lett i båtmarkedet. Se nypriser før 2008 og etter hvor pengetrykkingen for alvor startet. Inflasjon og svak norsk krone som alltid svekkes i urolige økonomiske tider, vil fortsette å gjøre varer dyrere. Se hvor mye ting har steget siste år pga corona hysteriet. Så priser vil nok fortsette å stige som en hedge mot valutaer som mister sin kjøpekraft. Og dette ser vi i båt markedet også. Deres kjøpekraft i fremtidige pensjoner som er regulert i NOK vil være Zimbabwe penger fremover. Kjøp fiskebåt så dere kan få mat på bordet -) Hvem vil bytte verdier inn i valutaer som taper stor kjøpekraft vært år og som du omtrent må betale renter for å ha plassert i bank. Ikke så mange. Da vil folk heller ha lån og kjøpe ting, hence priser stiger. Og tilbud synker.

Det tror jeg du har rett i, og sammen med endrede valutakurser kan det gi store utslag.

Husk også på at det, dessverre, ikke er sikkert at alt vil bli som før pandemien, det kan også gi utslag.

 

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Jeg er spent på hva som skjer når renten stiger 😊

IRP-teorier tilsier at NOK da skal stige i verdi, forutsatt at andre renter er uendret.
Men, IRP har blitt motbevist av mye psykologi de siste årene.

Tilliten til oljenæringen kommer nok til å komme kraftig tilbake de neste fem årene, det kan gjøre mye rart med kronekursen.

Link to post
  • 3 uker senere...

Har fulgt med på bruktmarkedet i mange år. Har tidligere bodd 7 år i båt året rundt. Har hatt både motor- og seilbåter fra 26 til 50 fot. Nå ønsker vi oss en kompakt sportslig båt mellom 24 og 28 fot. Prisene har eksplodert og mye gammelt "ræl" som tidligere ville gått for mellom 80- 100K ligger nå til kanskje godt over 200K. 
Tradisjonelt har båter med innenbords bensinmotorer vært betydelig lavere priset enn tilsvarende med diesel. Nå ser dette ut til å jevne seg noe ut.

Har ringt på flere båter med priser mellom 300 og 500K, og det er budrunder, folk kjøper usett og absolutt selgers marked. Vil tro om man har litt is i magen og vaksineringen tar seg opp så vil prisene kanskje moderere seg noe.
Heldigvis skal vi selge seilbåten og vil sikkert få god pris, men tydelig at vi løper i flokk her.
En digresjon, og annen ting jeg bet meg merke fra sesongen i fjor er hvor mange uerfarne båtførere man møtte på. Det var krasjing i brygger, andre båter, - folk som skulle legge til og ikke engang hadde fendere ute eller fortøyningstau klart. Alle har vi vært uerfarne, men det kan virke som om enkelte " førstereisgutter/jenter" i fjorårets sesong ikke engang gadd å sette seg inn i elementært sjømannskap engang.
Vel vel. Riktig god sesong til dere alle :-)

Link to post

– Ved inngangen til påsken i fjor hadde vi her i Grimstad solgt for 13 millioner kroner. Nå passerer vi 60 millioner. Dette er jo ute av alle proporsjoner. Antall salg er hinsides det jeg har opplevd siden jeg kom inn i bransjen tidlig på 1980-tallet. Men det er jo samtidig veldig gøy da, sier han. (Anders Topland hos Grimstad Bådsenter)

 

 

– Vi har solgt unna alt vi har klart å produsere. Det er kanskje noen få av våre forhandlere som har et par båter igjen, men ellers er det tomt. Ønskelistene er lange, men vi kan bare ikke levere mer, sier Duus som har giret opp produksjonen med 20 prosent foran årets sesong.

– Det er en veldig rar situasjon med et salg som går til himmels samtidig som alle underleverandørene sliter med å levere. Det er mangel på nesten alt; fra glassfiber til enkeltelementer vi trenger. Jeg hører Norge kan gå tom for polyester tidlig i mai. Vi bruker dobbelt så mye energi som før på å skaffe det vi trenger, sier Duus. (Ibizia Boats)

 

 

Også Mats Hjørnevik hos Frydenbø Boats, selskapet som eier populære båtmerker som Nordkapp og Sting, melder om en fantastisk god vinter.

– Jeg tror folk er opptatt av å sikre seg en norsk sommer på sjøen, rett og slett. Allerede i januar hadde vi solgt over en tredjedel av båtene for hele 2021 og nå er vi godt over halvsolgt. Det er ekstremt, sier han.

Også Hjørnevik melder om godt salg av daycruisere og weekendbåter i størrelsen 20–24 fot – men samtidig at de store båtene går raskere unna enn før.

 

Blir spennende å se hvordan dette vil påvirke markedet om et år, eller to?

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Markedet er helt utav kontroll, folk er nærmest desperate og overbyr hverandre på "gammelt ræl" Håper folk ikke tar seg vann over hodet og har råd til evt tap om 1-2 år. Skjevheten mellom tilbud og etterspørsel kan umulig vare ved særlig lenge.

Er man lei båtlivet så kan det bli mange år til neste gang det blir så lukurativt å bli landkrabbe.

Link to post
nordan family 27 skrev On 3.3.2021 at 8.14:

Da jeg ikke fant «riktig» elbil som hovedbil fjor våres endte jeg med en nesten ny bensin bensinstasjonsvogn med 4x4. Selv den har steget nesten 10prosent i verdi siste året med den valutakursen som er nå på nye biler og importbiler.

Utrolig. Hva slags bil er dette ? Brukt fossilbil som stiger 10% i verdi på ett år. En slik vil jeg og kjøpe meg.

Link to post
Snemann skrev for 10 timer siden:

Utrolig. Hva slags bil er dette ? Brukt fossilbil som stiger 10% i verdi på ett år. En slik vil jeg og kjøpe meg.

 

 

Gjør man gode kjøp er det mulig. Jeg kjøpte en brukt 2017 Ford Galaxy med 4wd for 1,5 år siden. Betalte 350 000,-. Den solgte jeg i vinter for 370 000 etter et drøyt års bruk og ca 15 000 km. Årsaken er nok at det er solgt svært få Galaxy med 4wd og at disse er en mangelvare på bruktbilmarkedet. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, jeg ser etter en 20-21 fots daycruiser, kan noen fortelle meg hva noe slikt:

 

Askeladden 605 Explorer + Mercury Optimax 115hk 2006 modell (pris: 249k)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=213330702

 

Bella 620 DC + mercury optimax 150hk 2006 modell (pris: 238k)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=213542308

 

 

..ville vært lagt ut for i 2018?

 

Jeg har ikke fulgt med over mange år og er nok dessverre en av de som bidrar til den økte etterspørselen da jeg er på tur inn i markedet, eller rettere sagt; vurderer det.

 

ygg

 

Redigert av ygg
omformulering (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...