Jump to content

AIS hvilken kjøper jeg til Axiom

Enzo

Recommended Posts

Fanteliv skrev 1 time siden:

Jeg ville sett på Raymarine ais700, med denne slipper du ekstra antenne eller splitter, da splitter er innebygget. Axiom kan dele ais info med iPad'en over wifi, når ais er tilkoblet plotter, mener jeg ?

Enkleste løsningen. Har splitter og med Control-appen til Raymarine slipper man også å bruke Navionics, om det er et mål.
Er usikker på om Axiom kan dele kun AIS-data, men her kan jeg ta feil.

Vi ønsker ikke å "streame" kart fra plotteren da vi vil ha sikkerheten med egen kartgreie på iPadene og til tider vil vi også kunne få AIS på iPad  uten å måtte slå på plotteren (spare strøm).

Går dette på raymarine sin ais 700 ?

S/Y Emma den der fikk jeg gull i øynene av men er det overkill med egen skjerm ?

Enzo skrev for 2 timer siden:

S/Y Emma den der fikk jeg gull i øynene av men er det overkill med egen skjerm ?

Det er overkill om man uansett har på plotteren hele tiden. På lange havstrekk er det greit å ha på bare AIS med display. Kartet viser uansett bare hav, men greit å ha en liste over eventuelle skip i nærheten og eventuelt få alarm om de nærmer seg.

Em-Traken har også egen kartplotter innebygd, så man kan bruke den til navigasjon om man kjøper Navionics-brikker til den.

Jeg har bestilt meg en Orca-pakke med eget display som er et solid nettbrett med lader og skjerm som fungerer utendørs i sol og regn. Sentralen inne i båten har NMEA2000 tilkobling og gir signaler til displayet og alle enheter som telefoner og andre nettbrett. 

Jeg bytter ut den trege plotteren med denne skjermen, men man kan kjøpe bare sentralen for å sende signalene til de enhetene en måtte ønske. Tror den koster 3000. 

https://getorca.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...