Jump to content

Varmtvannsbereder frosset til is.

frheie1979

Recommended Posts

Jeg har tydeligvis ikke fått ut vannet av berederen i fjor høst. Oppdaget nå at den er full av is. Kan jeg sette på varmeelementet i berederen for å tine bort isen og tømme ut vannet, eller vil element og/eller tank sprekke pga temp forandring? Gammel ståltank. Mulig den må byttes, men tenkte det var verdt ett forsøk, da det er ekstremt trangt og vanskelig å bytte ut tanken..

Vist den ikke har sprukket nå, så forandrer det ikke noe om du setter på elementet nå...mulig sikringen går om elementet er skadet...

Vann  som fryser utvider seg med 10 % ...der er dette som er faren med frost i et lukket system...

Hvis den ikke var helt full, du fikk kanskje ut endel av vannet så kan det godt være at den overlevde. Overlevde den kan du være lykkelig,

men ikke stole på lykken neste vinter. Ikke giftig froskvæske er en god løsning om du ikke kan tappe/pumpe ut vannet fra en tappeventil.

Ole
S/Y Algol

Kan du ikke sette på en vifteovn og blåse mot den. Den er vel isolert sp det vil ta litt tid, men tiningen vil jo skje litt saktere enn med elementet i berederen.

Lykke til. Min bereder var frosset i stykker og måtte byttes når jeg kjøpte båten ;-(

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Hulda skrev 1 time siden:

Det siste jeg ville gjort, var å sette på elementet. Termostaten og sikkerhetsventilen er jo satt ut av spill.

Ja, sier meg enig med Hulda der...tar tilbake ene setningen...??

frheie1979 skrev for 3 timer siden:

Så det er like greit å vente på mildvær, tømme tanken og se om den er skadet? 

Du får ikke gjort en dritt fra eller til uansett før innholdet i tanken har tinet av seg selv, så det høres like greit ut.

Om du har dårlig tid kan du sirkulere vann gjennom kjølevannskretsen. Om du starter motoren er det greit å følge med på kjøleveskenivået. Vet ikke hvor sannsynlig det er at det kan ha oppstått lekkasje på kjølevannsløyfa i vv-tanken.

Du bør sjekke at ikke kjølevæsken forsvinner om du skulle finne på å starte motoren.

Det er en sannsynlighet for at også disse rørene kan ha blitt skadet

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

KARILLA skrev 18 minutter siden:

Du bør sjekke at ikke kjølevæsken forsvinner om du skulle finne på å starte motoren.

Det er en sannsynlighet for at også disse rørene kan ha blitt skadet

De rørene er vel fylt med motorens kjølevæske, som normalt inneholder frostvæske . .?

Men det skader selvfølgelig ikke å være forsiktig . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 2 timer siden:

De rørene er vel fylt med motorens kjølevæske, som normalt inneholder frostvæske . .?

Ja disse fryser ikke (for du har vel frostvæske på motoren? ).

Problemet er at rørene ligger i frosset vann.