Jump to content

Erfaring med Kina propell? (yamaha 9,9 sport)

Arild81

Recommended Posts

Tyggen skrev 1 minutt siden:

Antagelig vanligvis, ellers når det gjelder stigning på standard 3-blader så tror jeg de fleste motorfabrikantene blir levert med 9,25x10 på 330 kubikks motorene (15-20hk). Har du en ikke altfor tung båt og vanligvis er aleine i båten kan du sikkert gå litt høyere i stigning.

Jeg har en liten 12 fot aluminiums båt som er veldig lett og jeg er utelukkende aleine i båten, med 9,25x11,5 propell bruker den ikke stort mere en et par sekunder fra tomgang til toppfart så for meg er det greit med 12 i stigning.

Etter mine beregninger og erfaring så øker du toppfarten med ca 1 knop per 1/2 økning i stigning dersom båten og vekten tillater det, men har du en 14 fots glassfiber båt og kanskje vil ha med deg fruen på tur også så er det jo ved planingsterskelen rundt 11-12 knop at du trenger turtall og kraft.

Har motoren på en with dromedille 385. Til og fra hytta. 

Med meg, fruen og 2 Kids og litt pakkenelliker går den såvidt i plan av og til ikke... Har bestilt prop fra aliexpress med både 10 og 11 i stigning. Håper 10 kan gjøre det litt enklere å få i plan med full båt. Med meg alene går den ca 23knop.

Arild81 skrev for 11 timer siden:

Har motoren på en with dromedille 385. Til og fra hytta. 

Med meg, fruen og 2 Kids og litt pakkenelliker går den såvidt i plan av og til ikke... Har bestilt prop fra aliexpress med både 10 og 11 i stigning. Håper 10 kan gjøre det litt enklere å få i plan med full båt. Med meg alene går den ca 23knop.

Hei Arild. Jeg har samme motor på min With 10 kopi. Min er "bare" en 15 hk. Men har tenkt å sette på 20 hk gasser. Båten min gjør 24 knop med meg alene i båten. (Ganske lett båt). 20 knop med meg og samboeren min + litt bagasje. Med 3 voksne og litt bagasje så klarer jeg ikke å plane og ender opp i 9 knop. Hadde vært interessant om du kunne lagt ut hva resultatet blir med de forskjellige propellene. Jeg tenkte også å skifte propell når jeg øker til 20 hk. Men jeg har litt lyst på SS propell, og da blir det litt dyrt om jeg må prøve å feile for mye. :saint:

The Saint skrev for 7 timer siden:

Hei Arild. Jeg har samme motor på min With 10 kopi. Min er "bare" en 15 hk. Men har tenkt å sette på 20 hk gasser. Båten min gjør 24 knop med meg alene i båten. (Ganske lett båt). 20 knop med meg og samboeren min + litt bagasje. Med 3 voksne og litt bagasje så klarer jeg ikke å plane og ender opp i 9 knop. Hadde vært interessant om du kunne lagt ut hva resultatet blir med de forskjellige propellene. Jeg tenkte også å skifte propell når jeg øker til 20 hk. Men jeg har litt lyst på SS propell, og da blir det litt dyrt om jeg må prøve å feile for mye. :saint:

Ville sagt at motoren er litt i det tyngste laget for den båten. Vil sammenliknet 20hk sport, med en god 2 takt 9.9/15. 

Virker som 4 takt har lavere dreiemoment, lavere kraft. Hvilke propell har du på nå? 

Arild81 skrev for 10 timer siden:

Ville sagt at motoren er litt i det tyngste laget for den båten. Vil sammenliknet 20hk sport, med en god 2 takt 9.9/15. 

Virker som 4 takt har lavere dreiemoment, lavere kraft. Hvilke propell har du på nå? 

Er ikke helt sikker på hva som sitter på den nå. Men det skal være original propell til min Yamaha 9.9 Sport, (15hk). 2017 modell. Ja motoren er tung, veier 51 kg. Men funker helt greit. Kjøpte motoren fordi jeg var lei av bråkete to taktere og ville ha noe som var ganske nytt. Når jeg er alene i båten så må jeg passe litt på hekkbølgen når jeg slakker av. Med to i båten så er vekt fordelingen bedre, så da er det ikke noe problem. Skal se om jeg får vært ute i garasjen å sjekket propell størrelsen litt senere i kveld. Dette er båten min med motoren på, ser ut som om båten ligger lavere i vannet på bilde enn den faktisk gjør. Litt optisk illusjon, siden bildet er tatt oven i fra. Har laget en egen prosjekt tråd om oppussingen av båten: https://baatplassen.no/i/topic/155424-with-10-fot-prosjekt-tråd/

DSC_0433.JPG.fd99f8761cc2bf96715e2a10f5657d8d.JPG

The Saint skrev 18 minutter siden:

Er ikke helt sikker på hva som sitter på den nå. Men det skal være original propell til min Yamaha 9.9 Sport, (15hk). 2017 modell. Ja motoren er tung, veier 51 kg. Men funker helt greit. Kjøpte motoren fordi jeg var lei av bråkete to taktere og ville ha noe som var ganske nytt. Når jeg er alene i båten så må jeg passe litt på hekkbølgen når jeg slakker av. Med to i båten så er vekt fordelingen bedre, så da er det ikke noe problem. Skal se om jeg får vært ute i garasjen å sjekket propell størrelsen litt senere i kveld. Dette er båten min med motoren på, ser ut som om båten ligger lavere i vannet på bilde enn den faktisk gjør. Litt optisk illusjon, siden bildet er tatt oven i fra. Har laget en egen prosjekt tråd om oppussingen av båten: https://baatplassen.no/i/topic/155424-with-10-fot-prosjekt-tråd/

DSC_0433.JPG.fd99f8761cc2bf96715e2a10f5657d8d.JPG

Litt av et prosjekt du har hatt, men ble jo veldig bra ? har et problem med min 385 at det kommer litt vann i dobbelt skroget. Vet ikke hvor det kommer inn, men er ovenifra, for selv om den står på land så kommer det vann inn i. 

Annen ting jeg skal gjøre i år er å montere vannutskiller på bensintilførselen. Hadde problemer i fjor at den gikk veldig dårlig når den var kald, gikk fint når den ble varm. Men mot slutten av sesongen begynte den å miste turtall ved full omdreining. Måtte pumpe på blæra på slangen for å gi den nok bensin. 

Er visst en kjent feil på disse motorene, flottør nåla som sveller litt så den åpner ikke skikkelig. Måtte bytte nåla, så nå åpner den fint. Som du ser på bilde har den sorte "proppen" blitt litt lengre. 

IMG_20201207_145355.jpg.fb3776a819dce58aad1ce7b75df0ba79.jpg

Tok en skikkelig forgasser rens, så da startet den fint på tomgang. I garasjen vel å merke. 

Redigert av Arild81 (see edit history)
Arild81 skrev 5 minutter siden:

Litt av et prosjekt du har hatt, men ble jo veldig bra ? har et problem med min 385 at det kommer litt vann i dobbelt skroget. Vet ikke hvor det kommer inn, men er ovenifra, for selv om den står på land så kommer det vann inn i. 

Annen ting jeg skal gjøre i år er å montere vannutskiller på bensintilførselen. Hadde problemer i fjor at den gikk veldig dårlig når den var kald, gikk fint når den ble varm. Men mot slutten av sesongen begynte den å miste turtall ved full omdreining. Måtte pumpe på blæra på slangen for å gi den nok bensin. 

Er visst en kjent feil på disse motorene, flottør nåla som sveller litt så den åpner ikke skikkelig. Måtte bytte nåla, så nå åpner den fint. 

Tok en skikkelig forgasser rens, så da startet den fint på tomgang. I garasjen vel å merke. 

Hehe. Ja ble litt mer jobb enn jeg hadde regnet med. Lærer aldri. :lipseal: Skal snart starte opp igjen så den blir "ferdig" til sesongen i år. (Tror jeg).  Mangler noen detaljer enda. Men har startet opp med å handle inn litt nytt verktøy da. Kjenner jeg meg selv rett så blir det litt "fixing" på lakken også. Ble ikke helt fornøyd. Hadde også litt problemer med vann inni dobbelt bunnen. Men det var ikke vanskelig å forstå siden min hadde sprekker / skader i innlineren. De minste var ikke lett å se før jeg splittet båten. Valgte også å bruke Sikaflex på alle skruer for å unngå dette. Men fremdeles blir det litt kondens vann i skroget. Derfor jeg monterte drenerings plugg i hekken. Kommer nok også til å bytte ut kjøl listen i år. Har lyst til å montere en som er syrefast i stedet for den originale i aluminium. Må se om jeg finner en rest på jobben.

Har heldigvis ikke hatt noen problemer med motoren min enda. Men den har også fremdeles garanti. (Solgt som "ny" i 2018). Passet på å drenere forgasser før jeg satte den bort for vinteren. Hørte om nål problemet før jeg kjøpte motoren. Har også planer om å montere vannutskiller siden dette vil spare meg for en del problemer. Bensinen som er igjen etter sesongen tapper jeg ut og fyller på snøfreseren min. Så slipper jeg problemer med den til neste år. Håper du får motoren din til å fungere som den skal til sesongen. 

Tyggen skrev 1 minutt siden:

Ja nå har jeg fått testet propellen jeg kjøpte og som tidligere nevnt så ser den veldig fin ut og den er også veldig fint balansert på gummiforingen, jeg bestilte en 9.25x12 og det står det også stemplet på den - men den er ikke 12 i stigning.

Jeg testet i dag med motorsag turtelleren min (induktiv turteller der du bare surrer en ledning rundt pluggkabelen) - den er digital og veldig nøyaktig, og sammen med en liten håndholdt Garmin GPS for å sammenligne hastigheten.

Resultatet var 21 knop blank ved ca6000 omdreininger, det er identisk med orginal propellen som har 10 i stigning.

Jeg har sikkert bare vært uheldig men jeg nevner det bare for ordensskyld.

Motorsag turtelleren, er det Kina produkt? Bestilte med stigning 10 og 11, så for prøve 11, mulig den er litt lettere enn org med stigning 11. 

Er du fornøyd ellers? 

Tyggen skrev 4 minutter siden:

Ja, propellen er fin den, jeg har bare ikke bruk for den.

Jeg har hatt et par stykker av de turtellerne og de mest vanlige er ikke noe serlig brukervennlige, men denne er fin:

Induktiv turteller

Det er 1,5m ledning på den, inni er det to paralelle tynne ledninger - litt som en stereo fono ledning bare at den ikke er skjermet ettersom ledningene ligger ved side av hverandre, den kan skjøtes.

Skal sjekke den ut litt ?

Vet du om den er vanntett? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...