Jump to content

Tvedestrandsfjorden - hva er disse grunnene?


bjornas

Recommended Posts

Var på båttur i Tvedestrandsfjorden i sommer. Ettersom jeg stikker 2,6 meter, er jeg mer enn gjennomsnittlig opptatt av hvor mye vann jeg har under kjølen. Rundt Hestøya var det markert flere grunne områder på rundt 2,5 dybde, men de var ikke merket - noe de vel burde ha vært, så sentralt de ligger i en ganske stor lei. Se kart nedenfor.

 

Er det noen lokalkjente som kan forklare hva det er? I det fysiske sjøkartet er de merket som #, som betyr "hindring med kjent dybde". Men hva ER det for noe? Marina for russiske ubåter?

Kart.jpg

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Det er vel vanlige grunner. Som det er mange andre steder. Skulle alle vært merket, ville deler av kysten sett ut som et stakittgjerde. 

 

Ja, tenker det samme ..

Om en tror alle grunner,skjær er merket med en stake har en misforstått voldsomt...

Link to post
Share on other sites

Man merker torsk og noen andre fisketyper med en sender i Fjorden inn mot Tvedestrand. Det er satt ned en del mottakere. Disse ser ut som store bøyer som man ser lettest ved lavvann. Det kan være disse som er merket på kartet. Havforskningsinstituttet på Hisøya drifter disse og har sikkert mer informasjon. 

Redigert av mrsilicon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forvirringen fortsetter for meg. Slik ser det ut med OpenCPN og oeSENC kart (ver. juli 2020). ????

 

 

tvedestrand.jpg.e9911b683c523f38dfc32723db445e6d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Forvirringen fortsetter for meg. Slik ser det ut med OpenCPN og oeSENC kart (ver. juli 2020). ????

 

Du må oppdatere kartet Lars før fristen går ut.

 

Det er de samme merkene i dagsferske kart i OpenCpn klikker en på "Objekt infomarsjon"  får en svaret.

Ser noen  er merket  "fishing prohibited " andre " fishing restricted" hvor mange fiske kan en fiake da.?

Det er nok bøyene til "Havforskerne"

image.png.23a2e8c139c7dd718212b28f0ce375ff.png

 

Måtte ta en tur litt kaldt i vannet, her er de mye omtalte "Grunnene"  . 

image.png.605c977455cb46975e3d3ac70168fe5e.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vow, Roger Jo, DET var litt av en service...! Og det svarer også på spørsmålet mitt, med et smell!

 

Jeg vet selvfølgelig at det ikke er mulig å merke alle grunner langs kysten. Jeg tror likevel Kystverket ville ha merket en grunne som "poppet opp" mellom to lykter, midt i hovedleia inn mot en stor havn, dersom det grunner seg fra 30 m til 2,5 på 10 m seilas.

 

Det jeg ikke fikk til å stemme, var at det var flere områdemarkeringer med dybde 2,5 m - veldig rart om det er flere grunner på tilfeldigvis akkurat 2,5 m... Og i "papirutgaven" av kartet (også på Norgeskart.no) var det markert med en #, som nettopp er hindring med kjent dybde.

 

Jeg holdt godt klar og med kunstig lav hastighet. Men hadde jeg hatt kjølen borti, vil den nok bare flyttet seg.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

bjornas skrev 25 minutter siden:

Jeg holdt godt klar og med kunstig lav hastighet. Men hadde jeg hatt kjølen borti, vil den nok bare flyttet seg.

 

Bare hyggelig at du fikk svar på spørsmålet jeg fikk god  hjelp av @Sequoia 

 

2,5m i kartet er 3 -3,5m i virkeligheten. 

https://www.kartverket.no/globalassets/til-sjos/nautiske-publikasjoner/den-norske-los-bind1-alminnelige-opplysninger.pdf

fra den norske los

Referansenivå for dybder, Sjøkartnull Nullnivået i sjøkart er, av sikkerhetsgrunner, lagt så lavt at vannstanden sjelden faller under dette nivået. Den 1. januar 2000 innførte de fleste nordsjølandene Laveste astronomiske tidevann (LAT) som referansenivå for dybder i sjøkartene. I områder der tidevannsvariasjonene er små i forhold til det meteorologiske bidraget til vannstanden kan det nye sjøkartnull legges lavere enn LAT. I Norge gjelder dette spesielt Sørlandskysten og Oslofjorden hvor vannstanden i lange perioder (gjerne 1–2 uker) kan ligge lavere enn LAT. Sjøkartnull er av denne grunn lagt 30 cm lavere enn LAT i indre Oslofjord (innenfor Drøbaksundet) og 20 cm lavere enn LAT langs kysten fra svenskegrensen til Utsira. I resten av landet, inkludert Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her oeSENC kart og OpenCPN, jeg er glad båten kun stikker 80cm ned. Her er jo området "pepret" med disse symbolene. I områdene utenfor er det ikke slike symboler.

 

 

tvedestrand_kart.jpg.eea27068f3ca577fcb88201ed6f936c3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Sjømerkesystemet merker hvor du kan kjøre. Ikke hvor du ikke kan kjøre. 

 

Den var for dyp for en gammel mann fra landet.?

 

Er det ikke som Ole Bromm "ja takk begge deler"

Historikk,

Sjøkartet skal på en grei og lettfattelig måte gi navigatøren et bilde av en del av havbunnen. Det skal inneholde de dybdene som gir muligheter til å avgjøre hvor en kan seile trygt og hvor det ikke må seiles. I tillegg må kartet vise kystkontur, fyr, seilmerker og annet av betydning for seilasen

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Først må du skille mellom kartet og sjømerkene.

Det som er spørsmålet i denne tråden er hvorfor ting ikke er merket med sjømerker. Ikke hvorfor ting ikke er i kartet

 

Sjømerker definerer og merker trygg led. 

 

Sjømerkene markerer ikke hvor man ikke kan kjøre trygt (eller sagt på en annen måte - hvor det er utrygt å kjøre)

 

Skulle alle farer vært merket så hadde vi ikke trengt kart - og vi hadde hatt en overflod av merker.

 

Det ekstra spennende elementet kommer jo også i at kartene ofte baserer seg på gamle oppmålinger gjort manuelt med loddskudd før GPS og ekkolodd ble vanlig. Således kan grunner merket i et kart ikke finnes i virkeligheten  - og det kan finnes grunner som ikke er merket i et kart.  Hvilken feil som er værst får hver og en selv vurdere :wink:. Dette kan også gjøre at ting er synlige på et kart og ikke synlige på et annet kart. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...