Jump to content

VP MD40, kan man kjøre med feil propell som gir lavt turtall?


Kaptein50

Recommended Posts

Hei

 

Har en båt fra 1986 med Volvo Penta MD40 med fast aksel og MS3 gir. Originalt maks turtall (iht manual) 3600rpm.

 

Etter et propell havari ble original 4 blads propell byttet til en reserve 3blads propell med trolig litt annerledes stigning og dimensjon. Byttet har ført til at maks turtallet er redusert fra 3600rpm til 2500rpm. Motoren skal iht manual gå maks 3600rpm.

Verkstedet som byttet propellen anbefaler oss å bytte til riktig propell dimensjon. De mener reserve propellen sliter på motor og mener det ikke er bra å kjøre med feil propell.

 

Vi derimot, oppleve egentlig at båten har blitt "bedre" da vi får ca 2 knop mer fart på maks turtall samt at det er vesentlig mindre støy ombord når vi nå marsjer på ca 2000rpm en da vi tidligere marsjet på ca 3000rpm.

 

Hva tenker dere. Kan man beholde denne propellen (og spare 18 000)  eller sliter det sakte men sikkert ut maskinen?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du bør sjekke med et regneprogram hvilken propell som er optimal for båt, hastighet og turtall. Det kan kanskje hende at den første heller ikke var optimal . .? Dersom du mangler mye på turtallet betyr det som regel at motoren arbeider unødig tungt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når du mangler 1100 på turtall, så jobber motor veldig tungt.

Du har i tillegg en veldig gammel motor. Så å la den slite sådan, er nok ikke det smarteste en kan gjøre.  Å spare på propell bytte kan fort ende opp veldig dyrt om motor/gir havarere. 

Så hadde nok fått beregnet rett propell å kjøpt den før du får problemer. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Så lenge du kjører med redusert turtall (2000) og den klarer 2600 så tror jeg ikke det er noe problem. Det er jo først når du forsøker å presse motoren mot maks turtall, og motoren ikke klarer det at motoren sliter.
Da jeg kjøpte ny foldepropell for noen år siden anbefalte propellprodusenten (Flexofold) meg å velge en litt tung propell for på den måten å oppnå god marsjfart på et lavere turtall. Det ga mindre støy og mindre vibrasjon og jeg var svært fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Hsr selv kjørt med "feil" propell i to sesonger. I nøden satte jeg på en 22/25 4 bl når det anbefalte og opprinnelige var 21/21. Kom nesten ikke under 4 knop på tomgangskjøring og max var 2900 rpm mot opprinnelig 3300. Følte og kjentes ut som motor gikk tungt i alle turtallsregister og både jeg og motor kjente på lykke når jeg kom over nesten ny 21/21 på Finn... Pris 4000,  18000 er sikkert nypris. Lett å glemme at båtmotorer går i 1 gear i motbakke hele tiden. 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Det settes pris på 😊 

Satse på å bytte propell på sikt også tar me det med god ro frem til da. 

Uvisst hvilken propell dimensjon den gamle propellen var. Var uleselig det som en gang var stanset inn i godset. Må ta meg en tur til verkstedet og se om jeg kan få tilbake den gamle propellen og ta mål selv. 
 

Samtidig har foreløpig beregning av verkstedet landet på 3 blad 17x12 LH og 35mm aksel. 

Produsenten av båten eksisterer ikke lenger så ingen data å hente derfra så vidt jeg kjenner til. 

Link to post
Share on other sites

Hadde en gammel Perkins (uten turbo) med samme problemet.

Rådet fra Perkins var at så lenge vi lå minst 200 rpm under det maksimale motoren greide til enhver tid, så var det bare å kjøre.

Motoren levet i 43 år med det oppsettet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

Her er oppdatering i saken.

 

Jeg valgte jeg å kontakte Volvo Penta direkte ettersom at jeg stadig fikk ulike råd og blei rett og slett rådvill.

3 dager senere ringer en Volvo Penta tekniker fra Sverige og stiller meg en hel del spørsmål. 

 

Under visse forutsetninger er endelig konklusjon følgende:

-så lenge vi ikke kjører på maks turtall slik at temperatur plutselig øker eller at vi får mer eksos/røyk bak så skal det nok gå ganske godt i lang tid fremover å kjøre med den propell som er på. (2500rpm ikke bra, 2000rpm ikke noe problem) 

 

Forutsetningen er at temperatur på motor holder seg jevn og ikke stiger og at det er mulig å ha kontroll på dette. Altså må temperaturgiver vise riktig temperatur i instrumentet. Dette må derfor måles med IR måler direkte på blokken for å konstatere at giveren viser riktig temp. Termostat må også kontrolleres slik at man er sikker på at den åpner når den skal slik at det ikke viser seg at den er utslitt og står åpen eller lekker og kjøler mer en den skal.

 

Når vi kjører på 2000rpm får vi noen knop høyere fart, mindre støy og mindre vibrasjoner en før. Dette er derfor gode nyheter og egentlig det jeg håpet på å høre.

 

Håper oppdateringen er til hjelp for andre i samme situasjon :) Dette er dog ikke fasit for alle. Anbefaler derfor at alle gjør egne vurderinger og undersøkelser i hvert sitt tilfelle.

 

Mvh 
Mathias

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ville bare gi en ny oppdatering.


Fant nå riktig dim og nesten ny propell til 500 spenn på Finn og byttet den noen uker siden.

 

Båten oppleves mye bedre. Girer helt stille, lettere å manøvrere i lav fart og den går med rett turtall, noe som trolig er mye sunnere for hele forbrennings prinsippet. 
 

Dette tror jeg vil gi mindre slitasje og i fremtiden færre problemer med alt fra nedkoksing, tette dyser, ødelagt gir etc..
 

ikke lett å bli klok på alle råd men jeg holder en knapp på å holde ting så originalt som mulig. Det er en grunn for at ting er som de er 😊
 

God helg!

Link to post
Share on other sites

For ett fortrengingsskrog så fungerer en fast propell som ett kjøretøy med 1 gir.

 

Dette giret er optimalisert for å utnytte det motoren er i stand til å levere på topp turtall.

Alt under topp turtall og motoren er underutnyttet og i ekstrem grad sådann på lavere turtall. 

 

Har selv en Autoprop på seilbåten, den vrir seg selv og utnytter momentet i motoren.  Ulempen med den er den gir meg 4,5 knop på flatt vann med 1200rpm når jeg kanskje ønsket å skli avgårde med 3.

 

Fra motorens perspektiv så hørtes det ut som Volvo mekanikeren har helt rett, sålenge motoren ikke går varm eller ryker så har den det bra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...