Jump to content

Eldre Evinrude 60HK, veivhuset fylles med bensin.


KC-

Recommended Posts

Har kjøpt en båt, hvor det fulgte med en Evinrude 60HK motor som "repobjekt". 

 

Jeg har ikke særlig peiling på motor, så jeg vurderer om jeg skal levere den inn til et verksted å se om det går an å fikse for en grei penge, eller bare finne meg en annen motor som er i orden. 

 

Problemet med den er ifølge selger at forgasseren fylles med bensin, og fyller veivhuset med bensin, og dermed øker turtallet.  

 

Er det noen som vet om dette kan være overkommelig å få fikset hos et verksted, siden jeg ikke har særlig peiling selv? Det er jo ikke alltid det lønner seg, i forhold til å kjøpe en annen brukt motor. Budsjettet er uansett passe lavt. 

 

Legger ved bilde av motor og modellskilt. Så har jeg forståelse for at det ikke er mulig å gi noe fasitsvar, men det hadde vært fint med noen tanker om dette er noe som kan være greit og lønnsomt å få fiksa. =) 

IMG_20210306_150854.jpg

IMG_20210306_150838.jpg

Link to post
Share on other sites

Ut fra forklaring kan det være flotør i forgasser henger og dermed slipper bensin rett forbi, men det kan også være andre ting da de pleier å drukne i bensin når dette skjer. Dette er relativt enkelt å fikse selv, men dersom du ikke vil begynne på noe slikt, anbefaler jeg å selge motoren og kjøpe noe nyere. Dukker ofte opp småting på så gamle motorer, og da blir det fryktelig dyrt å skulle bruke verksted for å reparere hver gang og det vil sannsynligvis ikke lønne seg på sikt.

 

Skal det lønne seg å eie/påkoste en slik, må man kunne skru på det selv tror jeg, men sånn sett er det jo en god anledning for å lære, finnes mye fint på YouTube 😊

Link to post
Share on other sites

Joda,  skjønner at det er litt småting man må kunne pusle med selv når man har en gammel motor.  Og kjøpte båten med tanken om å skaffe en annen motor, så det var egentlig planen. Men så er jo ikke disse motorene akkurat romskip, så det kunne jo være noe enkelt å fikse, og da kunne jeg jo kanskje ha den i bruk til man fikk råd til en litt nyere firetakter... For alternativet om jeg skal kjøpe en annen, er nok budsjettmessig en godt brukt totakter.  

 

Er ikke helt tapt bak en stol med å skru altså, kan skifte en del om jeg vet den skal skiftes - men det er jo det å finne ut hva som er feil det skorter på =) 

Link to post
Share on other sites

Glem verksted. Selg den som delemotor om du ikke vet tilstand og ikke kan skru. En tusenlapp inn er bedre enn 2000 ut for å få vite at den er best egnet som ile-stein.....

 

Skriv i profilen din hvor du bor så kanskje noen vil hjelpe deg med litt skruing? Dette er ikke vanskelig....

Link to post
Share on other sites

Hehe sant nok. Som sagt var planen hele tiden å finne en annen motor, så har siklet litt på noen firetaktere på finn en stund. Hadde vel en mistanke om at verksted ikke akkurat var det mest lønnsomme, men ofte er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. 

 

Bor i Bærum, så her er nok båtmiljøet i en litt annen klasse enn gamle totaktere :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...