Jump to content

Vridbarpropell som ikke vrir


Nybåt

Recommended Posts

Har en fm 12-14 med vridbart anlegg. I det siste har jeg knapt fått styrefart på båten. Motoren oppfører seg eksemplarisk (etter myyye arbeid), turtall opp og ned uten problemer, helt super - men får ingen effekt/fart. De siste forsøkene/turene har gått på knapt styre fart, men ved litt vridning/bakking og inn/ut kobling smeller den plutselig til å går som en drøm.... så detter den ut igjen.

 

Som nevnt - motoren er helt fin. Har sjekket koblingen og kunne ikke se noe tegning til sluring der (fikk et tips om det).

 

Min nåværende teori er at selve propellen ikke vrir ordentlig, at noe er løst/mangler. Dette har jeg ikke fått sjekket ordentlig enda.

 

Er det noen der ute som kjenner denne typen anlegg og propeller som kan si meg noe om hva det kan være som årsaker dette - og selvfølgelig hva som må til for å fikse det?

 

Har båten i boblehavn med håp om vinterturer....

Link to post
Share on other sites

Hei!

Nå er ikke jeg ekspert på Sleipner eller FM sine vridbare anlegg, men felles for disse er prinsippet om at du har en "klemmeflens" over selve akselen og en ditto klemme over trekkrøret.

Hvis en av disse klemmene er løsnet vil ikke propellen vri seg, eller innta den innstillingen som du ønsker.

Sjekk disse klemmene og spesielt den på trekkrøret.

Hvis det er her den er løsnet må anlegget justeres på nytt.

Vingene settes i midtstilling og det samme gjør du med veiva eller rattet som du vrir vingene med, når dette er gjort teiter du til klem annordningen på trekkrøret, HVIS det er her den har løsnet!!!

 

Løkka tell!

Link to post
Share on other sites

Vribart anlegg er antagelig likt prinsipp uavh. av motor. Har hatt en Saab 10HK med vribart anl. Vet at jeg har kopi av manual liggende og har lett uten hell. Skal se mer i morgen og kan sende over noen skisser hvis jeg finner det. Mulig andre som har slik manual kan være behjelpelig? Mener det fungerte slik at man forskyver aksling bakover gjennom et lager ved pakkboks. Hvis det er slakke rundt lageret vil dette følge aksling og ikke endre vinkel på propellblader.

Link to post
Share on other sites

Vribart anlegg er antagelig likt prinsipp uavh. av motor. Har hatt en Saab 10HK med vribart anl.

 

Mener det fungerte slik at man forskyver aksling bakover gjennom et lager ved pakkboks.

Prinsippet er likt, men sabb drar hele akslingen frem og tilbake for å vri propellen, mens fm og de andre drar et "rør" som ligger utenpå akslingen frem og tilbake for å justere vridningnen.

 

I dette tilfellet kan det altså være at "røret" ikke blir trukket frem og tilbake...

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for alle svar. Jeg har lett og lest i arkive, men er like klok. Finner ingen tegninger av propellen - hvorfor den vrir propellen? Hvordan er røret festet? osv. osv

 

Har sett på det igjen i dag - og det er åpenbart at propellen ikke vrir. Kun litt vridning når jeg setter den forover - noe mer utslag i revers.

 

Er med på at det er et rør som dyttes frem og tilbake og som fører til vridning på propellen. Manglet verktøy for å justere på det i dag, men det er altså løsningen? Løsne å prøve meg frem?

Link to post
Share on other sites

....... men er like klok. Finner ingen tegninger av propellen - hvorfor den vrir propellen? Hvordan er røret festet? osv. osv

Hei, Nybåt! :o)

 

Hadde en gang (for lenge siden....) maken motor og propellsystem, men husker ikke detaljer om hvordan trekkrøret virker. Har dog funnet frem noen gamle bilder, kanskje det er lettere å forklare - for andre enn meg - hva du bør se etter, når man har et bilde å gå etter?

 

Bilde

 

Lykke til!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Suverent! Takker og bukker. Bilde er identisk med min.

 

Ok - så løsne klemmer å justere røret inn/utover. Klemmene satt jo som #¤%, derfor jeg ikke fikk forsøkt dette i dag.

 

Sjekka dokumentarkivet - og teorien er også grei den, men skjønner ikke helt hvorfor jeg får noe vridning på propellen men ikke full. Klemmene sitter jo fast, så røret skyves inn og ut.

Link to post
Share on other sites

teorien er også grei den, men skjønner ikke helt hvorfor jeg får noe vridning på propellen men ikke full. Klemmene sitter jo fast, så røret skyves inn og ut.

Hvis klemmen sitter fast, så er sannsynligvis problemet overføring mellom rør og propell - dvs på utsiden av båten. Og da må båten på land, og få så en til å vri på spaken mens du kikker på propellen. Sannsynligvis har noe løsnet der...
Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til FM i dag. De mente det kunne være avstanden mellom klemmene foran og bak flensen som var for stor. Skal sjekke det i dag.

Da har flensen for stort område å bevege seg på før det gir utslag på propellen/røret. Her var det snakk om et lite antall millimeter.

Link to post
Share on other sites

Suverent!! Takker og bukket - nå gikk det endelig et lys opp for meg! Så mye bedre å skru når man "vet" hva man holder på med. Takk.

 

Sloss med skruene i klemmene i noen timer før jeg fikk løsnet dem. Skjønner ikke hvordan røret kan ha forskjøvet seg under de klemmene, men det hadde det altså. Fikk dunket og dratt - og der - til slutt - fikk jeg vridd propellen fremover.

 

Må få tak i noen nye skruer (hører med FM) før jeg tør å stramme de til ordentlig, men problemet ser ut til å være fikset.

 

Igjen - takk, takk og atter takk for forklaring, bilder og tegning. Uvurderlig hjelp til en førstgangs seiler dette her!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...