Jump to content

Stoffing/Priming av aluminiumsbåt


Jon_R

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny med aluminiumsbåt og hadde første sesong med "priming og stoffing fra fabrikk" i fjor sommer, eller "klar for sjøen" (og levert på sjøen) som forhandler uttrykte det. Er litt i stuss om resultatet av dette. Som vedlagte bilder viser, er det blanke områder langs kjøl og noen blanke felter på skroget ellers. Disse feltene går inn til aluminiumen. Syns og det generelt var mye rur, vesentlig mer enn jeg er vant med fra glassfiberen , men det blir kanskje bedre med frisk stoffing i år. Og der kommer spørsmålet; er disse blanke feltene noe å bry seg om? Kan kan jeg smøre nytt bunnstoff (hører Seajet 028 anbefales) direkte på, eller hvordan skal jeg forholde meg/behandle disse feltene? All rur-veksten har også etterlatt kalkflekker, er dette noe jeg må fjerne (det er en stor jobb og krever svært mye pussing), eller kan jeg smøre oppå? 

IMG_20210309_114421.jpg

IMG_20210309_114349.jpg

Link to post
Share on other sites

Rurmengde har ingenting med aluminium å gjere. 

Dei områda som har blitt bare/ fri for stoff, skuldast dårleg arbeid ifbm primer eller manglande primer. 

028 kjenner eg ikkje, eg ser den "er basert" på 038 og velegnet for aluminium.  

Du kan stoffe over kalkskjoldene. På plastbåter syrevasker eg det vekk, men på alu lar eg det bare være. Fjerner allt om 40år alikevell for å bygge opp ny primer og slett bunn igjen. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...