Jump to content

Ankervinsj


Terje

Recommended Posts

Skal til å montere en ankervinsj i en Sunquest 34. Denne skal være "inside mount", og har lyst til å monerte den innunder badeplattformen da denne er integrert i skroget. Kommer da til spørsmålet, hvor høyt over vannet bør/skal gjennomføringen i akterspeilet være, jeg har ved denne moteringen ca. en klaring på 45 cm.

 

Noen som har synspunkter på dette ? Erfaring ?

Redigert av Terje (see edit history)

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Om du har skroggjennomføringen til kjettingen under badeplatformen får du vel lett et problem om du skulle være uheldig å hekte bort i andres dregger. Det blir vanskelig å få hektet en dregg/tau/kjetting av ditt eget anker?

 

I tillegg synes jeg at 45cm fra vann til gjennomføring høres lite ut. Husk at bølger som treffer båten bakfra blir slått oppover pga. den rette hekken. Dette gjelder både når du ligger stille og går i stor medsjø som tar igjen båten. Tror du får problemer med vannsøl innvendig.

 

Jeg ville satset på tradisjonell plassering hvor kjettingen kommer ut over badeplattformen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...