Jump to content

TAMD41p. Går peilerøret helt ned i bunnpannen?

Ttor

Recommended Posts

Skal skifte olje på maskinene i morgen. Kan noen bekrefte om jeg kan bruke peilerøret som sugerør? Finner litt sprikende forklaringer. Hadde vært fint om jeg kunne suge rett på toppen av røret. 

Brukte en elektrisk pumpe med en tynn slange inni peilerøret sist. Varm motor, men en evighet for å få ut maks 8 liter. Pumpen holdt på å ta fyr. 

Redigert av Ttor (see edit history)

Hei.

Sjå bilete nr. to i tråden Ingar linkar til. Går det røyret som er perforert i enden til ein plugg i framkant av motoren?

Kva skal elles røyret vera til, om det ikkje er for å skifta olja?

Slik er det på våre Yanmar 2GM20. Eg skrudde ut pluggen, kopla til ein kuleventil, slange og pumpa, og det er lett å pumpa ut olja. Pluggen var under reimskiva i framkant av motoren.

Berre ein tanke. Det er heldigvis lenge sidan eg hadde VP....

Ask

Redigert av Ask (see edit history)

Med ein sugeslange inni peilepinnerøyret klarar ein som regel å få ut litt meir enn ved å kopla seg på sjølve røyret.

Desverre peikar peilepinnerøyret framover i sumpen og dei fleste marinemotorar hellar bakover..

- Skift olje regelmessig ved å suga ut det du får tak i av varm olje, bruk olje med rett spesifikasjon og ta livet med ro!

41` motoren er ikkje særleg plaga med den problematikken som er relevant for havariet i linken over. 

Bonita I skrev for 2 timer siden:

5 / 5,5 ltr pr motor var vel i minste laget ....    På en TAMD41P går det vel ca 11 ltr. inkl oljefilter ??   https://drive.google.com/file/d/0B2pXHbT6ZkK0dzlyWUxWVWtCR1E/view

På mine TAMD41A får jeg opp ca 9 - 10 ltr pr motor.  Bruker manuell vakuumpumpe (kjøpt på Maritim) på 5 ltr,  så må tømme  innimellom ......

Du har vel eget sugerør på dine 41A eller? Har som nevnt eget sugerør på min 41A.

Men rakk jo ikke å komme så langt som til oljebytte, før den havarerte etter overhaling. Men er nesten klar for å bli montert igjen. Skal høre med mekaniker om han tar et bilde av peilerør/sugerør innvendig i motor før han montere på bunnpannen i mårå.

PS: Var ikke grunnet noe med oljesmøring den havarerte. Var noe så forbanna som sylinder foringer som var for trange, grunnet feil produksjon. Fått alt nytt igjen, å motor blir som ny. Å ja vi har sjekket mål på foringer. De nye holder rett spec.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...