Jump to content

Feilsøking startvansker Zodiac Projet 350 (blir kjøpstråd om fiks mislykkes)


Sequoia

Recommended Posts

Lettbåten som er en '00 Zodiac Projet 350 RIB med vannjet har startvansker. I fjor fikk jeg vanninntrengning som fylte båten (under dørken) med saltvann og det var kun få centimeter igjen til batteripoler og forgasser. Da ga starteren seg et par uker etterpå og jeg byttet den. Når jeg byttet starter så så jeg at det hadde kommet vann forbi o-ringene til starteren og da det var noe rust på taggene til svinghjulet. Mistenker at noe gjør at det går litt treigt der. Når jeg forsøker starte nå i kveld så ser jeg impellerakselen(=veivakselen, ingen girkasse eller clutch her) snurrer men det er kanskje bare en halv omdreining. Holdte på i 5-6 minutter med innslag gjentatte ganger for å se om noe kom seg, men uten hell.

 

Jeg har ikke klart å finne ut hvor det kommer vann inn, og en dag kan det komme vann og en annen dag kommer det ikke noe. Jeg har fylt båten med ferskvann mens den står på land og det lekker ikke ut noe sted. Mistenker at det kanskje kan være en pakkboks der akselen til impelleren går ut gjennom skroget og til jetinnsuget. Siden akselen er det eneste som tilsynelatende endrer/flytter på seg er jeg litt på de baner, men mottar gjerne tips her. Det er så forferdelig trangt der akselen går ut av skroget og jeg må ta bilder med telefonen for å klare å se noe som helst. Har ikke klart å tydelig identifisere at det er en pakkboks, men regner ikke med det kan være noe annet. Det er tross alt vann på den ene siden og ikke vann på andre siden (normalt sett).

 

(Om jeg ikke får fikset den så trenger jeg en ny RIB med vannjet. Her tar jeg gjerne i mot tips til leverandører, fortrinnsvis som allerede har en forhandler i Norge. Mistenker at det kun er Williams, men det er sikkert andre enn meg som har bedre oversikt. Må da ha en båt med fire sitteplasser, og tørrvekt på maks 350 kg.)

 

edit: Båten har en 700 cc 2-takts innenbordsmotor fra Yamaha (samme motor som i Yamaha Waverunner så vidt jeg vet). Høres ut som en go-cart, ryker som bare det, men ungene og far elsker den. Mor hater den siden den kryper fremover selv i fri. :giggle:

Redigert av Sequoia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...