origo Startet 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2021 Har mye jordslag etter vinteren, på teaken. Forslag til produkt som tar dette. Ønsker ikke for sterkt stoff, da teaken noen ganger "reiser seg mye" ved for sterke produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Vi har brukt klorvann på treverket inne i båten. Ikke veldig sterkt. Kan skylles godt av etterpå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fenderslinger Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Boracol Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Hva har du prøvd? Jeg bruker teakrens fra Biltema. Bruker myk børste på tvers av trefibrene. Aldri hatt jordslag, men mye grønske etter vinteren. Står dette inne? Mulig du har dårlig lufting og høy fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Boracol som nevt er bra, har også god erfaring med Maritim sin egen teakrens til 100kr eller no sånt. Etter det har tørket er jeg fan av Hövlings teaksealer, 2 strøk på våren. Redigert 2.Mars.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Jeg sverger til Starbrite sin Cleaner & Brigthener. Den er ganske snill, men må skylles godt bort etter skuring med børste. Det er mange forskjellige erfaringer her, men dette er mitt tips: https://www.maritim.no/starbrite-seasafe-teak-birghtener-cleaner Her etter helgens runde på 2001-modell. Med nye nater av Tec7 lim, ikke natemasse, etter tips. Oljet med teakolje fra samme merke: Redigert 2.Mars.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Det er nok ikke jordslag men svartsopp dere har fått i teaken. Hvis dere behandler teaken (og alt annet treverk) med olje uten bruk av soppdreper først blir dette resultatet. Extreme teakrens 1 og 2 er hva jeg anbefaler. Og la teaken være i fred. Når den gråner beskytter den seg selv og varer lengst. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Vittig Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Gammelt triks. Når du vasker teaken bør du bruke saltvann og ikke ferskvann. Da slipper du mye problemer med blandt annet sopp. Jeg tror du kan få bort soppen med saltvann grønnsåpe og skrubbing. Jeg ville ihvertfall startet der. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Solbris II skrev On 2.3.2021 at 22.31: Det er nok ikke jordslag men svartsopp dere har fått i teaken. Hvis dere behandler teaken (og alt annet treverk) med olje uten bruk av soppdreper først blir dette resultatet. Extreme teakrens 1 og 2 er hva jeg anbefaler. Og la teaken være i fred. Når den gråner beskytter den seg selv og varer lengst. Vittig skrev 17 minutter siden: Gammelt triks. Når du vasker teaken bør du bruke saltvann og ikke ferskvann. Når jeg rusler gjennom marinaene ser jeg stadig tragiske tilfeller av teak som er blitt ødelagt av unødvendig og skadelig behandling. Grunnregelen bør være: kun saltvann og myk børste på tvers av fibrene, og ikke for ofte. Utendørs treverk på båten liker ikke ferskvann, Misfarging og svartsopp pga, oljing er en gjenganger, Og noen greier å skure i stykker teaken. De graver seg inn i treverket med børster og kjemikalier. Det er til å gråte av . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Big Horn Svart 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2021 Sterk blanding av grønnsåpe kan bekreftes at funker for å få det bort. Vaske på uten å tørke opp. For å hindre at det skjer igjen brukes sjøvann til å vaske med regelmessig. Er ikke noen fan av å behandle teak med oljer eller andre kjemikaler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.