Bellil Startet 6.Mars.2021 Del på Facebook Startet 6.Mars.2021 Hei. Min ene VP 32 KAD har trolig fått litt saltvann på seg og deler av toppen er ganske stygt rustet slik jeg ser det. Hvilken metode er mest hensiktsmessig for å fjerne rusten og lakker på nytt? Jeg ser for meg "sand"-blåsing, men kompressoren jeg har er trolig ikke stor nok Nuair Super Boxy med maks 8 bar, 2 l tank og ca 180 l/min. Har ikke det andre blåseutstyret heller, men har ikke kjøpt "båtverktøy" i år enda så noen kroner er tilgjengelig :-). Stålbørster og liten Dremel har jeg tilgjengelig. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
The Saint Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 For å starte med ett enkelt svar. Kompressoren din er ikke stor nok. Min sandblåser bruker ca 400 liter luft i minuttet. Så for å drifte den godt så må jeg har ca 6 - 700 liter kompressor. Men når det er sagt, du kommer langt med stålbørste og god tid. Dremel er fin på vanskelige tilgjengelige steder. Ville i tillegg kjøpt noen roterende stålbørster til drill for å spare litt tid. Men med god tolmodighet kan det gjøres for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Lekker pumpen?😊 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Kan jeg bruke noe ala dette https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Gudrun Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Støtter bruk av stålbørste og god tid. Når den løse rusten er fjernet ville jeg påført Ferro Bet rustvask og vente på reaksjonen. Brukte det på noen flaggstenger på 80tallet og rusten kom ikke igjen selv om det var mye gravrust.. Det var og på den regnfulle vestkysten. Men underlaget må være uten rustflak og oljefilm. Finnes i flere størrelser og muligheter for påføring. Veldig enkelt å bruke. Data og bruksanvisning her: https://ferro-bet.no/produkt/ferro-bet-rustfjerner-05l/ Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Nålehammer er eit alternativ til sandblåsing på mindre flater. Dog trur eg du kjem like langt med stålbørste ut frå fotoa som er vist. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Jeg ville ikke engang ha tenkt tanken på sandblåsing her. Du får sand alle steder dere du ikke ønsker det. Stålbørste og Ferrobet er et mye bedre alternativ. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bellil Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Takker for tips. Har funnet noen børster til batteridrillen og Dremel. Venter på svar fra Ferro-Bet Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
index Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Hva skal de svare på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bellil Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 index skrev for 2 timer siden: Hva skal de svare på? Om produktet egner seg og hvor jeg kan kjøpe det i butikk Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Martine29 Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Kjøpes bla på Jernia, litt guling gjør susen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Yanmar sin lakk løser problemet 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Eureka skrev for 11 timer siden: Yanmar sin lakk løser problemet 😁 Den skjønte jeg ikke ;-( Martine29 skrev for 12 timer siden: Kjøpes bla på Jernia, litt guling gjør susen Ser de har noe som påføres med pensel og det virker for meg som en bedre metode. Brukte forskjellige slipebørster på drillen i går og det fungerte veldig bra (der hvor jeg kom til :-) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
index Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Jeg ville definitivt brukt pensel ja. Men det er jo samme produkt, bare å skru av pumpen og fylle litt i en kopp;-) Husk å vaske vekk syrerester etter tørk før grunning og lakk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Eureka mente at dette problemet ikke oppstår på Yanmar pga den ikke ruster. Og som gammel Yanmareier slutter jeg meg til Eureka. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Man trenger ikke en veldig stor kompressor for å sandblåse mindre deler/jobber. En til 2-3 tusenlapper kan holde. Men som andre nevner så er det ikke spesielt smart å sandblåse en komplett motor, og iallefall ikke mens den står i båten Men det finnes remedier, både grunning/lakk som kan smøres rett på rust, samt Ferrobet rustvask osv. Liten stålbørste på fleksibel aksel er også et alternativ der det er trangt å komme til. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bellil Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Aha. Så VP suger på lakkering 🤔 Får dessverre ikke sett på dette i dag, men i morgen er jeg i gang igjen. Planen nå er drill/Dremel Der jeg kommer til og Ferro-Bet der jeg ikke kommer til. Takker for all hjelp så langt. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Clasg Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 (redigert) Meget gerne fotos af det færdige resultat, Bellil! 😊 Jeg kæmper også med lidt rust på 32’erne. Redigert 9.Mars.2021 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Du må skrape/pusse bort all løs rust. Det nytter ikke og smørre Ferro Bet opp på løse rustflak.Bruk en kniv/stemjern/flatt skrujern eller lignende for å komme til på kronglete områder. Ikke tenk på sandblåsing i et motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Clasg skrev On 9.3.2021 at 21.17: Meget gerne fotos af det færdige resultat, Bellil! 😊 Jeg kæmper også med lidt rust på 32’erne. Bilder skal komme Clasg Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2021 Jeg har brukt et ymse utvalg av stålbørster på drillen, noen for hånd og litt skrutrekker. Til slutt har jeg på enkelte områder brukt Ferro-Bet og børstet vekk det tørkede. Noen deler er nå ferdig med to lag grunning og to lag farge. Grunningen hadde også en grøn farge, selv om den ikke er helt VP-grønn. Eksosbendet ble slik Godt nok for meg nå. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Martine29 Svart 18.Mars.2021 Del på Facebook Svart 18.Mars.2021 Se der ja. Kjempefint. Morro å holde på med sånne ting. Puss og stell er faktisk en stor del av å ha båt og gir jo en form for mestring. Ha en flott båt sesong. Jeg går bare og venter på den nye kalesjen til min båt. Hansen i Trondheim kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2021 (redigert) Jeg prøvde Hansen Protector i Moss for fire år siden, men den var det så mye feil med og dårlig service at jeg måtte heve kjøpet. Fant heldigvis en ferdig sydd hos RHJ i Degernes og er veldig fornøyd med den, servicen og annet arbeid han har gjort. Vedrørende mestring så er det andre ting jeg heller vil bruke tiden min på for å mestre bedre Redigert 18.Mars.2021 av Bellil Skriveleifer (see edit history) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
sunnmøre Svart 18.Mars.2021 Del på Facebook Svart 18.Mars.2021 Har lakka litt på min VP 2030. Har brukt orginal spraylakk. Denne er faktisk veldig bra, synes eg. Viktig med grundig reingjering før lakkering. Lakka direkte på motor utan grunning. Vart anbefalt det av volvoverkstaden her. Har gjort det no i vinter, så veit ikkje korleis det vil gå. Min motor var ikkje rusten, rett og slett orginalfargen som slapp frå motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Nå er jeg fornøyd nok og det ser faktisk ikke helt ille ut og det var verdt tiden det tok Dette er grunningen og lakken som jeg har brukt. Faktisk så er jeg så fornøyd med tiden det tok og resultatet at jeg vurderer å gå løs på flere områder på motoren som kunne trengt litt pleie, men det får vente til det er varslet en uke med dårlig vær og jeg ligger i båsen. Beklager at bildene ikke vises i riktig retning, men av en eller annen grunn så vises de ikke slik som Window gjør. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.