4l64tro55 Startet 6.Mars.2021 Del på Facebook Startet 6.Mars.2021 Fikk meg en foreløbig billig båt i fjor sommer, da min bror hadde slitt med å kvitte seg med den i flere år. Selv hadde han bare brukt den én sesong da den var upraktisk med stor hund og trengte litt mer stell enn han kunne gi. Dermed ble den stående i hagen til våre foreldre fra høsten 2015, om jeg husker rett. Sommeren 2020 tror jeg nesten muttern var klar til å gi bort båten til førstemann som gikk forbi, så min bror kom med et godt tilbud. 😆 Siden mye av 2020 og så langt også 2021 har vært preget av å være delvis permittert, så har dette prosjektet vært preget av dårlig økonomi og stillstand så langt. Det har derimot vært mye tid til å gruble og spekulere. Nå som våren nærmer seg har tiden kommet for å gløtte litt på presenningen og begynne litt. Har innsett at det er urealistisk å få den klar for årets sesong, så da kan man heldigvis senke skuldrene og ikke stresse. Båten slik den fremsto sommeren 2016: Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 6.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Litt om hva som ER kjent med båten: Motor: Mitsubishi S4L2 Gir: Twin Disc TMC60M 2:1 Propell: Mikado 17x19 Hadde motoren i gang i fjor sommer og den startet lett og gikk fint. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 4l64tro55 skrev for 1 time siden: Har innsett at det er urealistisk å få den klar for årets sesong, så da kan man heldigvis senke skuldrene og ikke stresse. Hei. Kjekt med prosjekttråder😊 Hva er det som MÅ gjøres for å få båten klar? Om mulig er det sikkert lurt å gjøre det som trengs for å få båten operativ, så få sjøsatt og brukt den litt. Mange har erfart at hvis man gaper over for mye i slengen, så tærer det på motivasjonen. De fine dagene på sjøen blir henvist til en fjern fremtid. Jeg har også et prosjekt på gang, med en liste med tin jeg vil gjøre. Men har også prioriteringer på den listen, slik at noe kan kuttes ut og utsettes dersom sommeren kommer brått på😉 Så blir det nye muligheter neste år! Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 6.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Kjente problemer: - Motoren har tilsynelatende hjemmelagde braketter mellom blokka og demperene, hvor et er knekt tvert av. Demperene er i dårlig stand og motoren sitter ikke godt. Retting ift. aksling er nok helt på trynet og det har vært en del vibrasjon under fart. - Rorhylsa går igjennom en innstøpt trekloss som muligens har hatt frostspreng etter vanninntrenging. Pga. høy luftfuktighet og til tider høy vannstand er en del av treverket i veldig dårlig stand. Deler av dørken er delaminert. Et tidligere forsøk på å fikse et dårlig område av dørken er råtnet. Gamle knuseskade bak kjøljernet i baugen hvor man kan grave i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Litt å pusle med da. Nå var det jo ikke så mye som koster store penger i reparasjon om du klarer å gjøre det meste selv. Kryssfineren som er delaminer og skadet kopieres med nye plater. Er sikkert brukt det som kalles "lauan" 15 mm i dørken. Om ikke du koster på teak finer så er det ofte brukt en billigere variant og så beiset eller malt. personlig syns jeg det er gøy at sånne båter blir oppjustert å brukt som et rimelig alternativ til båtliv. Lykke til! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
4l64tro55 Svart 6.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Korsfjord skrev for 3 timer siden: Hei. Kjekt med prosjekttråder😊 Hva er det som MÅ gjøres for å få båten klar? Tja, i mine øyne ganske mye. Ting som fungerer halvferdig blir aldri ferdig. 😆 - Motoren må jo ut, iallefall ut av motorkassa. Å erstatte et motorfeste man ikke klarer å sette fingeren på tar lengre tid enn å løfte ut motoren. Tappeskruen i bunnpanna og peilepinnen på motoren sitter jo også på den siden som er det trangeste stedet i hele kassa. Hadde vært fint å komme til uten å demontere halve pantryet. 😆 - Rorhylsa må ut og skaden der utbedres. - Akslingen må kontrolleres da motoren nå har vekt på akslingen. Hvor lenge den har gått slik er det ingen som vet. - Når man først går så langt så er det like greit gå over resten av propellanlegget. Hylsa og stevnlageret ser ut til å være kurrant å få ut. Det var vel også mistanke om vanninntrenging derfra sist den lå utpå. - Dørken har jeg jo nevnt. Er overhengende fare for at jeg river ut alt sammen da den bærer veldig preg av å ha levd under en dårlig presenning i noen år. - Er tre gjennomføringer under vann: Kjølevann, toalettvann og septik. Alle kraner sitter dønn. Bytter iallefall første og vil nok tette de to andre pga plasseringen. Dassen virker uansett ikke og rommet ser ikke ut. - Kabinen ellers har for lite køyeplass til besetningen bestående av to store og to små, så her trengs et par overkøyer og litt fornuftig oppbevaringsplass. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Da var det litt å ta tak i, ja🙂 Men det virker som du har en plan på det hele, så da er det bare å ønske lykke til med prosjektet, og håpe du holder oss oppdatert underveis👍 Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 (redigert) Dette så ikke ille ut. Fin båt! En ting om gangen så går dette fint. Ikke gjør slik som en jeg kjenner som skulle restaurere en gammel fin amerikaner. For at prosjektet skulle bli helt perfekt så demonterte han hele bilen ned til atom-nivå og plasserte alle disse delene i kasser, Etterhvert mistet han motivasjonen, så da gjorde han det samme med en helt fin kjørbar og registrert motorsykkel som han mente trengte litt TLC. Flere år senere skulle han flytte så da gikk både bil og sykkel-deler til gibort-pris på finn, Du bør aldri demontere mer enn en ting før du begynner på neste. Det er bedre med en halvfin båt på sjøen, enn en "plencruiser" på land. Redigert 6.Mars.2021 av Buster L Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 7.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2021 Buster L Mercury skrev for 17 timer siden: Dette så ikke ille ut. Fin båt! En ting om gangen så går dette fint. Neida, båten er ikke ille. Den har noen upraktiske løsninger som familiebåt bare, men det er ganske kurrant å rette på. Her må man vel egentlig begynne i kjølsvinet og jobbe seg oppover, men som du sier, prosjekt av gangen. Første punkt blir å tømme kjølen for ødelagte ballastsekker og vaske der nede.🤣 Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2021 Fint vær i dag, så da har man puslet litt ute. Trimplan! Det er ikke til å legge skjul på at disse er uhorvelig stygge. Effekten er det visst ingenting å si på i følge min bror. Han oppdaget hvor mye løft det var i disse da den ene strekkfisken løsnet. Alle hengslene bærer preg av pitting. Tok de av og kommer nok til å lage en støpt flaps i stedet. Skjønnhetene var forøvrig skrudd rett igjennom glassfiberen med plateskruer. Sjokkerende at det har holdt så godt. Roret gikk greit å få av. Etter vekta å dømme er det laget av gull eller utarmet uran. 🤣 Jeg vet ikke hva som er innafor med slark i rorakslingen, men her var det plenty. 1-2 mm. Det som er igjen av propellanoden: Mutter og låseblikk var enkelt å få av, men manglet trearmet avdrager og gassbrenner, så propellen gadd jeg ikke prøve meg på engang. For å komme til boltene til stevnlageret var det bare å begynne å demontere innredning. Aktre del av dørken hadde ingen luke og lå under benkene, så da var det frem med drillen. Siden drillen dro av like mange skruer som den skrudde ut så ble det mer riving enn demontering. 🙄 Litt riving gjorde underverker for adkomst da og bak benken dukket jaggu dieseltanken opp også. En liten søt tank blottet for muligheten for inspeksjon. Den var ute og åpen for 6 år siden da bunnen var tynnslitt av bevegelse og følgelig lakk. Ble sveiset på ny bunn. Den kringliggende kabelspaghettien vitner om at her har også de tre batteriene i båten stått og omringet tanken. Sikkert lurt å samle alle eksplosiver på et sted...😆👍 Delaminert dørk under skapet... Nå var jeg så godt i gang at jeg ville se vanntanken og berederen også. Så etter å ha demontert hele pantryet utenom vasken, kunne jeg løfte lokket av dette rommet: Det skal sies at man kan få en hånd til lokket på vanntanken igjennom et hull i plata der, og er man liten nok så kan man kanskje rekke bort til berederen via et hull i skapet til høyre. Rommet er iallefall mer enn stort nok til formålet. Så stort at det føles helt latterlig med så mye uutnyttet tomrom i en så liten båt. Vanntanken er forøvrig minst dobbelt så stor som dieseltanken, så her var nok kaffen høyere prioritert enn rekkevidden. 🤣 Blir visst fint vær i morgen også, så da er det vel bare å fortsette...😎 Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 20.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Liten oppdatering. Har begynt å grave nedover i båten. I kjølen ligger jo en blanding av ballast, verktøy som har rømt, vann og tydligvis rester av oljeskift. Det siste forklarer jo lukten av olje som har hengt i denne båten siden før min bror kjøpte den. Ballasten ligger for det meste i dårlige sekker av plast/strie og er fylt med en slags hagl som nå er rustet sammen til massive blokker. Nå sitter de selvsagt fast i den fasongen de en gang tok og må hogges opp der de ligger. Bruker kattesand for å absorbere olje og vann som kommer frem før alt går i støvsugeren. Bruk av poser reduserer nok slitasjen på støvsugeren. Ellers har jo motorkassa blitt plukket fra hverandre. Da avdekker man jo gjerne litt artige detaljer: Tilfeldige meningsløse kabler... Ledninger og drivstoffslanger ført rett over eksosmanifolden. Litt lite klaring til reimhjulet her kanskje? Ser jo ut som om den jobber med å fikse det selv riktignok... Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 20.Mars.2021 Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Skal du rive ren hele salongen og bygge opp på nytt? Vi har en Fjord Weekender 24 som har hatt en del lekkasjer gjennom utette vinduer. Da vi demonterte ett vindu i går for å se nærmere på dette, fant vi ut at det hadde vært mye mer omfattende vannskader enn vi trodde, så vi skal rive rent hele salongen i vår båt. Blir derfor spennende å følge slike tråder som dette som driver med mye av det samme 😊 Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 20.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2021 Har vel kommet til konklusjonen at det meste av alt skal ut, så får vi se hvor mye av det gamle som kommer inn igjen. Noe av innredningen har vannskader, andre ting kan være utslitt eller ha andre skader. Det som går igjen er at innredningen man har er veldig upraktisk og har minimalt med lagringsplass for en familie på to store og to små. Sitter stadig vekk i salongen med målebånd og tegner litt i kladdeboka...😆 Har kikket på mange av prosjektene på dette forumet selv, både for inspirasjon og å lære litt. Det er mye dyktige folk her inne! 😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Vært litt stille i det siste, med drittvær og påske, men måtte ut å fortsette litt i dag. Ble ikke allverden, men man kom igang igjen iallefall. Fikk siste rest av ballasten ut med slagdrill med meisel. Det løste den siste sekken opp i passe biter. 🤣 Videre ble flensen på propellakslingen fjernet. De skruene hadde nok sittet en stund, men de kom ut. Bitsholder til muttertrekker er en fantastisk ting. 🤣👍 Avdrageren fikset resten.. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Gøy å følge med på! Og spent på å se ferdig resultat :) Prosjektet minner forøvrig om en sjømann 22 snekke jeg hadde for en del år siden. Den endte med å bli "nyovermalt" og brukt for det den var verdt, for så å bli gitt bort av uøkonomiske årsaker 🙈. Heier på deg! 👍 Sitér dette innlegget Link to post
andii Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Knall fin tråd å følge med på Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 Shaggylaggy skrev for 13 timer siden: Gøy å følge med på! Og spent på å se ferdig resultat :) Prosjektet minner forøvrig om en sjømann 22 snekke jeg hadde for en del år siden. Den endte med å bli "nyovermalt" og brukt for det den var verdt, for så å bli gitt bort av uøkonomiske årsaker 🙈. Heier på deg! 👍 Er igrunn spent selv. 🤣 Hadde jeg overtatt denne noen år tidligere så hadde jeg nok ikke gjort så mye ut av det, rett og slett fordi det var greit nok som det var. Når den så ble stående ble det nok fort litt mer å drive med, men det drev jo prisen en god del ned også, så til syvende og sist har jeg hatt dyrere hobbyer enn denne. Har hatt radiostyrt helikopter som kostet mer enn denne båten, så fallhøyden er ikke så stor. Dessuten er det greit å ha noe å pusle med i disse dager. 😆 Ble ikke gjort så mye i dag iallefall. Surt og kaldt, og når jeg pakket sammen var vinteren tilbake. Fikk iallefall dratt ut akslingen og kikket litt på den. Så vel ikke fantastisk ut egentlig, men det får andre vurdere etterhvert. Ved klemflensen: Ved pakkboksen er det slitasje: Innerst i hylsa så den slik ut: Lang er den iallefall! 225,5 cm fra ende til annen og 30 mm tvers over. Nå er brått vinteren tilbake på en visitt, så da får det bli et par dager med vanlig jobb i stedet. 🤣👍 Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Ja det ble jo litt å ta tak i . Ta vare på alt du demonterer da det kan brukes som maler for nye plater selv om du endrer på noe. Kan forcabinen brukes sånn som den er eller må det rives ned der også ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
KrabbePostei Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 Hvordan gikk det til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.