Ttor Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 (edited) Skal skifte olje på maskinene i morgen. Kan noen bekrefte om jeg kan bruke peilerøret som sugerør? Finner litt sprikende forklaringer. Hadde vært fint om jeg kunne suge rett på toppen av røret. Brukte en elektrisk pumpe med en tynn slange inni peilerøret sist. Varm motor, men en evighet for å få ut maks 8 liter. Pumpen holdt på å ta fyr. Edited February 28, 2021 by Ttor (see edit history) Quote Link to post
Grand Banks jr Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Jeg vet ikke, men alternativet er vel å suge ut så mye som mulig fra peilerøret, og deretter bruke tynn slange gjennom røret for å suge ut siste rest? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/?do=findComment&comment=165072 Quote Link to post
Ttor Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 Ok @Ingar Hvis det er likt på 41, da sier jo dette alt. Og det vil nok ikke være mulig å få ut noe mer om jeg bruker noen som helst slags slange. Er vel bedre med 80% ny olje enn bare gammel olje. Quote Link to post
Ask Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 (edited) Hei. Sjå bilete nr. to i tråden Ingar linkar til. Går det røyret som er perforert i enden til ein plugg i framkant av motoren? Kva skal elles røyret vera til, om det ikkje er for å skifta olja? Slik er det på våre Yanmar 2GM20. Eg skrudde ut pluggen, kopla til ein kuleventil, slange og pumpa, og det er lett å pumpa ut olja. Pluggen var under reimskiva i framkant av motoren. Berre ein tanke. Det er heldigvis lenge sidan eg hadde VP.... Ask Edited February 28, 2021 by Ask (see edit history) Quote Link to post
Ttor Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 Det perforerte røret er vel der motoren suger olje fra når den går Quote Link to post
Ask Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Ttor skrev 14 minutter siden: Det perforerte røret er vel der motoren suger olje fra når den går Oki. Då tok eg feil. Quote Link to post
Okkaby Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 På min 41A så har jeg et eget sugerør på siden av peilerøret. Men er tydeligvis ikke samme på 41p høres det ut som. Men er jo håpløs design om en ikke kan tømme motor for olje. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Havlengt Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Med ein sugeslange inni peilepinnerøyret klarar ein som regel å få ut litt meir enn ved å kopla seg på sjølve røyret. Desverre peikar peilepinnerøyret framover i sumpen og dei fleste marinemotorar hellar bakover.. - Skift olje regelmessig ved å suga ut det du får tak i av varm olje, bruk olje med rett spesifikasjon og ta livet med ro! 41` motoren er ikkje særleg plaga med den problematikken som er relevant for havariet i linken over. Quote Link to post
Guest knerten67 Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Har altid brukt vakuumpumpe fra biltema,den fungerer perfekt til å suge opp olje fra motorer.Har altid stuket slangen nedi peilerøret Quote Link to post
Ingar Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Havlengt skrev for 1 time siden: 41` motoren er ikkje særleg plaga med den problematikken som er relevant for havariet i linken over. Se dette innlegget i tråden for info om hvilke motorer som ikke har injektor-problemet. Quote Link to post
Ttor Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Da er jobben gjort. Etter en tur på fjorden tømte jeg maskinene raskt for olje. Ca 5 liter per motor ved å suge rett på peilerøret. Fikk en halv desiliter ekstra med tynn sugeslange etterpå. Ca en halv liter til i filteret. Fylte så på ca 8,5 liter per motor til litt under maks. Quote Link to post
Bonita I Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 5 / 5,5 ltr pr motor var vel i minste laget .... På en TAMD41P går det vel ca 11 ltr. inkl oljefilter ?? https://drive.google.com/file/d/0B2pXHbT6ZkK0dzlyWUxWVWtCR1E/view På mine TAMD41A får jeg opp ca 9 - 10 ltr pr motor. Bruker manuell vakuumpumpe (kjøpt på Maritim) på 5 ltr, så må tømme innimellom ...... Quote BONITA I Link to post
Grand Banks jr Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 @Ttor, var det en tastefeil der? Ca 5,55 liter ut, og fylt på 8,5 liter? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ttor Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Var på minimum på oljen før service @Grand Banks jr Går nok tre liter mellom min og maks. Har ikke etterfylt en dråpe de siste 70 timene. @Bonita I begynner å lure på om det er feil merking på peilepinn i forhold til motorene. Quote Link to post
Okkaby Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Bonita I skrev for 2 timer siden: 5 / 5,5 ltr pr motor var vel i minste laget .... På en TAMD41P går det vel ca 11 ltr. inkl oljefilter ?? https://drive.google.com/file/d/0B2pXHbT6ZkK0dzlyWUxWVWtCR1E/view På mine TAMD41A får jeg opp ca 9 - 10 ltr pr motor. Bruker manuell vakuumpumpe (kjøpt på Maritim) på 5 ltr, så må tømme innimellom ...... Du har vel eget sugerør på dine 41A eller? Har som nevnt eget sugerør på min 41A. Men rakk jo ikke å komme så langt som til oljebytte, før den havarerte etter overhaling. Men er nesten klar for å bli montert igjen. Skal høre med mekaniker om han tar et bilde av peilerør/sugerør innvendig i motor før han montere på bunnpannen i mårå. PS: Var ikke grunnet noe med oljesmøring den havarerte. Var noe så forbanna som sylinder foringer som var for trange, grunnet feil produksjon. Fått alt nytt igjen, å motor blir som ny. Å ja vi har sjekket mål på foringer. De nye holder rett spec. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bonita I Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 @Okkaby : Nei har ikke eget sugerør. Bruker samme rør som peilepinnen står i. (er opprinnelig TMD41 motorer som er ettermontert/oppgradert med aftercooler mm, så kanskje derfor der ikke er eget sugerør ... ) Quote BONITA I Link to post
Okkaby Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Virker som det har vært en goe del forskjellige løsninger på ting når det gjelder disse motorer. Får bilde av min fra innsiden i mårå. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.