elisabeth@klarti Startet 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2021 Jeg ønsker å kjøpe meg en ny seilbåt etter hvert. Ønsker en som er under 30 fot. (seiler alene så trenger ikke så stor båt) Gjerne med litt utstyr eller mulighet til å montere utstyr som gjør det greit å seile og manøvrere alene. Trenger ikke være helt ny men ikke for gammel heller. Vil gjerne ha mulighet til dusj i den. Har sett på Hallberg Rassy men ser ikke ut til at de er å finne så små. Er det noen som har noen forslag til båt? mvh Elisabeth :) Link to post
Heed9801 Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Hei! Kan anbefale en Albin Vega :) Personlig ville jeg nok strekt meg til en 30 fot ca. Er mye mere båt selv om de ikke er så mye større. Link to post
shipahoy Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Dusje ville jeg gjordt i cockpit eller på badeplattform. Hadde 26 fot seilbåt før. Det var stort nok for en person. Eneste ulempen var at jeg ikke kunne stå oppreist i salongen. Er ikke noe problem å håndtere større båt alene, men alt blir dyrere og tar lenger tid. Link to post
Hedwig Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 (redigert) Velkommen Elisabeth. Her kan du finne og få mange gode råd og tips. Men, det hadde nok vært lettere å hjelpe deg om du la ut noe mer info. Feks, hva er budsjettet ditt? Har du noen restriksjoner på havneplass? Er det budsjettet som gjør at du ønsker under 30? Eller tenker du at under 30 er lettere håndtert? Støtter veldig i ønsket om dusj. Det gjør en stor forskjell. En del av den eldre garden vil si at slikt er unødvendig, men jeg synes det absolutt er nødvendig. Ønsket om dusj kan nok gjøre at du må se på noe etter 80-tallet. Du vil få mange råd om å kjøpe noe fra 70 eller 80 tallet. Det er litt som å spørre om råd om bil og få beskjed om at disse som ble lagd på 80-tallet er langt bedre enn de nye. Dem om det, jeg ville tatt det med en klype salt :) Redigert 7.Mars.2021 av Havelle (see edit history) Link to post
Ask Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Heed9801 skrev 25 minutter siden: Hei! Kan anbefale en Albin Vega :) Det kan ikkje eg, og eg har hatt Vega. Det er ikkje dusj i Vega. Toalettet er i forpiggen. Kjempefestleg om ein er to som skal sova i forpiggen! Vega seglar dårleg, har svake innfestingar til vindauga, dekket er svakt, så om ein strammar riggen hardt, så får ein ikkje opp døra til forpiggen. Om motor, og gir, ikkje er skifta er desse gamle og dårlege. Dersom det er VP motor og gir er desse av grunnleggande dårleg konstruksjon. Vega er langkjøla, og difor vanskelegare å manøvrera i trange hamner. Jada. Jarle Andhøy segla langt med fleire Albin Vega. Grunnen til båtvalet kan vera prisnivået. Dette sagt, så hadde me mange fine turar med vegaen, men me saknar ikkje den båten. Link to post
"Mathilde" Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 (redigert) elisabeth@klarti skrev 49 minutter siden: Har sett på Hallberg Rassy men ser ikke ut til at de er å finne så små. Å joda, de finnes, men ikke sikkert denne tilfredsstiller de øvrige kravene dine; https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-26/ Redigert 7.Mars.2021 av "Mathilde" (see edit history) Link to post
Sjøstein Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 (redigert) Hei, Hallberg Rassy finnes i både 26 og 29 fot. Det er flotte båter men de begynner å bli veldig gamle. Hvis du har budsjett til det ville jeg sett på båter fra sent 90-tall og nyere. Du finner nok et større utvalg rett over 30 fot enn under, men noen finnes. F.eks Jeanneau Sun Odyssey 29.2 eller Beneteau Oceanis 281. Bør kunne kjøpes for en del under kr. 300.000,-.Og noen til, f.eks Etap og Delphia. Ikke så mange av dem, men de finnes. Som sagt flere av de på 31-32 fot, de er ikke mye dyrere og er svært letthåndterlige båter. En modell det finnes mange av er Bavaria 30 cruiser, det er en letthåndterlig og komfortabel begynnerbåt. Dusjing i båter fra 80-tallet er ugreit, stort sett bare liten hånddusj og masse treverk rundt. Nyere båter har ofte baderom støpt i glassfiber, det er en langt mer dusjvennlig løsning! Lykke til med båtjakten, det er spennende og morsomt! La oss få følge med på hva du ser på og ender opp med. Og husk båtplass først da! Redigert 7.Mars.2021 av Sjøstein (see edit history) Link to post
shipahoy Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Når du seiler alene er autopilot gull verdt. Ville prioritert en båt hvor motor og seil er i god stand fremfor å lete etter en bestemt type båt Link to post
Korsfjord Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 (redigert) Det er ikke så mange nyere båter i denne størrelsen, men kommer du over en Etap, kan den svare dine ønsker på en god måte, tror jeg. Disse finnes i ulike størrelser under 30 fot, 21, 24, 26 og 28 i alle fall. Dobbelt skrog/dekk med skum imellom gir en synkefri båt, men i dagliglivet er den viktigste effekten av dette en godt isolert båt med lite kondens. Så vidt jeg vet seiler de bra også. Redigert: det ligger en 21-foter på Finn nå: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210123850 Redigert 7.Mars.2021 av Korsfjord (see edit history) Link to post
Hedwig Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Støttes. Dette blir ikke en god erfaring uten autopilot eller uten å kunne stole på motoren. Gode seil gir mye seilglede, men om man ikke er så kresen på det kan man kose seg med eldre seil også. Jo større båten er, jo mer komplisert kan det bli i havn. Men utenfor havn er større båter ofte lettere å håndtere alene enn mindre. Link to post
willmasta Svart 7.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2021 Støtter ønsket om "liten" båt. Hadde i flere år en Alo 28. Hadde mye ferie, så fikk som regel noen uker hver sommer uten mannskap. Fordelen med under 30 fot er for meg at du ikke trenger å bruke vinsj så mye. Blir lettere når du skal sette seil og slå. Hadde 4hk påhenger de siste årene, så seilte stort sett. Hvis du skal mye i havn ville jeg tenkt finnekjøl for enkel manøvrering. Påhenger er litt stress for mange, men er faktisk glimrende ved trang manøvrering. Støtter autopilot,men det kan du jo kjøpe etterpå uansett. Har hatt noen 12 timers seilas uten å kunne slippe roret når sjøen og vinden ikke samarbeidet, unødvendig slitsomt. Lykke til? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn