bjornas Startet 1.Mars.2021 Del på Facebook Startet 1.Mars.2021 Var på båttur i Tvedestrandsfjorden i sommer. Ettersom jeg stikker 2,6 meter, er jeg mer enn gjennomsnittlig opptatt av hvor mye vann jeg har under kjølen. Rundt Hestøya var det markert flere grunne områder på rundt 2,5 dybde, men de var ikke merket - noe de vel burde ha vært, så sentralt de ligger i en ganske stor lei. Se kart nedenfor. Er det noen lokalkjente som kan forklare hva det er? I det fysiske sjøkartet er de merket som #, som betyr "hindring med kjent dybde". Men hva ER det for noe? Marina for russiske ubåter? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bellen Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Det er vanlige loddskudd. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Alvorlig talt? Midt mellom to lykter med dybde 32 m rett foran og så en grunne på 2,5 m uten så mye som en stake...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
TF Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 (redigert) Snedig, her er det ikke noen grunner. Dette er er vel nyere målinger. Fet skrift er vel grunner? https://kart.kystverket.no/ Redigert 1.Mars.2021 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Snedig den der. Var inne og så på gule sider sjøkart på nettbrettet. Får dessverre ikke til å ta skjermbilde. Ser mye "bedre" ut på gule sider sjøkart... https://www.kartverket.no/til-sjos/nautiske-publikasjoner/symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Det er vel vanlige grunner. Som det er mange andre steder. Skulle alle vært merket, ville deler av kysten sett ut som et stakittgjerde. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Det er vel vanlige grunner. Som det er mange andre steder. Skulle alle vært merket, ville deler av kysten sett ut som et stakittgjerde. Ja, tenker det samme .. Om en tror alle grunner,skjær er merket med en stake har en misforstått voldsomt... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Er en usikker følg anbefalt seilingsrute Denne er kjekk "Symboler og forkortelser i norske sjøkart" https://www.kartverket.no/til-sjos/nautiske-publikasjoner/symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sequoia Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Slik ser det ut i Navionics. Røde sirkler som kalles "Obstruction" men ikke noe videre forklaring. Dybden er alltid 2,5 meter. Bruk av denne merkingen starter vel Skottevik-Saltnes og fortsetter inn resten av fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
mrsilicon Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 (redigert) Man merker torsk og noen andre fisketyper med en sender i Fjorden inn mot Tvedestrand. Det er satt ned en del mottakere. Disse ser ut som store bøyer som man ser lettest ved lavvann. Det kan være disse som er merket på kartet. Havforskningsinstituttet på Hisøya drifter disse og har sikkert mer informasjon. Redigert 2.Mars.2021 av mrsilicon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 https://www.dykking.no/nyheter/941 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Ja, tenker det samme .. Om en tror alle grunner,skjær er merket med en stake har en misforstått voldsomt... Mmmm. Kan bli dyrt i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Forvirringen fortsetter for meg. Slik ser det ut med OpenCPN og oeSENC kart (ver. juli 2020). ???? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Vet ikke, har sett de korsene før, i et eller annet kart. Sjekket med siste utgave av Navionics, der er de merkene ikke. Sjekket mot kartutsnittet du har lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: Forvirringen fortsetter for meg. Slik ser det ut med OpenCPN og oeSENC kart (ver. juli 2020). ???? Du må oppdatere kartet Lars før fristen går ut. Det er de samme merkene i dagsferske kart i OpenCpn klikker en på "Objekt infomarsjon" får en svaret. Ser noen er merket "fishing prohibited " andre " fishing restricted" hvor mange fiske kan en fiake da.? Det er nok bøyene til "Havforskerne" Måtte ta en tur litt kaldt i vannet, her er de mye omtalte "Grunnene" . Redigert 2.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 De kunne ha lagt inn informasjon i kartet om at det er målebøyer. Husker det lå en i Byfjorden utenfor Stavanger. Der kunne en se på info i kartet (OpenCPN) at det var en målebøye. Tror også det sto hvor lenge den skulle ligge der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Oppdaterte Navionics nå. Da kom fiskeforbudet, ingen fysiske bøyer markert. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Vow, Roger Jo, DET var litt av en service...! Og det svarer også på spørsmålet mitt, med et smell! Jeg vet selvfølgelig at det ikke er mulig å merke alle grunner langs kysten. Jeg tror likevel Kystverket ville ha merket en grunne som "poppet opp" mellom to lykter, midt i hovedleia inn mot en stor havn, dersom det grunner seg fra 30 m til 2,5 på 10 m seilas. Det jeg ikke fikk til å stemme, var at det var flere områdemarkeringer med dybde 2,5 m - veldig rart om det er flere grunner på tilfeldigvis akkurat 2,5 m... Og i "papirutgaven" av kartet (også på Norgeskart.no) var det markert med en #, som nettopp er hindring med kjent dybde. Jeg holdt godt klar og med kunstig lav hastighet. Men hadde jeg hatt kjølen borti, vil den nok bare flyttet seg. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 (redigert) bjornas skrev 25 minutter siden: Jeg holdt godt klar og med kunstig lav hastighet. Men hadde jeg hatt kjølen borti, vil den nok bare flyttet seg. Bare hyggelig at du fikk svar på spørsmålet jeg fikk god hjelp av @Sequoia 2,5m i kartet er 3 -3,5m i virkeligheten. https://www.kartverket.no/globalassets/til-sjos/nautiske-publikasjoner/den-norske-los-bind1-alminnelige-opplysninger.pdf fra den norske los Referansenivå for dybder, Sjøkartnull Nullnivået i sjøkart er, av sikkerhetsgrunner, lagt så lavt at vannstanden sjelden faller under dette nivået. Den 1. januar 2000 innførte de fleste nordsjølandene Laveste astronomiske tidevann (LAT) som referansenivå for dybder i sjøkartene. I områder der tidevannsvariasjonene er små i forhold til det meteorologiske bidraget til vannstanden kan det nye sjøkartnull legges lavere enn LAT. I Norge gjelder dette spesielt Sørlandskysten og Oslofjorden hvor vannstanden i lange perioder (gjerne 1–2 uker) kan ligge lavere enn LAT. Sjøkartnull er av denne grunn lagt 30 cm lavere enn LAT i indre Oslofjord (innenfor Drøbaksundet) og 20 cm lavere enn LAT langs kysten fra svenskegrensen til Utsira. I resten av landet, inkludert Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT. Redigert 2.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HansH Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Sjekket et utsnitt på Navionicsen på telefonen nå og talte mer enn 20 av disse merkene i dette området. Ligger ganske tett, mest langs land. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Her oeSENC kart og OpenCPN, jeg er glad båten kun stikker 80cm ned. Her er jo området "pepret" med disse symbolene. I områdene utenfor er det ikke slike symboler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 Sjømerkesystemet merker hvor du kan kjøre. Ikke hvor du ikke kan kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 (redigert) Bitteliten skrev 1 time siden: Sjømerkesystemet merker hvor du kan kjøre. Ikke hvor du ikke kan kjøre. Den var for dyp for en gammel mann fra landet.? Er det ikke som Ole Bromm "ja takk begge deler" Historikk, Sjøkartet skal på en grei og lettfattelig måte gi navigatøren et bilde av en del av havbunnen. Det skal inneholde de dybdene som gir muligheter til å avgjøre hvor en kan seile trygt og hvor det ikke må seiles. I tillegg må kartet vise kystkontur, fyr, seilmerker og annet av betydning for seilasen Redigert 3.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 (redigert) Først må du skille mellom kartet og sjømerkene. Det som er spørsmålet i denne tråden er hvorfor ting ikke er merket med sjømerker. Ikke hvorfor ting ikke er i kartet Sjømerker definerer og merker trygg led. Sjømerkene markerer ikke hvor man ikke kan kjøre trygt (eller sagt på en annen måte - hvor det er utrygt å kjøre) Skulle alle farer vært merket så hadde vi ikke trengt kart - og vi hadde hatt en overflod av merker. Det ekstra spennende elementet kommer jo også i at kartene ofte baserer seg på gamle oppmålinger gjort manuelt med loddskudd før GPS og ekkolodd ble vanlig. Således kan grunner merket i et kart ikke finnes i virkeligheten - og det kan finnes grunner som ikke er merket i et kart. Hvilken feil som er værst får hver og en selv vurdere . Dette kan også gjøre at ting er synlige på et kart og ikke synlige på et annet kart. Redigert 3.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 Prøvde å sitte stille i båten, slik at vi kunne få ha fjorden og bryggene på furøya stille og fredelig til sommeren. Men akk den glapp. 🍻 Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.