Jump to content

Skroggjennomføring for elektriske ledninger.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal ha ny mast til båten min. Det blir en mast som skal ha ankerlanterne, nav.lanterne (hvitt lys) og signalhorn. Ledningene fra disse 3 skal føres ned til hard-top'en via rustfritt rør (= masta). Det jeg lurer på er: Hva anbefales til skroggjennomføring av ledningene. Jeg ser for meg en form for vanntett kontakt som kan skrus av i tilfelle jeg må fjerne masta. Noen forslag???

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Google "gjennomføring kabel båt" for ideer.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

Google "gjennomføring kabel båt" for ideer.

 

Nettopp :smiley: det var derfor jeg spurte om:

"Hva anbefales til skroggjennomføring av ledningene. Jeg ser for meg en form for vanntett kontakt som kan skrus av i tilfelle jeg må fjerne masta. Noen forslag???" 

 

Hulda skrev 1 time siden:

På Hulda er det montert svanehals. Mange forskjellige løsninger som funker greit.

 

Hva med dette:

https://www.maritim.no/dekkskontakt-forkrommet

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller hatt svanehals enn slike dekkskontakter. Svanehals er enkelt og idiotsikkert, mens alle mulige andre gjennomføringer bare venter på at plast eller fugemasse skal bli sprø før det begynner å lekke. Men det går jo stort sett fint, det også.

Link to post
Share on other sites

På svanehalsen er det også god nok plass til å trekke en ekstra ledning når (og det er som regel et når!) du bestemmer deg for å supplere med enda en antenne eller et dekslys eller hva det måtte være..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 4 timer siden:

 

Nettopp :smiley: det var derfor jeg spurte om:

"Hva anbefales til skroggjennomføring av ledningene. Jeg ser for meg en form for vanntett kontakt som kan skrus av i tilfelle jeg må fjerne masta. Noen forslag???" 

 

 

Hva med dette:

https://www.maritim.no/dekkskontakt-forkrommet

  •  

 

 

Joda, har hatt mye plunder med de dingsene der. Overledning og krypstrømmer. Tror forresten jeg har noen liggende om bord et eller annet sted. Jeg har sluttet å bruke dem på utsatte plasser hvis jeg kan unngå det. På Hulda har jeg vel ingen slike. Men de holder greit de første årene.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hulda skrev for 6 timer siden:

På Hulda er det montert svanehals

 

Euklid skrev for 2 timer siden:

Jeg ville heller hatt svanehals enn slike dekkskontakter.

 

seilfred skrev for 2 timer siden:

På svanehalsen er det også god nok plass til å trekke en ekstra ledning

 

Ok - skjønner at jeg kan få problemer med dekkskontakt :nonod:. Kan noen vise meg et eksempel på en svanehals:smiley:?

Har sjekket svanehals på nettsidene til Maritim, Watski og Trebåten uten å finne noe som er "lite og nett" nok til å passe (etter min mening, det blir stort og klumpete:nonod:)

(Båten masta skal på er en Flipper 640 HT, den nye masta kommer midt på hardtop'en, foran kalesjefestet. omtrent der hvor gammel mast er montert- gammel mast på bildet)

30-14-43-07.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Skal jo montere targa bøylen på nytt hos meg også, etter en oppgradering hjemme av antenner/lys/horn+

Så hvem selger svanehals som passer for 2-4 ledninger?Tidligere eier hadde bare fort hul, å trukket kabel gjennom, for så å tette med fugemasse. Så om noen har link til brukbar svanehals, som passer på 27 fots båt ville det vært fine.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...