Jump to content

Yamaha F9.9 Sport korrosjon i skillevegg i stamme

EJO

Recommended Posts

Hei. Har slitt med mye lyd fra min F9.9 Sport 2011mod. I dag demonterte jeg den for å se om jeg fant årsaken.
Etter å ha fjernet seksjonen rett under motor festet og lirket litt på pakningen her så finner jeg en korrodert skillevegg. Klarer ikke helt å se at det har noe med eksos å gjøre, snarere kjølevann. Stemmer det? IMG_9231.jpg.cdcfd793bd9fad430adb553549b75230.jpg

Om man ser på dette bildet av seksjonen under så virker det som om dette er et overløp mellom kjølestrålen.

IMG_9233.jpg.59d34bd084606a10ce0bf28cf3eef148.jpg

Antar eksosen går igjennom dette hullet.

IMG_9234.jpg.5ec57c18938e34a1eeefe083aa7a73f1.jpg

Kan noen raskt forklare hva kamrene med korrodert skillevegg har som funksjon, og hva denne skaden medfører?
Klare heller ikke å finne deler igjen på boatparts.net da jeg ikke finner modellen i listene der.
På motoren står det F9.9HMH 6CAK

IMG_9235.jpg.f379879adb6d302f086196047fdcb92f.jpg

Er dette en 4-takter? Ser sånn ut....

Er det adapterplaten som er korrodert? Bør skiftes. Du bør definitivt ikke ha gjennomslag til motoroljen iallefall..... 

Ser ut som det er begynnende korrosjon på stammen og. Dette kan vel foreløpig reddes med flytende silikonpakning.

Amerikanerne har ikke samme modellbetegnelser ofte på motorene som oss. Men delene er som oftest de samme.

Måtte bytte adapterplate, bunnpanne og eksosrør på min forrige F50. Grunnen var oppspiste sinkanoder. Du må være veldig omhyggelig med å skifte disse i tide. Min nåværende F50 har fått nye anoder i god tid og der er det null korrosjon å se...

Redigert av jerognal (see edit history)

sannelig ikke godt å si ut ifra tegningene.... begge kanaler er jo godt sotet, men det kan jo komme av gjennomslag.... kan det være den lille kanalen fører til eksos ut bak på stammen, mens den store fører det ned og ut i propell under fart? 

Skal du ha det 100% igjen må jo både bunnpanne og adapterplate byttes. Men da blir det vel snakk om kostnader...... vet at adapterplaten ikke er billig. Dette er akkurat som min forrige F50 bare ikke kommet så langt her. EG byttet alt den gang. Husker Yamaha Norge tok ca 3x det det kostet meg fra USA, men da var dollaren bare 5,-.

Husk å bestille pakningene og om du går for USA. Og nye anoder til hele motoren. :wink:

Merkelig ...får ikke redigert innlegg lengre så derfor blir det mange svar etterhvert som eg tenker....

Ser ut som eksosrøret dekker hele denne seksjonen. At den lille kanalen inngår i eksos? Da er det vel ikke så kritisk i bunndelen. Men trolig lekker eksos ut bak i stammen i stedet for ned gjennom eksosrør og ut propell. Derfor mye støy?

Hei. Eksos røret ser helt fint ut, så der er det ikke noe problem. Er litt inne på å bruke kjemisk metall for en quick for her. Er jo en 10år gammel motor, så usikker på hvor mye jeg vil spandere i nye deler/rep. Er dog litt usikker på hvor varmt det blir og om det blir en utfordring 

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Super jobb du har gjort og veldig bra bilder :tommel_opp::tommel_opp:

Har du vurdert å søke etter brukt adapterplate? Ser det er mange som selger deler fra ganske nye motorer på feks Finn. Nye er disse delene relativt dyre, og om en brukt del ikke har synlig korrosjon så er det relativt trygt å kjøpe brukt.

Ser nå at du er ganske ny her på dette Forumet :flagg_bp:Velkommen, og imponerende at du allerede i din første post deler informasjon som vil være veldig nyttig for mange :klapper:

:ber: Kan jeg be deg om en liten detalj?  Din motor er en Yamaha F9.9 hk sport 2010 ikke sant? Den F'n forteller at din motor er en 4T/firetaktsmotor, og ikke en 2T/totaktsmotor.

Siden det er så mange tråder her inne om 9.9/15hk så er det bra for alle at en får best mulig treff på den motortypen en mener å søke etter... er du ikke enig? :glimter:

F9.9sportmkoder.jpg.0ef2ca8dba335b8df59ad5b1cf2c2a57.jpg

Her ser du litt om hva infoen på merkeskiltet betyr.

A Gul sirkel - 6CAK er delekoden. Denne koden bruker du når du søker etter deler eller sjekker om en del passer til din motor

B Rød sirkel - S viser stammelengde på din motor, short, kort stamme

C Orange sirkel - F kode for produksjonsår

D Blå sirkel - F9.9 viser at dette er en firetaktsmotor (Four Stroke)

E Grønn sirkel - HMH første bokstav er en familiekode og bokstaver som følger viser utstyr

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...