Jump to content

Tanke spill, ønske SUN 33 FB, billigere alternativer?


Hookie

Recommended Posts

HEI

 

alle gode båt folk, dette forumet virker kjempe bra, har lest lenge men ikke vært så aktiv.

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på et tankespill.

 

pr dags dato har jeg en Beetle 645 fra Askeladden, er meget fornøyd med den da denne båten var

min første seriøse båt, satset da på et trygdt og godt kjøp med god Service fra leverandør. Båten har lavt drivstoff forbruk, går fint rundt 25 knop og har vært driftsikker i sommer.

etter dette har jeg blitt litt båt frelst med mange drømmer. Jeg har kone og Tre barn 1, 4 og 7 år. i sommer brukte

vi båten 70 timer, med også turer med overnattinger. Det var trangt men hva gjør en ikke for å være ute på båt tur.

 

Så kommer min utfordring. jeg planlegger/drømmer om kjøp av ny større båt, når barna blir litt større og selvstendige, kanskje om to tre år, litt sparing og salg av båt og flaks så kommer jeg godt på vei.

Det som er saken er at jeg ønsker meg en SUN 33 FB med tre cabiner, plass til alle når jeg først skal skifte båt, altså ikke tre fot syken men 10 fot. kan få en brukt SUN idag for ca 1 250 000,-ser jeg på Finn, da er den ikke så gammel. Er ikke så veldig båt kyndig med mekanikk og elektronikk, men det er utrolig hva en klarer når en er motivert og interessert i noe, båtliv altså. Dette kan gå bra for oss viss alt klaffer, men så etter mye om å men til forumet sin hjelp,

 

finnes det andre alternativer som er rimeligere i denne båt typen som kan bli et trygt kjøp?

Link to post
Share on other sites

Hei,

la meg først ønske deg velkommen som "innlegger" på forumet. Velkommen i gjengen. Og 10 fots syndromet er et velkjent fenomen her. Selv har jeg kronisk 7 fots syndrom - selv om jeg nok har fått roet det litt i det siste.

 

Det finnes et uttall av båter å velge mellom. et par tips på veien:

1. Velg båt du vokser inn i, ikke ut av. Rådet fikk jeg fra en artikkel skrevet av informasjonssjefen i NSSR - og det er et godt råd :yesnod:

2. Om du tenker på å låne penger til båtkjøpet kan det være et poeng å kjøpe ny båt som er over 10 meter lang. Da kan båten registreres i skipsregisteret (NOR) og da kan banken få tinglyst pant i båten. Det gjør det hele mye enklere for banken og deg - og kanskje du til og med kan få lang nedbetalingstid og god rente på lånet.

3. Hvor gammel båt du er på utkikk etter har også betydning. I prisklassen opp til 1,250 er det kanskje ikke så mange nyere båter å velge i. Sun er jo et prisgunstig alternativ. Andre alternativer er kanskje

Skilsø 33 (finnes i 4 varianter hel og halvplanende=

nidelv 320 . finnes med og uten hardtop. Det ligger en fin en til salgs nå for 1,5 men den kan du nok få billigere. Masse plass i den båten. Med moderat motor og rundt 5 år gammel båt burde det være mulig å komme på rundt 1,2

Scand Baltic er jo vår folkebåt virker det som.

NordWest 900 er nevnt mange ganger

 

Og dette syndromet som du er rammet av - det har en lei tendens til å være utålmodig, så ikke føl deg uvel om det begynner å rykke i båtfoten allerede nå. Smuglesing av båtbrosjyrer og prislister er et av lyspunkten gjenom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet. Du ha åpenbart greie på båt :wink:

 

Siden jeg har en SUN33 føler jeg meg kallet til å svare.

 

Jeg oppfatter at du er opptatt av plass, bl.a. tre lugarer som jo SUN'en har. Derfor er jeg ikke helt enig med Bitteliten som sier det er mange alternativer i samme prisleiet. Etter min mening er alternativene svært begrenset, ihvertfall var de det for etpar-tre år siden når vi var på båtjakt. Et poeng for oss var også lugarplassen, og ikke mange båter i denne prisklasse og størrelse har seks faste køyplasser.

 

Skilsø er nevnt, og jeg kan knapt nok tenke meg en båt hvor du får mindre for pengene. Tråkker sikkert på noen ømme tær, nå, men det får stå sin prøve. Faktum er iallefall at SUN'en "går utenpå" Skilsøen i alle sammenhenger untatt i pris.

 

Baltic er nok en folkebåt, og vil sikkert beholde populariteten i mange år. Tri-cab løsningen gir også nok køyplasser til dere som er fem. Muligens et greit alternativ.

 

Nidelven er vel også kanskje grei. Kjenner ikke den, og heller ikke så mye til NordWest'en, bortsett fra at NW er båter med godt rykte, og kanskje litt stiv pris.

 

...men siden du nevner SUN, så antar jeg at du muligens sikter deg inn på en lukket båttype, og skal du ha det, og kanskje en flybriddge for godværsdagene også, så tror faktisk SUN en er noe av det som gir mest båt for pengene. Lykke til.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Alltid hyggelig å høre om folk som trives på fjorden:) Velkommen!

 

Tja, det er jo noen alternativer og jeg tror den rimeligste med 3 dobbelkabiner må være Barracuda 1000. Vet ikke om alle har 3 kabiner av disse, men mener noen av dem har klart dette "kunststykke" som du ser på nettsidene deres...

 

Lykke til

 

Barracuda 1000

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet. Du ha åpenbart greie på båt :wink:

 

Siden jeg har en SUN33 føler jeg meg kallet til å svare.

 

Jeg oppfatter at du er opptatt av plass, bl.a. tre lugarer som jo SUN'en har. Derfor er jeg ikke helt enig med Bitteliten som sier det er mange alternativer i samme prisleiet. Etter min mening er alternativene svært begrenset, ihvertfall var de det for etpar-tre år siden når vi var på båtjakt. Et poeng for oss var også lugarplassen, og ikke mange båter i denne prisklasse og størrelse har seks faste køyplasser.

 

Skilsø er nevnt, og jeg kan knapt nok tenke meg en båt hvor du får mindre for pengene. Tråkker sikkert på noen ømme tær, nå, men det får stå sin prøve. Faktum er iallefall at SUN'en "går utenpå" Skilsøen i alle sammenhenger untatt i pris.

 

Baltic er nok en folkebåt, og vil sikkert beholde populariteten i mange år. Tri-cab løsningen gir også nok køyplasser til dere som er fem. Muligens et greit alternativ.

 

Nidelven er vel også kanskje grei. Kjenner ikke den, og heller ikke så mye til NordWest'en, bortsett fra at NW er båter med godt rykte, og kanskje litt stiv pris.

 

...men siden du nevner SUN, så antar jeg at du muligens sikter deg inn på en lukket båttype, og skal du ha det, og kanskje en flybriddge for godværsdagene også, så tror faktisk SUN en er noe av det som gir mest båt for pengene. Lykke til.

M/Y Ellen Marie

 

Velkommen, må jo også jeg få ønske deg.

 

Siden du ikke har veldig lang erfaring med båt er det også greit å poengetere en del ting om SUN 33 og alternative båter.

 

SUN 33 er en romslig båt. Den leveres valigvis med (utebords)- drev, men kan også leveres med V-gear såvidt meg bekjent. Når man velger båt med drev får man en del fordeler og noen ulemper. Fordelene er bedre plass i båten, ofte mindre støy og bedre manøvreringsegenskaper, særlig akterover. Ulempene er dyrere vedlikhold, mer utsatt ved "bunnkjenning" og ofte høyere forsikringspremie.

Mulig du er klar over dette?

 

Jeg vil anbefale deg og tenke gjennom om du vil ha en lukket eller en åpen båt. Bruker du båten bare om våren og sommeren kan kanskje en åpen båt (kalasje) være like bra som en lukket. Man vil da ha mer uteplass, og det er jo der man oppholder seg mest i sommerseongen. Hvis du velger en lukket versjon så vær klar over store forskjeller i uteplass og plass på eventuell flybridge.

 

Siden din "drømmebåt" i øyeblikket (det skifter :wink: ) er en SUN 33 så er det vel kanskje en lukket variant du er ute etter?

 

Om de som er nevnt:

Skilsø 33 er som nevnt mindre, både smalere og mindre plass. Den leveres imidlertid vanligvis med fast aksel. Scand Baltic er en helt annen båt, men mer uteplass og kalesjeløsning. Nord West 900 drar etter min mening på årene, selv om det er en bra båt. Sun 33 er ingen "youngster" det heller, og det ser man jo på linjene. Viknes, NB, Viksund og Forbina har kanskje alternativer til SUN 33. Det finnes også mange andre båter hvis du kan kjøpe litt eldre årgang som er gode (bedre) alternativer enn SUN 33. Om det er trygt å velge en eldre båt avhenger av mye. For min egen del vil jeg ikke valgt drevbåt, og i hvertfall ikke en eldre drevbåt. Det er jo min mening, andre velger annerledes.

 

Du spør om et trygt kjøp. Jeg skal være varsom med å anbefale noe i så måte. Jeg vil på generelt grunnlag anbefale deg å velge et kjent merke, gjerne norsk.

For å tenke trygt med hensyn på "trygge" investeringen, at båten er lett å omsette, så velg en anerkjent og populær båttype.

Ta deg god tid.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Vi er mange som har både 3 og 7 fots syke og selv så går jeg og vurder flere alternativer. Har stanset ved både Sun og kanskje aller helst Riviera 925. Når dette kan materaliseres for egen del er noe uvisst, men Riviera 925 er altså min favoritt. Kan fåes både med drev og kjøl/fast aksel.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk alle sammen, her var det mange konstruktive og gode svar. Selv om jeg har bare drevet aktiv med båt liv i ca to sesonger nå så ser jeg at alle båt mennesker oppdager de samme tingene, det er då bra å ha en plass å dele dette.

 

Som gurimalla har tenkt, en Riviera 925, så har jeg tenkt det samme, en ti år gammel riviera 925 som virker godt holdt selges for 1 mill ja da virker det som et godt kjøp. salg alt etter som. Ser også at noen har fått sin Riviera spesial tilpasset med tre cabiner, noen som kan si noe om dette? kjøper en f eks ny riviera 925 med spes tilpasser tre cabiner så virker det som et godt kjøp sett 10 år frem i tid, selv om det er vanskelig.

 

En kunne da f eks registrert den i skipsregisteret med et lån på 15 år med pant i båten, drar da hele nedbetalingen ut mens båten holder seg i pris. Da får en båtliv og en slags investering selv om det er båtliv som selvsagt trekker mest med en slik tanke.

 

Ellers et spm til viss en f eks kjøpte en brukt SUN 33 eller andre over 10 meter hva må en gjøre for å registrere en brukt 10 meter båt i skipsregisteret? og kostnadene? for planlagt pant i båt. Har god dialog med banken men er bare "vanlig" normann med vanlig lønsinntekter for å si det sånn, som 70% av den norske befolkningen er selv om en kan få et annet inntrykk gjennom aviser og anna :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers et spm til viss en f eks kjøpte en brukt SUN 33 eller andre over 10 meter hva må en gjøre for å registrere en brukt 10 meter båt i skipsregisteret? og kostnadene? for planlagt pant i båt. Har god dialog med banken men er bare "vanlig" normann med vanlig lønsinntekter for å si det sånn, som 70% av den norske befolkningen er selv om en kan få et annet inntrykk gjennom aviser og anna :smiley:

Å få registrert en bruktbåt i Skipsregisteret krever at du kan dokumentere hele eierrekke tilbake fra båten var ny. Gebyrene for å få båten registrert har jeg blitt fortalt dreier seg om "noen tusenlapper". Mer info finner du på NIS NOR

Her er et utdrag

Meldingsskjema til Norsk Ordinært skipsregister - NOR

undertegnet av hjemmelshaver med forpliktende underskrift

 

Erklæring om nasjonalitet.

Undertegnet med forpliktende underskrift

 

Identitetsbevis for fartøy

Identitetsbevis påført navn og kjenningssignal blir utstedt av skipskontrollen.

 

Hjemmelsdokument(-er)

Hjemmelsdokumenter som viser eiers tilgang til fartøyet:

Byggebevis fra verksted

Skjøte/overdragelsesdokument fra tidligere eiere, som gir uttrykk for en ubetinget overdragelse, f.eks. at kjøpesummen er oppgjort på omforenet måte.

Dersom det er gjort henvisninger i skjøtet til et annet dokument, f.eks. kjøpekontrakt, skal kopi av denne vedlegges.

Dokumentene skal være undertegnet med forpliktende underskrift av verksted/tidligere eiere. Underskriftene må bekreftes av to myndige personer bosatt i Norge, eller av advokat/advokatfullmektig, statsautorisert / registrert revisor eller Notarius Publicus.

 

Gjelder registreringen en førstegangsregistrering av eksisterende fartøy, skal hele hjemmelsrekken tilbake til verksted dokumenteres.

Alternativt kan registerhjemmel erverves etter Sjølovens § 36:

 

Den som utøver eierrådighet, må skriftlig erklære å være eier.

Hjemmelsforholdet skal dokumenteres 10 år tilbake i tid, eller det må sannsynliggjøres at eier alene eller sammen med sin hjemmelsmann har vært eier i minst 10 år.

Er vilkårene tilstede, skal registerfører kunngjøre en oppfordring til mulige eiere om å melde seg innen 1 måned.

Den som melder skipet til registrering, blir belastet med omkostningene i forbindelse med kunngjøringen, jfr. NOR-forskriftenes § 29.

 

Leveringsattest

Leveringsattest fra verksted med angivelse av dato for levering.

 

Attest(-er) fra løsøreregisteret

Attest fra løsøreregisteret i Brønnøysund (tlf.7500-7500) for eier - ikke eldre enn 1 uke.

Har fartøyet de siste fem år vært eiet av andre skal det legges ved attester også for disse.

 

Merkebrev

Bekreftet kopi av merkebrev dersom fartøyet er fiskefartøy, eventuelt bekreftelse fra Fiskeridirektoratet om at fartøyet ikke er merkepliktig.

 

Firmaattest

Original eller bekreftet kopi av firmaattest for eier / tidl. eier / byggeverksted, ikke eldre enn 6 mnd.

Ved registrering av innretning som ikke er å anse som skip, jfr. Sjølovens § 33, nr. 2, kreves vedtak fra Sjøfartsdirektoratet om at innretningen kan registreres. Oppdrettsanlegg kan ikke registreres, jfr. Sjøfartsdirektoratets forskrift av 26.4.94.

Kjøper du ny båt kan et tips være å kreve at selger fikser dette for deg. Det er visstnok ikke så vanskelig når du vet hva du skal gjøre - men for menigmann er det visstnok krevende å finne ut av. Båten må også inspiseres av skipsinspeksjonen og registreringsnummeret skal varig merkes i en lukekarm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...