Sturee Startet 8.Mars.2021 Del på Facebook Startet 8.Mars.2021 Kjøpte et DP-A drev som fungerte når det ble plukket av båt for 3 år siden, men når jeg skulle tappe av olje var det ikke rare skvetten som kom ut. Tror da og der har vært vann i oljen som kom ut da jeg har oppdaget rust på lager både i topp og bunn av lager, og på deler av tannhjul, se bilde. Jeg har da lurt på hvor mye som faktisk er brukelig av dette drevet? Rusten kan jo fjernes om man plukker drev i atomer og lager kan skiftes, men tannhjul og slikt er jo herdet så herdingen vil kanskje være svekket av rusten? Om de også må byttes vil overhaling overgå verdi med god margin. Er da drevet bare å hive, eller kan noe reddes her? Vurderer også å bruke det som reservedrev, som kan hives på for å redde sesongen om noe skulle skje, men det er kanskje dødfødt det og? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mars.2021 Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Jeg er nok redd for at det ikke vil gå så bra i lengden med dette. Det ser ut som at rusten er kommet der tannhjulene har hatt kontakt med hverandre, så da er det nok selve "gripeflaten" som er angrepet av rust. Å overhale drevet er jo egentlig et godt alternativ med tanke på at du får et drev med nye deler i stedet for ett med bare brukte deler. At det vil koste mer enn drevet kostet i seg selv er jo egentlig ikke noe negativt, med tanke på at du får nye deler. Om du nylig har kjøpt dette drevet, så kan det no være på sin plass å få en betydelig reduksjon på prisen med tanke på at drevets tilstand var betydelig dårligere enn antatt. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 8.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2021 Takk for respons, det er litt det jeg har fryktet, at rusten har svekket kontaktflater slik at det vil havarere rimelig raskt. Drevet er fra 89 og ble kjøpt uten noen form for garanti, så er ikke noe å hente der dessverre. Jeg har fått tak i et annet drev i bedre stand så jeg trenger egentlig ikke dette drevet, og pris på overhaling med nye tannhjulsett koster fort mer enn et nytt drev så om tannhjul er gått, er det dessverre ikke så mye å satse på. Litt derfor jeg spør om det er noe å beholde i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 En mulighet er jo å skru det sammen, fylle på olje og prøve det på båten. Drevet kommer neppe til å eksplodere eller noe sånn umiddelbart. Og kanskje spandere på et oljeskift etter noen timer. Når du har testet det og funnet at det kan brukes bytter du til det andre drevet slik at du har ett i reserve. Da har du senere mulighet til å bytte drev i full fart dersom det skulle skje noe slik at hoveddrevet trenger reparasjon eller ettersyn. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Jeg hadde fjernet rusten fra girtennene med oksal- eller saltsyre. Lagre med rust i kuler/bane er kass. Levetiden vil være sterkt redusert. Men det betyr ikke at drevet kan gå noen sesonger. I guttedagene kjørte vi gladelig rundt med biler som hadde rust både i grikasser og kardanger. Jeg opplevde en gang at en girkasse skar seg. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.Mars.2021 Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Om det drev er det eneste på båden, så fik du ikke mig med ud i den båd med et så slidt og tydeligt defekt drev. Det er muligt der er en redningsbåd i nærheden, men at satse på den er der, når den skal bruges, det er alligevel for risikabelt; og det drev holder ikke mange timer med de skader. I en bil er det farligt nok at køre med en gearkasse i den tilstand, men der kan man typisk holde ind til siden og der sker ikke mere ved det. På vandet skal man altså passe mere på end man skal på landjorden. Jeg ville kasere det drev på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2021 Takker for alle innspill! Sikkerhet er absolutt et aspekt her, så dersom risiko for havari er for høy så er det ikke noe å lure på, derfor jeg spør. Tanken min var om jeg enten kunne ha det i reserve for å kunne redde en sesong om det som står på ryker. Drevet vil jo selvfølgelig ikke holde 30 nye år, men om det kan holde en halv sesong med litt sikkerhetsmargin så kunne det vært noe å vurdere. Å finne nytt drev kan jo koste mye tid og penger, tid man gjerne ikke har i Juli når finværet virkelig slår til. Alternativt om jeg kan plukke ut tannhjul i nedre veksel, fjerne rusten og ha de liggende. Enten i reserve eller for å kunne korrigere utveksling på andre drev. Bare tannhjulene i nedre veksel koster jo rundt 20.000, og kunne vært greit å hatt et sett liggende, men selv om man fjerner rusten så vil vel gjerne herdingen i tannhjulet være svekket? Er vel bare det ytterste laget som har korrekt hardhet, så kan risikere at de blir spist opp på kort tid? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.