Jump to content

Lime skrogtrekk direkte i glassfibertaket?


nik0lai

Recommended Posts

Å lime trekk direkte på glassfiberen er jo stort sett det som gjøres på skrogsidene, ikke noe problem. For mange år siden la jeg sky på skrogsidene på en 24 foter, samt trakk om alle platene som var i styrehuset med skai. Det er enkelt arbeid og krever ikke mye kompetanse hvis du er bittelitt handy  såvidt jeg kan bedømme. Har god erfaring med Casco og Pattex  sitt kontaktlim , men det finnes sikkert billigere lim som gjør samme nytten. Når du velger skai er det enkleste å bruke den typen som ikke har skumgummi på baksiden, da den er litt følsom for bukler hvis du legger for mye press på (da komprimeres skumgummien og limes fast i komprimert posisjon). Bruker du allikevel denne så bruk en liten rulle med lett press for å lime skaien til glassfiberen (ikke fingertuppene, da får du fort bukler fordi det blir for mye press). En fordel med skumgummi typen er at den vil se litt jevnere ut hvis den legges riktig når du har en litt ujevn overflate. Hvis du limer store områder og overflaten ikke er helt jevn bruk uansett en rulle (f.eks grov malingsrulle som vil klare å følge ujevnhetene på limflaten). Kontaktlimet skal smøres på begge limflatene og tørke ca 5-10 min til det ikke kjennes klebrig når du tar på det, så legger du skaien på. Husk å avfette godt på glassfiberen. Jobb fra senter av skaien og utover for å unngå follder og luft. Bruk også evt en stål linjal hvis overflaten er jevt og fin. 

Link to post
Share on other sites

Her hadde jeg nok sterkt vurdert skrogisolasjon i tillegg, gjerne like tykk som kabelbanen der (så «forsvinner» denne). Jeg har brukt skrogisolasjonsplatene til Maritim. Disse et selvklebende, men har brukt kontaktlimspray på selve skroget i tillegg. Krever litt temperatur for å lime godt, og ikke minst god utlufting underveis. Så har jeg videre tilpasset skrogtrekket på forhånd før kontaktlimspray både på skrogisolasjonen og baksiden av skrogtrekket. En del bruker gjerne våtromslim til skrogtrekk, men usikker på hvor godt det fungerer opp under dekk da våtromslim ikke klistrer godt nok med en gang, etter min erfaring i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt vanskelig å de, men taket har 2 forskjellige høyder, med 2cm høydeforskjell. 
Fra kameravinkel er det 2 cm høyere bort til røret i taket.

 

I det området som er litt høyere vil jeg nok lekte og montere plater i taket. Men pga høyde,

ønsker jeg ikke å fore ned mer enn nødvendig i området lengst fra kamera. 
Rommet vil forøvrig bli opplyst ved hjelp av ledstripe tak, og evnt under dollbord.

Derfor ønsket jeg svar på om dette lar seg gjøre, og om det er overkommelig for en 

tilsynelatende handy elektriker, med litt hjelp.  Og evnt tips til fremgangsmåte og utstyr.

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

nik0lai skrev 17 minutter siden:

Kanskje litt vanskelig å de, men taket har 2 forskjellige høyder, med 2cm høydeforskjell. 
Fra kameravinkel er det 2 cm høyere bort til røret i taket.

 

I det området som er litt høyere vil jeg nok lekte og montere plater i taket. Men pga høyde,

ønsker jeg ikke å fore ned mer enn nødvendig i området lengst fra kamera. 
Rommet vil forøvrig bli opplyst ved hjelp av ledstripe tak, og evnt under dollbord.

Derfor ønsket jeg svar på om dette lar seg gjøre, og om det er overkommelig for en 

tilsynelatende handy elektriker, med litt hjelp.  Og evnt tips til fremgangsmåte og utstyr.

Det er litt "knotarbeid", men med litt tålmodighet og noen bokser kalde brune går nok dette fint, Niko 😊

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje jeg skal vente til etterpå før jeg åpner for mange bokser "brunt".. :)

Jeg må vel uansett ha en høyere utetemp enn nå for å få lime til å hefte greit.

Så er bare å si ifra når du er klar Lønning. ;)

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...