Philonica III Startet 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2005 (redigert) Hei! Finnes denne båten i lukket utgave? Noen erfaringer, bilder? Reidar Redigert 27.Oktober.2005 av Philonica (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 Det ligger flere til salgs på Finn. Flott båt. Viksund Futura kallesjebåt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Intruder Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Flotte båter, men jeg har hørt at de girer noe aldeles forferdelig i litt stor medsjø!! (Har selv ingen erfaring med dette) :-) Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Min er lukket med bakvegg og 2 luker. Har omtalt det før men medsjøegenskaper på Futura'n er bra så lenge du løfter opp flapsene og har noenlunde likevekt i båten. Tror ikke den er værre en andre halvplanere. I motsjo er den suveren. Du kan holde høy fart i grov sjø uten at du kjenner "bråstoppen" i hver bølge. Bare spør hvis du lurer på noe! Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Verrie Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Harald, av uvitenhet lurer jeg litt på den baugen på båten. Jeg har sett den en del, men det er kanskje mest Viksund som bruker de ? Hva er fordel/mening/ulemper med en slik løsning ? Jeg for min del ser at du ved tillegging på skjæra må holde en langt større avstand fremfor andre båter ? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Bulben i baugen var ment som en "bølgekniv", altså at den skjærer bølgene før selve skroget. Etter Haralds innlegg å dømme virker den Tipper den største ulempen er den du selv påpeker. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 (redigert) Har hørt at denne løsningen (900) ble litt i meste laget selv om den nok har sine fordeler i motsjø. Generasjon 2 ble en mer moderat løsning som Futura 825, 925 og dagens 850 og 310 benytter. Har 850 og syns den går flott i medsjø... Litt hard i motsjø over 12 knop. I 12 knop kan du gå veldig lenge... Redigert 28.Oktober.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Divemaster Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 (redigert) Harald, av uvitenhet lurer jeg litt på den baugen på båten...... Hva er fordel/mening/ulemper med en slik løsning ? Jeg for min del ser at du ved tillegging på skjæra må holde en langt større avstand fremfor andre båter ? + Økt vannlinje, vil gi økt displasement fart, og mer økonomisk gange i gitte fartsområder. + Hvis lagd som bølgekniv, så vil du også få mykere gange under fart i motsjø i tillegg til ovenfornevnte + Mer oppdrift i baug - Skjærer mer i medsjø - Kan ikke komme så nær skjær osv. i uthavner (mer utsatt..) sikkert andre årsaker også... men ikke som jeg kan komme på i farten.... Redigert 28.Oktober.2005 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Trude III Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Harald, av uvitenhet lurer jeg litt på den baugen på båten. Jeg har sett den en del, men det er kanskje mest Viksund som bruker de ? Hva er fordel/mening/ulemper med en slik løsning ? Jeg for min del ser at du ved tillegging på skjæra må holde en langt større avstand fremfor andre båter ? Hei, Jeg har ingen erfaring fra andre båter i samme størrelse dessverre. Jeg snakket med Rune Viksund på "Sjøen For Alle" sist og han fortalte at formålet med konstruksjonen var å gi den mer bæring i forskipet. Dermed skulle man unngå å "stuke" ned i bølgene i motsjø. Min første erfaring med denne båten var ikke god da jeg tok den hjem fra Sandefjord til Oslo i stiv kuling fra sydvest. Båten var lastet med full dieseltank (380l) på styrbord side + en del gamle tunge dørkplater på samme side. Båten krenget godt mot styrbord slik at jeg må trimme med flapsene for å rette opp båten. Vanntanken var nesten tom slik at jeg ikke hadde noe særlig vekt på babord side. Det ble en sporete opplevelse og en slitsom tur. En "sjøulk" av en bekjent sa at flapsene må opp og båten ha likevekt. Neste gang jeg var ute i tilsvarende sjø hadde jeg fulle tanker og båten i god balanse. Jeg løftet baugen det jeg klarte og båten var ikke til å kjenne igjen. Sporingen var nesten borte og rorjobben ble minimal. Baugen stikker litt lengre frem og man må ta litt hensyn ved strandhugg. Har sett noen montere et baugspyd/brett som sikkert hjelper på dette. Alt i alt liker jeg båten og egenskapene godt. Den føles trygg i mye sjø (min målestokk da...). Min båt gikk 11 år (sommer og vinter) i Lofoten som skyssbåt for en veterinær. Han var ikke bare ute i godvær som ha sa og mente båten var trygg og god. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Slagskibet Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Mener å ha hørt at bulben sprekte på de første båtene som ble produsert. Er det en "and" eller skjedde dette? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 (redigert) Burde jo tatt denne diskusjonen også på den nystartede "Båtpraten" til Viksund så det blir litt "liv" der også... Ser at det kan være vanskelig å få svar der pga færre medlemmer... MEN en kan jo ta det begge steder. Rune og andre fra Viksund er inne å svarer fra tid til annen... Redigert 28.Oktober.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Verrie Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Takk for svar alle sammen, da lærte vi noe mer om bulben også ..... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Ja,det gjorde vi Perlen Dette er en båt som ligger mitt hjerte nær hadde det ikke vært for at Slagskibet fyller alle båtbehov så hadde denne båten vært neste valg. Enda godt at bulben "sprekte" og ikke sprakk ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 28.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2005 Mener å ha hørt at bulben sprekte på de første båtene som ble produsert. Er det en "and" eller skjedde dette? Dette aner jeg ingenting om. På innsiden er den støpt igjen sammen med kjølen. Dette er vel av sikkrhetsmessige årsaker. Hvis du grunnstøter og river den i stykker skal ikke båten gå ned. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Philonica III Svart 30.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2005 Hei Trekker denne tråden frem igjen. Liker utseendet på denne båten veldig godt. Da finnes de også lukket som jeg skjønner av denne tråden. AC eller ikke, tar vel kanskje mye av uteplassen med AC? Er innredningen i cabinen den samme både med og uten AC? Håper noen har noe mere opplysninger om denne båten- kanskje noen bilder også. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 31.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2005 Hei Trekker denne tråden frem igjen. Liker utseendet på denne båten veldig godt. Da finnes de også lukket som jeg skjønner av denne tråden. AC eller ikke, tar vel kanskje mye av uteplassen med AC? Er innredningen i cabinen den samme både med og uten AC? Håper noen har noe mere opplysninger om denne båten- kanskje noen bilder også. Reidar Hei Reidar, Jeg har hatt min V900F i 2 år, den er bygget i 1985. Jeg kjenner ikke til alt men til noe. Den er bygget i ca. 150 eksemplarer hovedsaklig solgt på Vestlandet / NordNorge. Har sett en med AC men tror den er hjemmebygget (kan ta feil..). Alle har Hardtopp og det er en åpning som normalt har kalesje. Mange har lukket denne med pleksiglass og luker. Min hadde dette. Jeg lakket pleksiglasset og satt i en skaitrukket plate innvendig da det lett ble for varmt med mye sol. Min har rett bakvegg med skyvedør. Noen har aluminium med en vinkel inn i overkant. Selvlensene akterdekk med ok plass for 6-8 personer. Førerhytta har bare plass til 2 personer. Dette er en båt mot romselige åpne løsninger uten masse stikkabiner bord og klaffer som skal settes opp og igjen. Helt i min smak (198cm og veeeldig tung ) Båten har kolisjonskamre i forskipet og laminatet er tykt over alt. Når jeg hopper fra dørken og ned i skrogbunnen er det ingen ting som flekser. Ofte er det VP TAMD40 motorer med 158HK. Min fikk ny motor i 97 (Mercruiser 220hk) og klarer 21kn på max. Etter min mening er den best i 15-16kn. Innredning er som regel i Bøk noe som gir lys båt innvendig. Legger ved noen bilder. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Philonica III Svart 31.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2005 Takk for svar og bilder. Liker denne type "båt " mer og mer, så en slik båt vil nokk ligge ganske så høyt på ønskelisten den dagen båtbytte nærmer seg. Takk for alle innspill. Reidar Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2005 Jeg hadde også plukket meg ut Viksund Futura som et solid alternativ. Hadde ønske om en større midtkabin og dør bak, samt uteplass bak der igjen. Viksund-båten er råstilig å se på. Går lekkert i sjøen. Var på nippet på lørdag til å reise til Sarp for å titte på en tilsvarende. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
torbi Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 No har eg lært hvordan man skal legge inn bilder, så no fikk eg lyst å vise bilde av min båt noe eg er fornøyd med den og er en stolt skipper. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 No har eg virkelig lært hvordan man skal legge inn bilder, så no fikk eg lyst å vise bilde av min båt noe eg er fornøyd med den og er en stolt skipper. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Torbi: gratulerer med vellykket læring. Selv har jeg prøvd alt som har blitt beskrevet for meg men har nå gitt opp. Bildet jeg har på nicket var det min sønn som hjalp meg med. Bare gjør sånn og så gjør du sånn sa han :lol: og da falt jo jeg av lasset Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Takker, må si det var ikke lett å få til siden eg er bare 40 år gml og ikke data menneske, men fikk hjelp av en i forumet og min samboer, så eg håper eg husker neste gang hvordan eg skal legge ut bilder, skal prøve å legge ut bilder når eg skal overhaler perkins i vinter. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Eg har tenkt å legge ut bilder når eg skal overhaler perkins snart, men skal eg bruke denne tråd eller skal eg lage ny tråd.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Opprett en egen tråd til det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.