Jump to content

TMD40A - Kompatible girhus?


Albinturbo

Recommended Posts

Hei båtplassen!

Da mitt MS3 gir er noe slitent så ser jeg etter alternativer.
Jeg har vel det som beregnes som MS3(a), med 1.97 utveksling, og en meget slitt kon.
Så vidt jeg forstår vil samtlige MS3 backslag passe, men med B og C modellen må jeg nok endre noe kjølekretsen, samt muligens bytte propell pga forskjell i utveksling. 
Spørsmålet er om det er andre girhus som kan boltes rett på, som vil passe med vinkel til aksel, samt hvor mye det bygger bakover. 
En grad til og fra kan alltids ordnes.

Grunnen til at det er ønsket byttet er fordi:
1. Pakningene i rørkjøleren røyk, så giret har blitt kjørt med saltvann og olje, en særdeles feit mix.
2. Ved flushing av girhus så kom det ut en lita bit metall.
3. Forrige eier har brukt feil olje på girhuset.

Det viser seg også at det å kjøpe service på dette huset koster like mye som å reise til Sverige å bytte det inn i et ferdig reparert backslag. (ca 10 lapper)
Girhuset har også mye saltvannstæring pga lekasje fra pakningene ved rørkjøler. 

Alle svar settes pris på, og er åpent for diskusjoner her! 

Link to post
Share on other sites

ZF25 er vel ikke 100% plug and play.

Her har du vel både lengde å høyde forskjell.

Men både MS4 og HS1A er plug and play.

Så finner du et i rette utveksling, så er det en jobb på et par timer.

Radiator slange fikser evt endring av kjølevanns kretsen.

Jeg får muligvis et MS4B med 1.96 i utveksling for salg. Men det vet jeg ikke før ut i april, når vi montere motor tilbake i båt. Dette da plan er å bytte til hs1a hos meg. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...