Jump to content

Hvor mye bæring er det i kryssfiner, skal bygge sengebunn


Sjøbliss

Recommended Posts

Hei! Lurer på om noen har erfaring med å bygge sengebunn fra kryssfiner. Jeg skal bygge en sengebunn over sittegruppe i båten og ønsker å unngå å sette en bærefot der hvor bordet er i dag.

 

IMG_20210304_102835.jpg.9cc8444acb84b805bb987ab457e11ce8.jpg

 

Tanken er å kunne ta bort bordet for å kunne ha det som lagring osv. Spennet her er ca 1m. Jeg skal bolte fast noen lekter på hver side (rød) og skru fast en kryssfiner plate på tvers. Først en plate på ca 1m dybde (grønn), så en til for å ta resten frem mot baugen på enda en meter. Tanken min er å bruke 15mm eller 21mm konstruksjonsfiner for å få nok bærekraft. En person på 100kg må kunne sette seg på kanten og kunne ligge her. Er det noen son har erfaring på hvor mye en slik plate kan tåle? Må jeg ha enda grovere dimensjon? Er dette umulig uten tverrgående lekter?

 

Selvsagt skal jeg ha flere skrufester enn det jeg har tegnet her, og jeg skal ha flere bærende lekter under platen enn de to som er tegnet, men det springende punktet er spennet som ikke har fot under.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt maks 15mm, kanskje også 12 for å spare vekt? Problemet er da bare ytterkanten når noen setter seg der. Der ville jeg forsterket kanten ved å skru/lime på labank på undersiden.

 

Hvorfor ikke lage en plate som bare dekker åpningen? Du sparer vekt og penger og får tilgang til rommene  på undersidene hvis du løfter madrassen, som gjerne lages i passende seksjoner. Platen kan hvile på lister som du skrur på på sidene, slik at den kommer i passende høyde.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er faktisk et poeng @NilsPils. Grunnen handler vel mest om at vi ønsker å kunne reversere prosessen enkelt, samt sier admiralen at vi skal endre hellingen litt. De rommene har tilgang også fra under bordet så vi har nærmest ikke brukt de lukene i benken.

 

Men nå satte du en ide i hodet mitt. Nor Star har vel en ileggsplate allerede som hviler på den ringen. Tror kanskje jeg kan bruke den.

 

Takk for tips så langt! Takk til deg også @Lazyjack måtte til å google labank 😂😂😂

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...