Jump to content

Halco 26 offshore som har vært under vann. Kjøpe?


bOFFE1968

Recommended Posts

Hei. 
Vurderer å kjøpe denne som er opplyst å være en Halco 26 offshore. Båt og motor har vært under vann i maks 2 timer. Selger opplyser at motor ble tatt rede på slik man skal gjøre etter en slik hendelse, blant annet skiftet olje osv. Båten  og motor har gått  ca 150 timer etter at den var under vann. 

 

Øvrige opplysninger om  båten :

Lett rep objekt selges. Komplett nytt Sleipner fast propellen annlegg, ny michigan 4 blad propell, sabb iveco motor 250hk, Borg Warner V72 gear og mye annet nytt. 

Kjøper forlanger  90 000. Bør jeg styre unna? Hva skal jeg evt være oppmerksom på når jeg drar for å kikke på båten?

 

ED899BCF-5D7A-4EE9-B767-38534212F0B6.png.49e568678a42a92de381683e48b59a1f.png

B3B8B3C1-FB40-494B-8E95-FCC2208954E6.png.2856736b51a78ac046cd04552fa9a410.png
5724E3EF-B655-46D2-A4BB-84B6AFB9140B.png.0b5aad19890f8f72edd1ebbd73a97c03.png

 

 

 

Edited by bOFFE1968 (see edit history)
Link to post

Høres kurant ut dette. Når motoren har vært i bruk i 150 timer etterpå så tviler jeg på om det vil oppstå noen problemer der. Om de ikke har skiftet alt elektrisk etterpå kan du jo risikere noe dårlig kontakt her og der, men ledninger er slett ikke det dyreste å skifte om det er behov. Offshore versjonen er i alle fall en god sjøbåt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vært ok å vite hvor lenge siden den var under vann, ut fra bilder så regner jeg med det var sjø. Og hele båten var under. Nå selges jo disse båtene for tilnærmet samme pris... som ikke har sunket

Link to post

Motoren og giret tåler nokk en dukkert om det blir tatt vare på etterpå. Men alt elektrisk som starter dynamo osv vil komme til å ryke ganske fort. Alt av ledninger som har vert i sjøvann vil etter en tid eire i stykker. Med andre or alt elektrisk må skiftes.

Link to post

Ta av påfyllingslokket for motorolja og sjekk under toppdekslet og vippearmene med speil og lykt om du ser noe avleiringer, blanding av olje og sjøvann. Ser nesten ut som smør. Finner du antydning til slike avleiringer har jeg vært skeptisk til motoren.

Link to post

Som Martine 29 sier, så selges 26 for omtrent den prisen , uten og ha vært druknet...

26 offshore har aldri vært laget...det var 29 som hadde den betegnelsen..

Jeg har selv hatt en 26 på 80 tallet...greie båter...men 29 går mye finere pga lengre skrog...

Som de andre sier her.. sjekk motoren skikkelig... 

Link to post

Takker for respons så langt. Var ikke klar over at det ikke finnes en offshore versjon av 26. Vet ikke forskjellen på de forskjellige skrogtypene, men antar offshore er bedre i grov sjø? 
i følge eier har han blitt tilbudt 70 000 for motor og øvrig drivverk. Vet jo ikke helt om man kan stole på det, men det er en del nytt. Men jeg forstår det slik at 90 000 er i overkant av hva båten er verdt? 
Ser det ligger noen få Halco ute på finn, men det er stort sett 29. Har satt 25-26 som maks størrelse.

Kommer fra 21 fot med påhengs så dette blir evt en stor overgang..

 

Link to post
navid skrev 1 time siden:

Dette er en 29 foting. Ikke i tvil.

 


Er du helt sikker? Det er muligens en game changer i så fall. Tenkte å benytte båten som turbåt ute i skjærgården her på Helgeland. Kanskje en fordel at den er lengre, tyngre osv.. Hmm. her må det tenkes på nytt kanskje..

Link to post

Riktig at bakveggen på de fleste 29` er skrådd, så dette er nok en selvbygd med rett vegg.

bOFFE, du får gå inn på «Halco tråden» her på baatplassen og sammenligne bilder.

 

Er det en 26` er lengden fra den rette veggen til hekken ca 225 cm. Er det en 29` er det litt over 300 cm. Så du får ta med målebåndet. 

 

Edited by navid (see edit history)
Link to post

FYI

 

Båten ble inspisert og testkjørt i dag. Motoren startet med en gang uten problemer. Litt røyk til å begynne med men en helt utrulig fin gange og lyd på motoren. Det ble fremlagt dokumentasjon på komplett nytt slepiner propeller anlegg, ny hydraulikk til flaps og at motor er en Iveco 250hk diesel 2017 modell. Noe arbeid gjenstår innvendig med interiør, men den var tørr og fin fra «bunn til topp». Utrulig renslig og ryddig motorrom. 
Prøveturen gikk uten problemer av noe slag. Styring ute og inne fungerte helt utmerket. 

 

Båten havnet under vann ved flytebrygge for halvannet år siden. Ble hevet etter to timer og motor ble tatt rede på. 
Båten og motor har siden gått 140 timer uten problemer. Tror at motor kan friskmeldes. 

Det hele endte med at jeg ble den lykkelige (forhåpentligvis da) eier av en Halco 26.

Blir nok en stor overgang fra 21 fots med påheng, men er rimelig sikker på at det skal gå greit med litt øvelse. 
 

Edited by bOFFE1968 (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...