Jump to content

Prosjekt: Verdens barskeste kyst / i liten båt

leif_erikg

Recommended Posts

Jeg er så heldig at jeg har blitt involvert i et veldig spennende prosjekt, som jeg tenker det passer å dele her. Vi er også interessert i å få innspill til prosjektet, så jeg kommer til å følge med her fremover. 

Tittelen på prosjektet sier vel en hel del. En liten båt skal ta turen oppover en barsk, men vakker kyst! Båten det er snakk om er en gammel Rana 15, og den skal tilbakelegge strekningen Bergen - Bodø med en mann ombord. Jeg blir med for å filme hele prosjektet. Enten reiser jeg til lands, men forhåpentligvis reiser jeg i en liten følgebåt om vi klarer å få det på plass. 

Her blir det innhold som vi tror vil fryde de aller fleste utover, vi skal møte folk, vi skal gå i land på mange forskjellige steder langs kyststrekket mellom Bergen og Bodø og vi skal ta dere med og vise dere endel av kystnæringen som er av det mer innovative slaget. Altså veldig mye for enhver smak! Alt dette vil vi legge ut på vår YouTube-kanal som jeg linker til under. 

Prosjektet har kommet langt i planleggingen, og det har vært mye fokus på sikkerhet. Vi føler nå at vi har det aller meste på plass unntatt en del smådetaljer og en eventuell følgebåt, og vi jobber nå mot å komme oss avgårde om relativt kort tid.

Vi håper så mange som mulig her går inn på YouTube og følger kanalen vår. Det vil hjelpe oss å sikre så mye finansiering for turen som mulig, og det betyr også at vi kan gjøre jobbe mer med prosjektet, lage flere filmer, og dele disse gratis. Vi er veldig motiverte og engasjerte, og håper på å kunne levere mye flott stoff fra turen!

https://www.youtube.com/channel/UCEc1LFd9oqnVF2-GEhntbCw

Ellers må dere bare spørre om dere lurer på noe. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Kjekt å høre at det skal følges med!

Vi har ikke spikret datoen helt. Det vil si, vi hadde egentlig det, helt til fruen opplyste om at det var midt i påsken... Veldig foreløpig plan er rett etter påske, men det kan bli både før og etter. Vi må se hvordan forberedelsene våre ligger an.

Vi har satt av 40 dager. Truen kan jo selvsagt gjennomføres mye raskere enn det, men vi skal jo også besøke og filme mange spennende steder underveis, og vi kan jo bli nødt til å vente på været. Planen er litt flytende altså, men vi kommer til å oppdatere om planer, og hvor vi skal innom etter hvert som vi reiser nordover, på vår Facebook-side. Og om det blir nok interesse her, så skal jeg prøve å informere her også.

https://www.facebook.com/VerdensBarskesteKyst

Takk for tilbakemeldinger! Håper dere følger oss på YouTube! Og kom gjerne med innspill til stoppesteder på Facebooksiden vår LAKA! Vi følger med!

tilplan - Det har du nok helt rett i. Tror ikke det er lagt inn noen forsterkninger i kalesjen, men han kommer heller ikke til å stå slik når det er sjø. Det ble gjort for dramatisk effekt på film :) Han kommer heller ikke til å stå mye i shorts i -12 slik han gjorde når vi spilte inn disse klippene :)

Worry II skrev for 10 timer siden:

hvorfor ikke velge en båt med toalett ? 

Ehm, et godt spørsmål egentlig. Men litt av poenget er vel at dette gjøres i en knøttliten båt. Vi kommer nok til å ha med en Porta Potti eller lignende.

Kveitefisker skrev for 13 timer siden:

Får komme med et tips på stoppested i samme slengen . En stopp ved stokkøya kan varmt anbefales , ligger midt i hurtigruteleia å det.

Tusen takk for tipset! Det ser jo ut som en helt unik plass. Håper vi får tatt turen innom der, det vil i alle fall bli vurdert!

leif_erikg skrev 33 minutter siden:

..Vet ikke helt om jeg er klart for å bruke øsekar når jeg vet at nærmeste kamera aldri er mer enn noen meter unna..., men vi får se :)

Usikker på om opptaket ville ha blitt mindre underholdende hvis du satt på en Porta Potti foran der i 20 knop :smiley:

Worry II skrev 7 minutter siden:

Usikker på om opptaket ville ha blitt mindre underholdende hvis du satt på en Porta Potti foran der i 20 knop :smiley:

Hahaha! Det var jo et godt poeng, vi får se, kanskje vi får anledning til å utforske de forskjellige måtene å løse denne problematikken på. Vi gjør jo dette blant annet for å underholde... :)

Det som er mest frustrerende med en slik tur, med en slik båt, er at man ganskje fort må ut av plan for ikke å slå i stykker ryggen, eller rett og slett det at man blir sliten ganske fort. Om strekningen er beregnet å ta 3 timer i 20 knop, så er regnestykket ganske enkelt om man må ned i under planefart, si 7 knop. Da er nok ikke lysten til å ta til seg mat så påtrengende heller.. 

Redigert av Worry II (see edit history)

I og med at vi har relativt god tid på oss, så har vi forhåpentligvis en god del fleksibilitet også. Vi kan ta kortere etapper om det blir for slitsomt. Og vi kan leve med å gå i 7 knop også i perioder om det er nødvendig. 

Worry II skrev 31 minutter siden:

Da er nok ikke lysten til å ta til seg mat så påtrengende heller.. 

Heldigvis har dette aldri vært noe problem for meg, håper det samme gjelder for Tom Inge som skal stå foran kamera. Om ikke, så blir det nå en form for underholdning det også... :)

knerten67 skrev 46 minutter siden:

Denne tråden skal eg følge.dere er hjertelige velkomne til nordmørskysten.Har flytebrygge nesten mitt i trondheimsleia,litt nord for kr sund hvis behov,lykke til:smiley:

Veldig hyggelig å høre! Og det er supert å vite at vi har muligheter langs ferden! Minn oss gjerne på dette når vi begynner å nærme oss, så kan det jo være vi benytter oss av tilbudet :) 

Guest knerten67
leif_erikg skrev for 14 timer siden:

Veldig hyggelig å høre! Og det er supert å vite at vi har muligheter langs ferden! Minn oss gjerne på dette når vi begynner å nærme oss, så kan det jo være vi benytter oss av tilbudet :) 

Skal følg med:smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...