Jump to content

With 10 fot - Prosjekt tråd.


The Saint

Recommended Posts

Hei. På grunn av alvorlig sykdom i min familie har jeg vært borte i fra båtplassen en stund.

Men nå er jeg tilbake og vil starte med en liten prosjekt tråd. :yesnod:

Når jeg sier "liten" så mener jeg båten, desverre ikke jobben. :headbang: (Lærer aldri).

Kjøpte meg en liten With 10 fots båt på impuls, som egentlig var ett lett prosjekt.

"Bare noen små sår og skader i innlineren. "Fort gjort" å fikse. Tenkte jeg...

 

Båten når jeg hadde fått den hjem. Fra styrbord side. (Sladdet registrerings nr av personverns hensyn).

DSC_0123_LI.jpg.edb9c142ac3152663b7e572db3889ef7.jpg

 

Fra baugen, styrbord side. (Neste prosjekt står bak og venter).

DSC_0124.JPG.fb1371d75091cf0528f2bfaef3bc4518.JPG

 

Inne i båten, man ser skaden bak i båten på styrbord side. Motor som har slått opp en gang mente han jeg kjøpte den av.

Vel... tenker hele motoren i såfall har blitt sluppet oppi båten fra en til to meters høyde. (Var flere skader i innlineren). 4 stk i alt.

Man ser også en tydelig sprekk ved der man sitter på babord side bak. Men pytt, pytt. Vi gyver på og fixer den. Manglet også alt av tofter.

Var også to skader ved sitteplass babord side.

DSC_0125.JPG.d6deea8acfb3b41fee5b50a45add5d48.JPG

 

Båten fra babord side. Fint skrog i grunnen tenkte jeg. Ikke nødvendig å gjøre mye her...

Vel.... man får seg alltid noen overaskelser....

DSC_0126.JPG.ddbaa962cd665c6c52435269d0d1008d.JPG

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Legger også ved ett par bilder av hekken.

 

Joda, litt å gjøre her... Men en ny plate bak så tenker jeg det er ok. Hm... Lurer på om skaden har forplantet seg til skroget. Hvordan ser det ut på inn siden?

DSC_0128.JPG.2e0488a5219e4500d86aec8c5e42d892.JPG

 

Litt tydeligere bilde av skaden.

 

DSC_0129.JPG.b61c4306fcb22adb901da7c93aa18fed.JPG

 

Hm.... hvordan skal jeg gå frem her? Lett fix eller splitte og sjekke? Er jo skumm fyll i disse. Kanskje lurt og splitte å sjekke?

Men samtidig så er jo denne båten veldig lett. Så kan jo ikke være så mye vann i den?

Etter litt inspeksjon så fant jeg ut at tidligere eier har borret to hull i den. Ett i baugen og ett i hekken.

Så har nok vært vann i den en gang. Egentlig veldig greit at han har borret hull så den har fått tørke. :thumbsup:

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 23 minutter siden:

Beklager å si det, men det er ikke With. Vet ikke hvilken type det er.

 

Det trodde jeg også. Men den er faktisk produsert under navnet With.

Har også sjekket det opp i mot småbåtregisteret. Men hadde heller ikke sett denne typen With før.

Men dette er en sen modell etter hva jeg har funnet ut. Sansynligvis lisens produsert under navnet.

Det som skiller seg ut på denne er hekken, siden den er rett bak og det at den ble levert med en litt spesiell innliner.

Båten ble kjøpt ny av en mann i Telemark. :saint:

Link to post
Share on other sites

Vel, tilbake til prosjektet.

Litt av planen min med båten er å kunne bruke den til fisking på innlands vann.

Har kjøpt båtstativ for liten tilhenger.

Tenker også å ha den på slep bak større båt når jeg er på turer.

 

Planen er som følger:

 

9,9 4 takts motor på den. Greit at den ikke bråker for mye.

Forsterke / fornye motorfeste.

Vil også montere lanterner.

Strømutak for lading av mobil og kjøleboks.

Nye tofter er en selvfølge.

Kanskje også noen puter i den?

Lagrings muligheter i båten?

Nye og litt mere praktiske årefester?

 

Link to post
Share on other sites

At den er registrert som with trenger dessverre ikke å bety annen enn at den som registrerte trodde det var With.

Det er iallfall ikke en sen modell.

Hvordan vet du at den er produsert som With?

 

Skroget er forskjellig og innerlineren er ikke i nærheten av slik KMV bygde båter. Heller ikke hekken.

Meg bekjent har det aldri vært noen lisensproduksjon, iallfall ikke offisielt. Men at det forekom ulovlig kopiering er kjent.

Link to post
Share on other sites

Vel, klarte ikke å dy meg. Så båten ble splittet. Dette bilde kan kanskje avklare "With og not to With"?

Var foresten en betraktelig jobb å splitte skroget. Men vil gjøre det enklere å montere ledninger.

Dessuten så får jeg sjekket hekken og skrog ordentlig.

 

DSC_0167_LI.jpg.08a7e2431cbf935d1a14cef1f2c52260.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Ingar skrev 15 minutter siden:

At den er registrert som with trenger dessverre ikke å bety annen enn at den som registrerte trodde det var With.

Det er iallfall ikke en sen modell.

Hvordan vet du at den er produsert som With?

 

Skroget er forskjellig og innerlineren er ikke i nærheten av slik KMV bygde båter. Heller ikke hekken.

Meg bekjent har det aldri vært noen lisensproduksjon, iallfall ikke offisielt. Men at det forekom ulovlig kopiering er kjent.

 

Båten ble kjøpt ny på båtbutikk og registrert av samme person i småbåtregisteret. (Nå derverre avdød).

With båter Har vært produsert av KMV, Skibsplast, Viksund og en produsent i Latvia om jeg ikke husker feil.

Var også en rettsak for ikke så alt for lenge siden om jeg ikke husker helt feil. Angående bruken av With navnet.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 3 minutter siden:

Har vært produsert av KMV, Skibsplast, Viksund og en produsent i Latvia om jeg ikke husker feil.

 

Ja, men dette var mange år etter at KMV hadde gått over til Dromedilleskrog.

Viksund designet nye innerlinere som gjorde båtene selvlensende.

 

Rettssaken var mellom Viksund og en annen produsent som kalte seg With Boats.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 1 minutt siden:

 

Ja, men dette var mange år etter at KMV hadde gått over til Dromedilleskrog.

Viksund designet nye innerlinere som gjorde båtene selvlensende.

 

Ja det er korrekt. Mistenker dette for å vare en "Latvia kopi". Den kunne ha vært selvlensende. Men det har ikke vært montert hull i innlineren for lensing, til tross for at høyden er der. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vel, tilbake til prosjektet igjen....

 

Bestemte meg for å "pynte" litt på skroget siden det hadde noen riper i gelcoaten.

Lurte også veldig på hvordan den så ut under bunnstoffet.

 

Hvordan løser jeg dette? Jo jeg legger ny gelcoat!!! :thumbsup:

Æeh... dette er noe jeg aldri gjør igjen.... :headbang:

 

Etter å ha slipt hele skroget glatt så la jeg tre strøk epoxygrunning, to strøk med gelcoat og ett strøk med topcoat.

Resultatet var.... ikke bra...

 

Leste meg litt opp om det. Fant ut at jeg måtte nok regne ufattelig mange timer med sliping og polering av gelcoat.

Dette var noe jeg ikke hadde veldig lyst til. Så slipte hele båten glatt og sprøytet den med 2 komp lakk.

Nå må jeg bare vannslipe den og polere for å få den 100%. Mange timer spart!

 

Bilder etter lakkering. PS: Skroget har blitt litt møkkete på bilde etter jeg har flyttet litt rundt på det.

DSC_0180.JPG.f4b34180ea6947465cea524b08722e62.JPGDSC_0181.JPG.3e3fc82868de7fff97bd4d15d204a079.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Da var det innlineren som sto for tur.

Kjøpte nye åregafler for innfelling. Kombi lanterne for baug, hekk lanterne, to stk brytere, 

dobbelt usb uttak, vanlig rundt strøm uttak og rammer for bryterene.

 

Her er noe av det jeg har kjøpt inn.

DSC_0186.JPG.0afec567d1449c21e6323fb07d8852df.JPG

 

Her har jeg begynt å lage luke over bensintank / batteri bak i båten. Lager det av merantifiner som jeg epoxy grunner. Så legger jeg glassfiber over. Etterpå så skal jeg legge gelcoat / topcoat og til slutt lakkere det med 2k lakk.

DSC_0169.JPG.f1467e62a871f001592b704ec33ecbd0.JPG

 

1 - Midt tofte etter å ha grunnet, lagt glassfiber / polyester, og grov sparkling.

2 - Lanterne feste hekk, etter grunning, glassfiber / polyester, og grov sparkling.

3 - Motorfeste utvendig etter grunning glassfiber / epoxy, og grov sparkling.

DSC_0184_LI.jpg.95af86fcf371ed50e016d6d8f74465ad.jpg

 

Innvendig og utvendig motorplate.

DSC_0168.JPG.c9735286099631c3da566ee034c33dda.JPG

Link to post
Share on other sites

Så var det på tide å legge opp litt strøm ledninger.

 

På bilde her jeg lagt opp ledninger til baug lanterne, støpt forsterkning til taufeste på siden fremme og til åregaffel.

DSC_0172.JPG.145673ddba4903a019a70a843c1666a5.JPG

 

Her har jeg laget feste for brytere / usb uttak og lagt ledninger til batteri, hekk lanterne og 12v uttak midt i båten.

DSC_0173.JPG.7f50376ac77b5049c2813c46fc371fa9.JPG

 

Baksiden av bryter panel feste. (Det hvite på bildet er epoxy grunning, ikke luft slipp).

DSC_0174.JPG.ebb6a12fd5ff08ea4ebec0fd82d089e7.JPG

 

Valgte også å sette inn to rør stusser. Disse skal jeg trekke en slange i mellom for å ha bensin slange og ladestrøm fra motor i.

DSC_0175.JPG.a6cd6acf1f62a50241d65f0f4f284a32.JPG

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å prøve tofte. Passet ganske greit. Litt fin sliping må til. Pusse, pusse, pusse...

På bildet ser du også hvor bryterene kommer. De havner akkurat innenfor kanten så man ikke kommer borti dem utilsiktet. Alle skader er grov reparert. 12v uttak komer under toften på babord side.

DSC_0162.JPG.9d65f7092cb066509eb94f266828752a.JPG

 

 Nær bilde av utsparing til brytere. Litt finnish gjenstår. Platen som står der bensintanken skal blir en del av ett foldbart lokk, for enkel tilgang.

DSC_0163.JPG.914c6417fcc5d0679d9e3549326774a5.JPG

 

Oversikts bilde. Man ser rør for bensin / strøm på venstre side av bildet.. Strøm fra batteri til panel i bak kant.

DSC_0164.JPG.a347b379e33f4b26aafe34a496f874c1.JPG

 

Sånn blir inn / ut for strøøm / bensin.

DSC_0165.JPG.a4f3598eefd666b515997107697985f7.JPG

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Prøve montert båtstativet på tilhengeren. Kommer til å gjøre om på det litt. Vil ha vinsj feste lengre frem. Syntes båten kom litt langt bak på tilhengeren. Tilhengeren har foresten tipp og bremser. 80 kmt. Yey!!! :yesnod:

DSC_0182_LI.jpg.f47832d6b58977b361a581eff5cded26.jpg

 

Da har jeg "limt" det innvendige motor feste på plass. Tror jeg kommer til å legge glassfiber over det også. Skal montere lenseplugg i bunnen så jeg kan tømme skroget for eventuelt vann.

DSC_0178.JPG.3dde4ce720d754f195d13cc1785fb00a.JPG

 

Ledninger til 12v uttak festet.DSC_0176.JPG.2be722e3a054985bcebcb45cd896cb9f.JPG

 

Forsterkning til taufeste støpt på plass. Tenkte jeg skulle montere en inspeksjonsluke i baugen også. Kjekt å kunne hive tau og slikt der.DSC_0177.JPG.a09788bdce395795674d88909695df0e.JPG

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg tatt meg tid til å frese ut noen teak lister til båten. Ligger inne etter olje og lakk nå. Tre arbeid er ikke helt min greie...

Men håper det blir greit. Vurderer å kjøpe EVA teak fra Biltema og legge i bunnen av båten. Men er litt usikker i forhold til kvalitet og hvor godt det vil sitte. Noen her som har prøvd? Burde jeg kanskje heller kjøpe noe på Maritim? Eller er det og blande ordentlig teak og fusk teak helt uhørt? Kunne jo ha lagt ordentlig teak gulv, men blir jo litt tungt... innspill ønskes! :thumbsup:

DSC_0185.JPG.2773e5d9c7da7d2cce2d5bdb9e5f44e8.JPG

 

Er også litt usikker på hva jeg skal bruke til å lime skrogene sammen med. Ser ut som om det opprinnelig har vært limt med gelcoat eller epoxy sparkel.

 

Vurderer følgende løsninger:

1 - Epoxy eller polyester og glass fiber. (Tror det kan være vanskelig og demontere senere ved behov).

2 - Gelcoat. (Kanskje litt svakt?

3 - Epoxy sparkel?

4 - Sikkaflex for båt? (Helvete å demontere igjen).

Skal selvfølgelig nagle og trekke fenderlist også. Inspill ønskes!

 

Dette er så langt jeg har kommet på prosjektet hittil.

Håper å kunne fulføre om ikke så alt for mange dager.

Men ting tar alltid lengre tid enn man tror! :saint:

Komenter gjerne!

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så morro at noen setter pris på tråden. Prosjekt tråder er blandt mine favoritter på båtforumet. Var på tide å gjøre en selv. Men desverre skjedde det ting som gjorde at alle prosjektene mine stoppet opp en stund. (Så har mye å ta igjen). Mer kommer! :saint:

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 1 time siden:

Vurderer å kjøpe EVA teak fra Biltema og legge i bunnen av båten

Tror jeg ville droppet dette i en åpen båt. Det blir sikkert noe vann, tråkking, rusk og rask, og jeg tror det vil løsne etter hvert. Men jeg har tatt feil før. Bommet på kolon og semikolon en gang på 70-tallet... Artig prosjekt uansett.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
pero skrev 25 minutter siden:

Tror jeg ville droppet dette i en åpen båt. Det blir sikkert noe vann, tråkking, rusk og rask, og jeg tror det vil løsne etter hvert. Men jeg har tatt feil før. Bommet på kolon og semikolon en gang på 70-tallet... Artig prosjekt uansett.

Ja det er noe av det som gjør at jeg er litt skeptisk til biltema EVA teak også. Hadde vært mindre i tvil om den ble levert uten lim på baksiden. Limt med epoxy så sitter det meste. Tenkte jeg skulle lime teaken ellers på plass med epoxy eventuelt marine sikaflex. Har ikke lyst å bruke skruer som tidligere. Maritim sin flexiteak er vel noe bedre? Liker den myke men alikevel antiskli følelsen fake teak gir... Er også ett pluss med enkelt vedlikehold / renhold. Kan gjøre båten selvlensende for å gjøre den tørrere. Men har ikke veldig lyst til det. (Liker ikke å ha "hull "i båten). En annen mulighet er å lage en forsenkning i innlineren og montere lensepumpe.

Legge ordentlig teak er også en mulighet. Har en del teak liggende. Men vet at da blir det mye vedlikehold senere.

Redigert av The Saint
Stavefeil :) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...