Terje Startet 28.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2005 (redigert) Skal til å montere en ankervinsj i en Sunquest 34. Denne skal være "inside mount", og har lyst til å monerte den innunder badeplattformen da denne er integrert i skroget. Kommer da til spørsmålet, hvor høyt over vannet bør/skal gjennomføringen i akterspeilet være, jeg har ved denne moteringen ca. en klaring på 45 cm. Noen som har synspunkter på dette ? Erfaring ? Redigert 28.Oktober.2005 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Cato Svart 28.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 45 cm over vannet høre greit ut, men det er høyden fra kabularet til dørken inne i båten som vanligvis er kritisk. Med tauvinsj bør du ha minst 50 cm fra kabularet til dørken. med kjettingvinsj trenger du ennå mer, spesielt ved bruk av galvet kjetting. (Utgangspunkt 50 meter) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 28.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 (redigert) Glemte det, innvendig har jeg ca. 70 cm høyde, bredde 50 x 50 cm, og jeg hadde tenkt å bruke 8 mm kjetting. Redigert 28.Oktober.2005 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
BEG Svart 28.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 Om du har skroggjennomføringen til kjettingen under badeplatformen får du vel lett et problem om du skulle være uheldig å hekte bort i andres dregger. Det blir vanskelig å få hektet en dregg/tau/kjetting av ditt eget anker? I tillegg synes jeg at 45cm fra vann til gjennomføring høres lite ut. Husk at bølger som treffer båten bakfra blir slått oppover pga. den rette hekken. Dette gjelder både når du ligger stille og går i stor medsjø som tar igjen båten. Tror du får problemer med vannsøl innvendig. Jeg ville satset på tradisjonell plassering hvor kjettingen kommer ut over badeplattformen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.