PiperBill Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 (edited) Deutz Vetus DT67 motor. Mister litt kjølevæske i løpet av sesongen. Målte ca. 1 liter (av 17 ltr) på 30 timer motordrift. Det siste jeg skal sjekke er innmaten til varmeveksleren. Er det noen som vet om et verksted som tar slike tester? Er er det noe jeg kan selv mekke sammen for å finner ut om det lekker i skjøtene mellom rørene og endebeslagene. Jeg demonterte alt i fjor vinter og renset og satt in nye pakninger. Syntes det så bra ut men kan jo ikke være helt sikker. Bildet har jeg lånt men jeg har akkurat samme innmaten. Edited March 7, 2021 by PiperBill (see edit history) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 https://grenland-radiator.no/ Disse er kjent for å fikse varmevekslere. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PiperBill Posted March 7, 2021 Author Share Posted March 7, 2021 Mulig jeg kan låner en radiator trykktester som BT levere. Da kan jeg teste kjølekretsen uten å demontere varmeveksler og så jobbe meg "innover" inntil lekkasjen finnes. Noen som har brukt en slik? Trykktestersett for radiator - Biltema.no Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Posted March 7, 2021 Author Share Posted March 7, 2021 Grand Banks jr skrev 20 minutter siden: https://grenland-radiator.no/ Disse er kjent for å fikse varmevekslere. Kjempefint.. Takk! :-) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Roger jo Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 (edited) PiperBill skrev for 14 timer siden: Da kan jeg teste kjølekretsen uten å demontere varmeveksle Sikker på at kjøleveska ikke er kommet i skutebunn? Sjekk at det ikke er "krem " i oljepåfyllingslokket. Kald motror kan være "tett." Varm motor kan lekke. En enkel test metode er tre en "Durex" over stussen på Ekspansjonstanken og en gummi kork med en sykkelventil i radiator lokket , så er det bare å pumpe opp til det blir passelig reisning på Durexen, og vente å se om den blir slapp. Slik kan du også teste Kjøleren Fint kapittel om vinterklargjøring https://docplayer.me/8396708-Dt43-dta43-dt64-dta64-dt67-dta67-bruksanvisning.html Edited March 8, 2021 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PiperBill Posted March 8, 2021 Author Share Posted March 8, 2021 Takk Roger jo. Jeg har ikke ekspansjonstank uten at jeg vet hvorfor den mangler. Har fått tak i en trykktest apparat. Har også kommet på en måte å teste varmeveksler uten å demontere men tror jeg venter til jeg kommer på vannet slik at jeg kan test motoren både varme og kaldt. Blir også bedre med lys utover :-) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.