Jump to content

Hevert effekt i kjølsvin - Mulig fiks - Kan man finne eksternt gummideksel?

Tor Arild

Recommended Posts

I båten min, en Galeon 440, får jeg etterhvert litt opphopning av vann i kjølsvinet. 

Ved testing med grønnsåpe, så ble det klart at det er saltvann. 

Det eneste som er i tilknytning til saltvann i kjølsvin er skroggjennomføring til kjøling aggregat og lensepumper. 

Etter å ha sjekket skorggjennomføring både fra innside og utside ifbm stoffing, så er det friskmeldt. Jakten måtte fortsette. 

Etterhvert fant jeg ut at det som regel var vann i kjølsvin etter turer der vi har ligget i 8-9knop, gjerne med litt sjø. Ergo ble fokuset rettet mot lensepumper. 

Det viser seg at lensepumpene i forrom og mottorrom går opp til et felles punkt, nærmest en fordeler/samlemottak for vann på dekk sammen med pumpene bak i båten, og så er det to utløp rundt 10cm over vannlinjen. Når vi ligger i 8-9 knop med litt sjø, så vil disse utløpene være under vann, og pga høyde i maskinrom så virker det på meg som om svanehals ikke får nok høyde til å være over vannlinje i deplasementfart og pumpene vil etterhvert bli utløp for heverteffekten. 

Jeg har anskaffet to 1 tomme enveisventiler, men det er fysisk ikke mulig for meg å komme bak til "samleboksen (se bilder) pga av eksosrør, aggregat og eksospotte. Nede i kjølsvinet så går leøseslangen inn under aggregatet og skottet er rett og slett for nære pumpen til å lure inn en enveisventil uten risiko for å "miste" slangen inn under aggregat. 

Tenker derfor å forsøke å finne en enklere enveisventil som jeg kan sette inn i utløpet. Utløpet har en innvendig diameter på utsiden av skroget og kanskje det finnes en gummisak her med en klaff som holder vann ute i fart og som åpner når trykket i slangen øker ved vann på dekk eller pumper går? Noen som har innspill?

Fikk tips om at enveisventil kunne skape kavitasjon i pumpen, og i de også i USA ser etter en utvendig gummikappe a la den man har i feks en luftpumpe for gummibåter.

Mvh

Tor Arild 

EC893954-BEF7-479B-9E4E-4768577D988C.jpeg

4C6C6492-8709-454F-84A6-06CCD7BCED2E.jpeg

2FDF304D-A412-4CE3-A617-29465CC7EC19.jpeg

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Tor Arild skrev 21 minutter siden:

@Indeks, ja det er noe slikt jeg ser etter, men aller helst kun "innmaten". Optimalt om det fantes mer som en gummiplugg med denne klaffen som passet inn i eksisterende utløp. 

Det hadde vært optimalt, men det har jeg aldri sett. Den typen jeg tenker på skrus fast i skroget. 

Ellers kan det jo tenkes at en antihevertventil på den øverste slangen inn til boksen kan løse problemet? Ved at det unngås vakuum i systemet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har også skroggjennomføringene fra lenspumpene ganske lavt i forhold til vannlinja. Derfor har jeg montert tilbakeslagsventiler på avløpsslangene like ette lensepumpene. Har ikke hatt noen problemer med det.

Jeg har 3 stk automatiske lensepumper. Den en er en selvsugende membranpumpe, så den har tilbakeslagsventiler innbygd.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tor Arild skrev for 10 timer siden:

@NilsPilsmed tanke på at jeg ikke kommer inn rent fysisk for å sette inn antihevertventil som Index foreslo, så kan det virke som om din løsning kan være både best og enklest. 

Hvilken pumpe har du med tilbakeslagsventil?

Jeg har to stk vanlige lensepumper, en liten og en ganske stor, som begge er uten tilbakeslagsventil. Ventilen har jeg montert selv i avløpsslangen fra hver av pumpene. Det var nettop med tanke på mulig hevertvirkning. Jeg har dessuten en membranpumpe i tillegg. Sånne har tilbakeslagsventiler i både på innsug- og avløpssiden. Den er selvsugende og er grei å bruke som "støvsuger" for å ta siste vannskvetten.

Jeg husker ikke nå hvilken type ventiler jeg brukte, men vil sjekke. Det var en type in-lineventil med lite motstand. Ikke spesielt dyr heller, selv fra båtbutikken . . .

Ellers kan jeg nevne at jeg stadig har hatt saltvann i bunnen av båten. Det kommer neppe gjennom lensepumpene. Det viser seg at pakkboksen logrer bitte lite. Den er helt tett når alselen står stille, men slipper inn litt vann når den roterer. Det tok lang tid før jeg oppdaget det. Båten ligger nå på vannet, så jeg venter til etter opptak til høsten med å rette på det.

Redigert.

Jeg mener det var en slik jeg brukte.

https://www.seasea.no/backventil-12-19-25

Redigert av NilsPils (see edit history)

nordan family 27 skrev for 4 timer siden:

Eller tenker jeg feil her?

Min tanke var at systemet representerte en potensiell fare for havari dersom en får problemer av annen årsak, slik at båten blir liggende lavt i vannet eller krenger såpass at skroggjennomføringen kommer under vann og lensepumpene eller batteriet svikter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...