Jump to content

Varmtvannsbereder frosset til is.


frheie1979

Recommended Posts

Jeg har tydeligvis ikke fått ut vannet av berederen i fjor høst. Oppdaget nå at den er full av is. Kan jeg sette på varmeelementet i berederen for å tine bort isen og tømme ut vannet, eller vil element og/eller tank sprekke pga temp forandring? Gammel ståltank. Mulig den må byttes, men tenkte det var verdt ett forsøk, da det er ekstremt trangt og vanskelig å bytte ut tanken..

Link to post
Share on other sites

Hvis den ikke var helt full, du fikk kanskje ut endel av vannet så kan det godt være at den overlevde. Overlevde den kan du være lykkelig,

men ikke stole på lykken neste vinter. Ikke giftig froskvæske er en god løsning om du ikke kan tappe/pumpe ut vannet fra en tappeventil.

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke sette på en vifteovn og blåse mot den. Den er vel isolert sp det vil ta litt tid, men tiningen vil jo skje litt saktere enn med elementet i berederen.

 

Lykke til. Min bereder var frosset i stykker og måtte byttes når jeg kjøpte båten ;-(

D5L

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda. Om tanken ikke er helt full av is slik at elementet kanskje står i luft, kan det fort brenne over dersom sikringen ikke slår ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

frheie1979 skrev for 3 timer siden:

Så det er like greit å vente på mildvær, tømme tanken og se om den er skadet? 

Du får ikke gjort en dritt fra eller til uansett før innholdet i tanken har tinet av seg selv, så det høres like greit ut.

 

 

Link to post
Share on other sites

KARILLA skrev 18 minutter siden:

Du bør sjekke at ikke kjølevæsken forsvinner om du skulle finne på å starte motoren.

Det er en sannsynlighet for at også disse rørene kan ha blitt skadet

 

De rørene er vel fylt med motorens kjølevæske, som normalt inneholder frostvæske . .?

Men det skader selvfølgelig ikke å være forsiktig . . 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...