Jump to content

Laserfresing eller 3D print av dekkslukekarmer

BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har akkurat bestilt 10 stk nye portlights til båten, en 43 fots Motiva stålbåt, som jeg bor i. Dette er for å ikke ha mulighet for lufting(som glemmes, med resultat at 100vis av liter saltvann slår inn gjennom åpne ventiler), dessuten får jeg nå disse med isolerglass, som forhindrer kondens, som tidvis renner av glassene når det er kalt. Dette leveres av Ertec i Danmark. Tidligere har de levert vinduene til dekksalongen, også med isolerglass, og disse er jeg godt fornøyd med. 

Jeg har spurt Ertec om de kan levere dekksluker også. Jeg har samme problem her, og det drypper ned i køyene flere steder. Dette vil de ikke, da det visstnok ville koste hundrevis av tusen bare for å utvikle en prototype. Når jeg ser på lukene, er det først og fremst karmen som sitter i dekk, som gir problemer. Disse er av aluminium, og en ganske enkel profil. Selve glassene kan jeg enkelt doble med Polykarbonat, og derved få til ett lite lag med luft imellom. 

Nå har jeg googlet litt, og ringt flere steder som sprøytestøper plast, uten å lykkes med dette. Tanken er at lukekarmene kan lages i plast eller komposittmateriale, enten ved å bruke de gamle for å lage form til nye, eller at de kan maskineres ut av ett passe stykke materiale, som er sterkt nok, og isolerer mot kulde. Dette vil forhindre kondensen på innsiden. 

Noen som vet om noen som kan påta seg dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...