Jump to content

Ford Sabb 2728T - Identifisering av impeller

Spajderman

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å identifisere hvilken type impeller jeg trenger til en Ford Sabb 2728T fra 1983/84?

Står en Jabsco pumpe på den, men får ikke lest av evt. nummer eller typebetegnelser fordi den sitter så vanskelig til.

Legget ved et bilde jeg fikk tatt av den aktuelle pumpa, mulig det kan hjelpe.

20210227_115422.jpg

Gudrun skrev 53 minutter siden:

Tror jeg ville brukt et minutt eller to på å sjekke ut om pakkboksen på pumpen er tett.

Enig,  Det du også må sjekke er at dreneringshullet ikke er grodd igjen på det sorte mellomstykke. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, så litt på det selv, om dere har tips til hva jeg kan foreta meg mottas disse med takk.

Har ikke vært borti dette før, forholdsvis nyinnkjøpt båt, så kjører "service" for første gang nå. Finner veldig lite info om denne pumpa på nett.

Ja, det ser for så vidt ikke ut som det er så vanskelig å få tatt ut pumpa, men jeg skal nok få til å skifte impelleren uten å ta den ut. Men om det bør gjøres noe mer og jeg derfor skal ta den ut, skal jeg ta ut hele greia med "midtdelen", eller får jeg tatt av bare selve pumpa?

Hva må evt. gjøres med den, finnes det type servicekit eller lignende til disse?

• 2 år senere...

Standard impeller/nettsøk på flertallet av disse Fordene er: Impeller 1210-0001 for Jabsco Raw sea water pump.  Pumpen din har helt klart en liten lekkasje i simmeringen på pumpen, det skal ikke danne seg rust slik som på bildet.  Lekkasje kommer som regel oftere av antall år enn av antall timer motorbruk, pakninger eldes.  Finnes repsett og en kurant jobb men har ikke delenummer.  Som nevnt tidligere så sjekk hva som står på endelokket til pumpen.  

Redigert av Stål (see edit history)

Jeg synes det er letter og skru ut hele pumpa og ta jobben i skrustikka så får en sjekket slangene også.

Er det en "orginal  impeller " (fra en seriøs fabrikant) står nummeret på impelleren  rundt akslingen.

På Min Ford 2715 E så passer disse.

Johnson Impeller 09-1027B-1 for F5 Pump  
 eller  Volvo Penta Impeller 21951346 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 år senere...

Pumpa ble tatt ut og sendt til LaSa maskin som overhalte den. Husker ikke helt hva som måtte gjøres i farten, men LaSa gjorde iallefall godt arbeid.

Om noen trenger betegnelse på impellerkit til denne har jeg ett liggende i båten som jeg kan legge ut bilde av senere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...