Grand Banks jr Startet 6.Mars.2021 Del på Facebook Startet 6.Mars.2021 Jeg klarte å ødelegge batteriene i vinter. Fordi jeg skrudde litt hadde jeg ikke koplet batteriene fra, men bare brukt hovedstrømbryterene. Men en dag så har jeg skrudd og måtte løpe hjem, og da gikk det 1 måned eller 2 for jeg var tilbake. Den dagen glemte jeg hovedstrømbryterene, og det var 7V igjen... Så, jeg trenger nye. Økonomi er viktig i dette, og båten takler greit vekt av våtbatterier. I dag har jeg startbatteri på 105Ah, og to batterier i forbruk til sammen 170 Ah. Blir en VP 41B i båten nå, så må ha strømstyrke nok til den. Har 100W solceller som fyller på forbruk. Hvilke batterier er ok, og hvor ville du kjøpt dem? Er Biltemas 80-31101 til 1399,- et ok batteri? Dvs 3 stk av dem? Da øker jeg forbruksbank til 210Ah. Jeg tenker også å få et skillerele nå, slik at dynamo lader en bank opp og deretter neste. Vurderer Biltemas relé. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Tok nettopp ut 3 av disse fra båten. Er to år gamle, å lite brukt. Batteri tester sa de var 100% når vi testet de sndre dagen. Men husker ikke hvor langt unna meg du er. 80-41001 fra Biltema. Disse skal jeg selge nu. Har jo stappa et Lifepo i båten nå Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
jerognal Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Uansett ka du kjøper så ikke kjøp sølvoksyd-batterier. De kneler plutselig. Har hatt 3 sånne batterier både Biltema og Bosch. Like revva. Begge bilene har nå fått standard blybatterier og de holder koken. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 @Okkaby, interessant. Jeg bor på Sørlandet, men jeg tror min svoger skal innom Egersund til påsken. Hva tenker du å selge dem for? (Kan ta det på PM) @jerognal, skal styre unna sølvoksyd. 😉 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 @Grand Banks jr Har sendt deg en pm Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: Jeg klarte å ødelegge batteriene i vinter. Fordi jeg skrudde litt hadde jeg ikke koplet batteriene fra, men bare brukt hovedstrømbryterene. Men en dag så har jeg skrudd og måtte løpe hjem, og da gikk det 1 måned eller 2 for jeg var tilbake. Den dagen glemte jeg hovedstrømbryterene, og det var 7V igjen... Så, jeg trenger nye. Økonomi er viktig i dette, og båten takler greit vekt av våtbatterier. I dag har jeg startbatteri på 105Ah, og to batterier i forbruk til sammen 170 Ah. Blir en VP 41B i båten nå, så må ha strømstyrke nok til den. Har 100W solceller som fyller på forbruk. Hvilke batterier er ok, og hvor ville du kjøpt dem? Er Biltemas 80-31101 til 1399,- et ok batteri? Dvs 3 stk av dem? Da øker jeg forbruksbank til 210Ah. Jeg tenker også å få et skillerele nå, slik at dynamo lader en bank opp og deretter neste. Vurderer Biltemas relé. Du har vel en dynamo til overs på gamle 40 nå. Om det et ledig reimspor på den nye, kan du jo kjøre med en dynamo på forbruk, og en på start. Får du dynamo trøbbel i ferien, kan du koble alt til en dynamo og skru senere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.