Jump to content

Pioner seiljolle fra 80-tallet, info ønskes.


Havnehaien

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Vi hadde en slik på beg av 80tallet. P10 med seil. Litt av alt jolle som kunne brukes med årer seil og motor. Senkekjøl i midtofte og avtagbart rigg og ror.

Som alt annet combi blir det kompromiss så egenskapene til ro,seil og motor blir ok, men kan ikke sammenlignes med rene ro, seil og motorbåter.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi har en 10 fots Pioner Seilejolle på hytta i Arendal. I mange år nå har vi ikke seilet, bare brukt den som robåt (falmet og god utenpå, men rød og finn inni) og med en 4 hk motor som nå er borte. Funket OK til å seile med. Om noen trenger seil, master, kjøl og ror til en slik båt, eller ønsker å bytte med en vanlig Pioner 10 fot så er vi klar for det. Kanskje noen har en slik båt der noe av "seileutstyret" trenger utskifting? Siden vi allikevel ikke bruker det er det bedre om det får et nytt hjem :-) Ikke sikker på hvilken info trådstarter er ute etter, men har tatt bilde av seil og detaljer her.

Pioner10ft-seilejolle.jpg

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.50.05.png

Skjermbilde 2021-08-03 kl. 10.04.13.png

Skjermbilde 2021-08-03 kl. 10.03.51.png

Skjermbilde 2021-08-03 kl. 10.03.27.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.54.29.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.54.07.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.53.47.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.53.32.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.53.11.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.52.57.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.52.44.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.52.11.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.51.45.png

Skjermbilde 2021-08-02 kl. 07.51.00.png

Link to post
Share on other sites

Nei, VG jolle er enda en annen type. Den er en "plast-variant" på 8 fot, som er en mer "moderne" variant av Kombi-jollen som var laget i tre, jeg tror det var finer og mahogni(?). Jeg var på Tomm Murstad Sjøleir på Høyerholmen i Oslofjorden tidlig på 70-tallet. Der var flåten av små seilbåter Kombi-joller som ble oppgradert til VG-joller. Lette å få på rett kjøl igjen om en kullseilet og supre til å lære seg seiling for barn.

Link to post
Share on other sites

DrH skrev 1 time siden:

Nei, VG jolle er enda en annen type. Den er en "plast-variant" på 8 fot, som er en mer "moderne" variant av Kombi-jollen som var laget i tre, jeg tror det var finer og mahogni(?). Jeg var på Tomm Murstad Sjøleir på Høyerholmen i Oslofjorden tidlig på 70-tallet. Der var flåten av små seilbåter Kombi-joller som ble oppgradert til VG-joller. Lette å få på rett kjøl igjen om en kullseilet og supre til å lære seg seiling for barn.

 

Sikker på det? Jeg mener så absolutt at det var en rotasjonsstøpt Pioneer jolle? Det var i alle fall den jeg var ute med. Med svære VG klistremerker på båt og seil. Kanskje en PR gimmick?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

DrH skrev for 3 timer siden:

Nei, VG jolle er enda en annen type. 

 

Ja, jeg ser at bildene som ligger ute av VG jollen er en helt annen båt. Men VG var med på markedsføringen av de Pioner seiljollene på et eller annet vis, det er jeg i det minste sikker på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...