Jump to content

Volvo Penta D3 stadig tette luftfilter

Audun Berg

Recommended Posts

Jeg har 2 Volvo D3-160 i båten. Motorene har kun gått 400 timer og oppfører seg eksemplarisk med unntak av at luftfilterene stadig går tette av noe som ser ut som olje. Jeg har tenkt at utluftingen fra bunnpannen som går inn rett ved siden av filteret kan være årsaken. Jeg har dobbeltsjekket oljenivået på motorene og redusert oljenivået til halvt nivå på peilepinnen. Motorene er fra 2003 og benytter en rund type oljefilter. I fjor sommer ble filteret på den ene motoren så tett at det ble sugd inn i turboen. Erfaringer og gode råd mottas med stor takk :-)

• 5 måneder senere...

@jma001 Jeg renser mitt med White Spirit. Setter filteret i et 1/2 liters yoghurtbeger, passer akkurat. Lar filteret stå noen dager men løfter det opp av vesken innimellom for å få bevegelse. Bytter til ny White Spirit etter noen dager. Gjentar dette til det ikke kommer ut særlig mere dritt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

25 minutes ago, Brigg said:

@jma001 Jeg renser mitt med White Spirit. Setter filteret i et 1/2 liters yoghurtbeger, passer akkurat. Lar filteret stå noen dager men løfter det opp av vesken innimellom for å få bevegelse. Bytter til ny White Spirit etter noen dager. Gjentar dette til det ikke kommer ut særlig mere dritt. 

Takk for infoen. Jeg har selv gjort dette,  men ville forsikre meg om at det er flere som slik renser dette filteret.

23 hours ago, Brigg said:

Hva med å bruke parafin - siden jeg har liggende en dunk med dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...