O_K Startet 8.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2021 Da skal jeg opprette en prosjekttråd om fornyelse av 1996 Nidelv 26. Første post blir en introduksjon til prosjektet, og så kommer detaljer utover i tråden. Vår Nidelv 26 fra 1999 har vært en del av familiehytta siden 1997 (Tror skroget ble støpt i 96 og ferdig båt levert 1997), husker jeg var 15 år det året vi fikk båten. Båten fungerer både som ekstra soverom, utfluktsbåt og til en viss grad bruker jeg den også på kortere overnattingsturer med kone og barn. Resten av familien (mine søsken og mamma) bruker den litt mer sporadisk, men i løpet av en sommer er alle med på turer og har stor glede av den. Båten er en av de første årgangene med ny innredning / løsning fra Nidelv, og det ble ikke produsert altfor mange årganger eller eksemplarer av denne. Derfor litt plundrete å finne god informasjon om båten og hvordan ting er løst, men er et par gode resursjer på Nidelv-gruppen på FB, og så håper jeg på gode tips og inspirasjon fra BP også. Det har bare vært gjort en større oppgradering siden den var ny, og det var nye skap ute på dekk. Ellers har den fått litt varierende grad av vedlikehold og stell, og nå begynner det å bli på tide med både det ene og det andre. Her er noen prosjekter som jeg planlegger å gjennomføre, og dokumentere i denne tråden. Batteribanker: Batterier må byttes, er 2x110Ah, og her lurer jeg på om jeg skal gjøre noen endringer å få inn ett LiFePO4 batteri til forbruk, men må samtidig sikre at det er nok effekt til å forsyne baugpropell og ankervinsj. Mye av kabler ser dårlig ut der jeg kan observere, og har derfor ingen grunn til å tro at det er mye bedre der jeg ikke ser. Blir derfor et prosjekt med å oppgradere batterisystem frem til hovedbryter / sikring. Strøm i båten: Begynner også å bli noen kures som ikke virker, enten pga at sikring går eller at det ikke kommer strøm frem når bryteren slåes på. Innsiden av bryterpanel ved styrepossisjonen er også ganske rotete. Ny GPS: Eksisterende GPS/plotter er en SIMRAD CE30 fra 90-tallet, var dyr og fin når den ble kjøpt inn, men er moden for utskifting. Ny Raymarine Element 7 er kjøpt inn, siden det er den som passer best til å fylle hullet. Akkurat denne jobben er minimal, siden det bare er snakk om et direkte bytte. VHF: Har endelig somlet meg til å ta VHF sertifikatet, og da må VHF på plass. Ser på Garmin 315 eller Icom-m400bbe siden jeg har lite tilgjengelig plass ved styreposisjonen og ønsker en black-box løsning. Også noen bra fra Simrad og Raymarine, men de blir for dyre om jeg ikke gjøre et finn-kupp. NMEA2000: På litt lengere sikt så kan det hende jeg bygger om hele dashbordet, og da blir det antagelig 2x9" plottere, og så ta alt av analoge målere ut og legge motordata via NMEA2000. To grunner til at jeg ikke gjorde det nå var at jeg har lyst på litt mer høyoppløslige skjermer, og da er det snakk om Axiom + eller tilsvarende, og det var for dyrt, dessuten virker alt av analoge målere fortsatt så ikke noe som haster. Grunnen til at det i det hele tatt ble vurdert var at jeg uansett skulle bytte ut plotter, men da ble det en mellomløsning med Element 7 som jeg fikk billig. Så kan jeg prioritere viktigere prosjekter først, samtidig som jeg kan bruke litt tid på bygge ut og teste at NMEA nettet blir stabilt og finne løsninger for å få alle nødvendige parametere samlet inn. Fristende å begynne på alt med en gang, men båten skal brukes også, så det blir litt av gangen... Batterier haster mest siden jeg uansett må kjøpe inn nye før sommeren, så neste post blir litt om mine tanker og planer rundt strøm. Link to post
O_K Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Løsningen som er i båten per i dag, er den samme som båten ble levert med, 2 batterier på 110Ah, koblet via en 1/2/all bryter. Sommeren 2020 ble det klart at begge disse er modne for utskifting. Fulladet klarer begge å starte motoren, men det er omtrent alt. Ingen klarer å drive kjøleskapet stort mer enn 2-3 timer. Det er heller ingen form for batteriovervåkning, hverken shunt eller noe så enkelt som voltmeter. Et annet problem kan sees på bildet her, når jeg beveger negativ kabel så rører den seg på begge sider av pol-klemmen, noe som betyr at lederne ikke har særlig god kontakt inni der, dette kan nok være en av problemene, men ordnes fort med nye kabler med ordentlige kabelsko. Skjematisk oversikt over dagens anlegg er omternt slik: I sommer planla jeg å legge til et ekstra 70A startbatteri, og la de to eksisterende 110A batteriene være til forbruk. Etter hvert har jeg imidlertid begynt å vurdere LiFePO4, da det vil være et betydelig bedre batter for forbruk. Alternativ 1 er derfor å bytte begge 110Ah batteriene og så legge på et nytt 60-70Ah batteri til start, går ikke mye strøm for å starte en Yanmar 4JH2 på en god sommerdag. Da tenkte jeg å skille startbatteriet med et laderele. På den måten vil jeg få 2x110Ah til forbruk istedenfor 1x110Ah. Alternativ 2 blir litt mer komplisert. Da tenker jeg et passelig stort (150Ah?) LiFePO4 batteri til forbruk, og så bytte ut dagens 2x110Ah med 2x60Ah for start. Grunnen til at jeg ønsker doble batterier er både at jeg vil ha en renudans hvis en av batteriene uventet dør, og at jeg trenger brukbart med strøm til baugpropell og ankervinsj. LiFePO4 egner seg ikke til start, så det gir ingen renudans, og det vil antagelig slite tungt med baugpropellen. Om det verste skulle skje og jeg ligger i uthavn med hele ankerlinen ute og en av blybatteriene streiker så får jeg start, og jeg får mest sannsynlig opp ankeret, men må da være bevisst på at jeg muligens har litt lite futt i baugpropellen første tiden. Her åpner det seg en del avveininger også, siden all strøm til forbrukssiden må gå gjennom DCDC lader, kan det være en fordel å ha tunge forbrukere som kun brukes med motor i drift koblet på den siden. Ser da for meg f.eks. lanterner, men siden alle brytere er ved styreposisjon så betyr det at jeg må trekk 3 12V tilførsler dit, Pb batterier, LiFePO4 batter og permanent 12V. Et annet problem som kan oppstå er om LiFePO4 batteriet (Eller innebygget BMS) takker for seg, noen BMS systemer har BT men der får man bare cellestatus, og man må huske å lese ut informasjon med jevne mellomrom. Jeg tenker å velge en DCDC lader som er i stand til å forsyne forbrukssiden, og som tåler å stå i drift uten batteri å balansere mot, på den måten har jeg 2 uavhengige måter å få strøm til forbruk i båten. Uansett alternativ så skal det på plass batteriovervåkning med spenning på samtlige, og shunt i alle fall på forbruksbanken. Designfilosofi: Alle forbrukere skal kunne kobles fra batteriene, og alle batterier skal kunne kobles fra hverandre, jeg vil at alle parallellkablene batterier skal kunne isoleres ett og ett med lett tilgjengelige brytere. Dette fordi en kortslutning eller annet uforutsett inni et batteri vil bli vanskeligere å kontrollere hvis det konstant blir tilført energi fra et nabobatteri. Bevisthet rundt dette kom etter å ha lest historien til Hakkannen (https://baatplassen.no/i/topic/145206-en-historie-om-co-varsleren-som-ble-en-livredder-og-t%C3%B8rrkoking-av-batterier/?tab=comments#comment-2070962) Sikring på alle kabler, inkludert starter, siden det ikke er noen grunn til å la være når det finnes store nok sikringer. Oversikrer grovt i forhold til hva starter trenger, og legger kabler som matcher sikring. Kortslutter noe i starter så er det ikke sikkert sikring går, men sikringen er ikke for å beskytte starter. Jeg vil beskytte båten mot en full kortslutning, f.eks. om en kabelsko løsner fra startreleet og ledning slår mot motor / jord. Lett tilgjengelige reservesikringer er et must. Forsyningssikkerhet til kritisk utstyr må være bra (Selv om det er en godværsbåt), og båten må være enkel å bruke for andre når jeg ikke er i nærheten. Ble langt dette her, men har en del tanker. Tar gjerne imot innspill og tips om dere har noen, så blir det nok bestilling utover mot påske så arbeidet kan starte til våren. Holder tråden oppdatert når det blir begynner å skje noe. Link to post
O_K Svart 13.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2023 (redigert) Det har vært dårlig med oppdateringer fra meg her i det siste året, blir rett og slett for mye annet som skjer om sommeren til at jeg rekker å oppdatere, og om vinteren så er det andre ting enn båt som er i fokus. Jeg fikk installert en 100Ah LiFePO4 batteri, solceller og laderegulator. Nye kabler fra batteri til hovedbryter og nytt opplegg. 0-1-2-1+2 bryter er nå egentlig ren motorbryter, men med mulighet til å isolere hvert enkelt start-batteri. Egen bryter ble montert på forbruk, som kommer direkte fra det nye LiFePO4 batteriet. Før: Nesten ferdig Ønsket er at jeg alltid skal kunne koble batteriene fra hverandre. Får man en kortslutning i en av cellene i et blybatteri så vil spenningen falle. Er to batterier parallellkoblet da så vil det friske batteriet mate strøm inn i det dårlige og man tar fort knekken på hele batteribanken. Jeg hadde en ide om å koble inn hvert batteri via et rele som ikke ville aktiveres om batterispenningen var for lav, men det blir for komplisert og for mye rart som kunne skape problemer. Er også på andre måter litt pirkete når jeg først skal gjøre noe. Usikrede kabler legger og fester jeg slik at de ikke er inntil hverandre, og de skal festes slik at om endene skulle løsne så skal den ikke rekke frem til motsatt pol. Dette har ikke Nidelv gjort når de bygget båten, noen jeg synes er litt rart. Det er masse plass, og kan gjennomføres uten å forlenge kabelstrekk noe særlig. Den røde kablelen buntet sammen med alle de svarte har vært der fra fabrikk, den går fra batteri til generator, og er usikkret... Står på planen over noe som skal forbedres, jeg har lagt alle nye '+' kabler bak batteriene, og alle negative mellom batteri og motor. Bør gå greit å og rute om den siste også, bare ta den rundt LiFePO4 batteriet i forgrunn og til baksiden av batteriene, så minimerer jeg distansen kablene ligger inntill hverandre. Fikk også noen smale solcellepaneler på targabøylen. Gir ikke veldig mye strøm, men nok til lensepumpe og vedlikehold av batterier når vi ikke er på tur. Redigert 13.Januar.2023 av O_K (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn