Jump to content

Klargjøring av Suzuki 70hk 4takt 2015 mod


Corvin17

Recommended Posts

Et oljeskift inkl. filter er vel på sin plass. Sjekk plugger, evt. bytt disse om de ser slitne ut. Sannsynligvis har motoren bensinfilter med vannutskiller, sjekk/tøm denne. Gå over og smør opp alle nipler med fettpresse, registerreim skal ofte byttes med 5års intervaller så du får gjøre en vurdering av denne.

Sjekk alle anoder for korrosjon, evt. bytt om de ser slitne ut. 

Sjekk at du har bra med vann i kontrollstrålen når motoren kjøres, impeller er også en slitedel som før eller siden må byttes.

 

Det var vel det tror jeg.

 

 

Link to post

Vil tro at denne motoren har kjede, ikke reim, så da slipper du den bekymringen. Ville også ha byttet girolje og de små pakningene som sitter på skruene man tømmer/fyller giroljen i. Usikker på hvor mange anoder det er på din motor, men sjekk en manual mht hvor de sitter. Skal være nokså enkle å komme til og få skiftet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

I instruksjonsboka finner du nok svar på det meste som bør gjøres.

Hvis du mangler den så ligger den på nett, iallefall i engelsk utgave.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 21 minutter siden:

I instruksjonsboka finner du nok svar på det meste som bør gjøres.

Hvis du mangler den så ligger den på nett, iallefall i engelsk utgave.

Er ikke sikker på om anodene i motorblokka står beskrevet i instruksjonsboka ?

Link to post

I servicemanualen som også ligger på nett finner man mye, her for 2009-utgaven. Men er nok likt for de fleste årgangene av DF70/80/90A.

At internanodene skal inspiseres etter 50 timer/3 mnd vil nok komme som en overraskelse på mange. 

Men etterhvert vil man jo lære sin egen motor å kjenne, og da om dette faktisk er nødvendig å gjøre så ofte eller ikke.

 

df70a.thumb.jpg.af8206ffeec5612e9ac4d7ee89092a80.jpg

Edited by Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...