Jump to content

15-16 fots båt tilpasset hummer/krepsefiske


Teinefisker

Recommended Posts

Hei, noen som har noen erfaringer å dele når det gjelder båt på 15-16 fot som egner seg til fiske og hvor teinehaler er et must.

 

Ser at både Sting, Øien og Hobby har båter i den størrelsen med opplegg for montering av teinehaler. Noen som har erfaringer med disse eller andre alternativer.

 

Takknemlig for alle svar

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei. Litt seint å svare deg på innlegget. Men bedre seint en aldri.👍 jeg har en askeladden 430 som jeg bruker til krepsefiske og garn. Jeg har montert teinehaler fremme på styrbord side, fjernet tofte og har nå fått laget teinerenne i alu som skal monteres. Jeg har 2 lenker med 10 teiner i hver og setter normalt fra 170m og ned til ca 400m denne båten er brei, selvlensende og veldig stabil. Fungerer supert til mitt bruk. 

Link to post
Share on other sites

skjærgårdsdram skrev 1 time siden:

Tidligere modeller av rana er gode båter, men de er ikke selvlensende. Det er et minus spør du meg. Personlig liker jeg godt øyen sin 20 foter, men de er veldig dyre.

Kjøpte selv en øien 530 med 40 yamaha. Utleiebåt så betalte 85k. Godt kjøp, var aldri plaget med noen ting på de 2 årene jeg hadde den. Brukte 20 krepseteiner i lenka. 
 

Ellers kjenner jeg en med øien 16, den er jo noe mindre. Vil tro selvlensingen tar inn en del mer vann når man laster den enn 530’n, den fiska jeg med  med åpen selvlensing. Tror ikke det går med øien 16. ellers hører jeg bare positivt om den, fin godværsbåt det!!

Link to post
Share on other sites

Da gjorde du en utrolig god handel. 85k er billig for den. Øyen 16 vil jeg absolutt tro tar inn vann når du laster den ja. Jeg må selv stenge selvlensingen når jeg har litt lass, eller når jeg trekker teiner. Jeg kan åpne under fart, slik at jeg får kjørt ut eventuelt vann. Litt derfor jeg 2 lenker med 10 i kvar. Så får jeg sett på 2 plasser også da😁

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...