Jump to content

NW900 - lage større seng i kabin

Goddis77

Recommended Posts

Madammen ville ha større seng i kabinen i front i båten.

Den hvite rammen på bildet her var lengre inne før, men denne må nå ligge som vist på bildet eller noe tilsvarende.

Bunnen på rammen må også byttes, da den ikke tåler vekten av at noen sitter på kanten der.

Er det beste her å sette opp en avstiver fra gulvet og opp for å sikre denne her, eller andre gode forslag?

20210107_212837.jpg.9e1b606a7610bd78692c992e7ef64dcb.jpg

Dårlig tegning her, men det sorte er rommet, mens sengen er merket i rødt.

Tanken er å lage en ramme her med en litt fin front, men som en ser nede vil veggen ut mot dør komme utenfor.

image.thumb.png.fb57e7276f4c6057f29bcb817f626317.png

Hva er også det beste å feste rammeverket med? Får ikke skrudd over alt, så må lime noen steder. Tec7 eller trelim? 

Den hvite listen, skal den være der permanent, eller skal den erstattes med noe annet?

Du skriver at bunnen til rammen ikke er sterk nok nå og må byttes, og at det skal på en fin front.

Hva med å erstatte den hvite listen med noe kraftigere som kan både være front og holde sengebunnen? 

Om skissen din er nogenlunde i proposjoner så vil jo spennet av sengevangen (hvite listen) bare være ca. halve lengden av senga, før den går over eksisternede benk. Ville støttet opp vangen på eksisternde benk om mulig. 

I følge skissen kan jo store deler av sengebunnen hvile på eksisterende benk, så vil ikke tro det krever så voldsomme dimmensjoner på materialene. 

Selv har jeg en vange av limtre-teak laget av gamle dør- og vinduskarmer. Ikke alle har tilgang på råmaterialer og verksted for å lage det, men kan eksempelvis lages av andre rimeligere tresorter som beises/males. Benkeplate i eik 4cm tykk, kappet i 10cm høyde vil nok bære det spennet på ca. en meter lett. Limer du på en lekte på innsiden som sengebunnen hviler på blir den jo enda sterkere.

Bilde fra et pågående prosjekt viser min sengevange:

20210226_124631.jpg.cec90d6f24d1aa44fd549c56d18b1fb1.jpg

Til sengebunn har jeg valgt vanlig sengebunnsplanker kjøpt på møbelforretning.

Fra en sengen i stikkabin:20180513_153930.jpg.342cad56c7d9467362962eb80a8d6cc0.jpg.9613cf7374d957dbdc1e28f0ff040f93.jpg

Sengevangen er skrudd gjennom vegg fra toalettet. Denne er av 12mm kryssfiner med teak, sikkert tilsvarende som hos deg. Skruene blir synlige på toalettet så velg noen rustfri med pent hode.

Det er også en teak-lekt ned langs veggen under sengegavelen som den hviler på.

Hvordan det er festet i framkant vet jeg ikke, det må jeg sjekke ut. Antar at det er skrudd der også. Mulig den delvis hviler på skroget som skrår innover.

Har laget køye i forut, se på Nordwest 900 tråden her.

Goddis77 skrev for 7 timer siden:

Hvilke materialer brukte du her, og hvordan festet du fronten i veggene?

Brukte vinkel , 3 stk mlm bakside av fronter og bunnen, og 1 vinkel bak front og veggen, de alle ligger skjult for madrassen, 

vinkel fra front til veggen måtte eg bøye ut for å tilpasse grader på vinkelen.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

• 3 uker senere...

Forrige front var laget av en hvit foring.

Prøvde å finne noe fornuftig på Monter for å bruke i stedet, men der hadde de ikke noe som var penere.

Endte dermed opp med en ny foringslist, men denne var hel i bredden. Freste ned kantene litt for syns skyld, og maler den senere. Funker dette her inntil videre :smiley:

Test med madrass uten underlag. Må justere den litt, så er det good to go :smiley:

1BC943CB-44FA-473E-A788-696787CE6693.jpeg

D83DD62D-F7D9-4E53-B108-28C1929070A2.jpeg

64C8EBD3-12E9-46AB-AADF-BB0F2B0582A9.jpeg

Madammen og guttungen sin seng det der. Hun ville ha armslag, så da måtte den bli større.

Jeg og jentungen er forvist til akterkabinen. Men den er like stor, så det er helt ok :smiley:

Foring fra obs bygg, L-fester, lekter for ramme, samt 2 sengebunner fra Jysk sagd til for underlag.

Nå kan vi faktisk bruke alle 3 lagringsrommene der fremme også. Forrige eier hadde lagt sengebunn over alle, så da var det mye plass som ikke kunne brukes.

Enkelt og greit det der  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...